Hände mig med då vid kontakt med Telia / Tele2 så var stationen full. Dock har den stöd för ADSL och det var fullt där med. Kontaktade då Bredbandsbolaget som hade tid att åka ut till stationen och kolla läget på plats. Visst var det fullt men de hade kopplat om lite så det blev en plats ledig och frågade om jag var intresserad. Självklart. Dock max 8 mbit men jag får upp hastigheter som 24Mbit abonnemang. Så jag är nöjd. ;)
 
Calle&Lisa skrev:
Men nu diskuterade vi inte stadsnät utan vanlig telekabel för att kunna få adsl.I dom fallen med ett nybyggt hus där inget fiber finns(behöver inte vara glesbygd) och du vill göra en nyanslutning av telekabel för att få adsl fungerar det i praktiken inte som lagstiftningen säger.Eftersom ingen annan bredbandsleverantör än Telia erbjuder sig att anlita dom fyra behöriga installatörer El tele,Ericsson,Relacom och den fjärde har jag glömt, för en nyanslutning har Telia fortfarande i praktiken monopol.Alla bredbandsleverantörer har en egen ingång till Skanova för att kunna göra en nyanslutning men bara Telia väljer att göra det.I slutändan drabbas konsumenterna som inte har något annat val än Telia.Alltså i praktiken ingen öppen marknad och Telia sätter vilket pris som helst utan konkurrens.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Det är bara lite mera komplicerat, ska försöka förtydliga:
- Lagstiftningen säger inget om tekniken, som t.ex. koppartråd, utan tillgång till telefoni och internetuppkoppling. Man har fastslagit att om det finns t.ex. mobiltäckning så har man uppfyllt kravet utifrån funktionalitet, se beslut från rättsprövning begärd av PTS där man fastslagit detta. Finns redovisat på PTS-hemsida. Om det sedan är tillräckligt kan alltid diskuteras, men detta är gällande lagstiftning.
- Få operatörer är intresserad av att äga koppartråd pga av stora kostnader och osäkra investeringar. De Internetoperatörer som finns vill helst leverera tjänster inte bygga kopparnät, därav bl.a. Skanova som är den största ägaren av koppar/fiber som sedan i sin tur läger ut arbetet på entreprenörer. Flertalet av tjänsteleverantörerna har även mobila produkter som alternativa lösningar.
Skulle det vara lönsamt att äga kopparnät skulle det finnas flera aktörer. Prisnivån kontrolleras även av PTS av den orsaken.
- Det som gör kopparinvestering osäker är att alla i ett område inte väljer att ansluta sig, tack vare att det finns andra alternativ. Du kan i denna tråden se rekommendationen att nyttja mobila lösningar som 3G alt GSM/Edge (4G finns knappast här eller i närtid) som för vissa hushåll är fullt tillräckligt, dvs det finns en öppen marknad då det finns alternativ, dock inte passande för alla.
Detta innebär att för de som önskar en xDSL/kopparlösning så måste de gemensamma delarna av anslutningen fördelas på färre hushåll/fastigheter än om det det fanns ett monopol där alla var tvingade att köpa en anslutning (se skillnad på VA och el), vilket påverkar kostnaden.
Så idag subventioneras inte kopparutbyggnad utan varje hushåll/fastighet får bära kostnaden utifrån gällande lokala förutsättningar, vilket kan variera stort.

Om man sedan vill formulera begreppet "öppen marknad" annorlunda så visst, men i ett forum så skapar det missförstånd. Och det finns och kommer att finnas hushåll/fastigheter som inte kommer att kunna få varken koppar/fiberanslutningar, utan kommer endast erbjudas mobila lösningar.

OBS! Återigen så tar jag inte ställning till rätt eller fel utan försöker enbart förklar hur marknaden fungerar och hur man valt att reglera den från PTS som har uppdraget från regegering.
PTS uttrycker det så här så där jag endast gör ett urklipp:
"Något särskilt "statligt åtagande" eller liknande finns inte, varken för Telia eller för något annat telebolag. Därför finns inte heller något enhetlig taxa eller maxpris för att ansluta sig till telenätet, utan priset bestäms av de faktiska förhållanden som gäller på platsen."
 
När vi flyttade till det område där vi nu bor (ett tätt villaområde i storgöteborg) för 11 år sedan så fick vi reda på att Telia inte ansåg det lönsamt att bygga ut för bredband. Då fanns det ett företag som satsade på att bygga ut stationen om man var tillräckligt många som gick ihop och anslöt sig. Jag minns inte vad det hette men det var x-någonting. Vi skapade en förening och gjorde förarbetet och ämnade installera genom det företaget... och VIPS så var Telia intresserade att bygga ut och smet in före. Inte så snyggt...
 
AndersS skrev:
OBS! Återigen så tar jag inte ställning till rätt eller fel utan försöker enbart förklar hur marknaden fungerar och hur man valt att reglera den från PTS som har uppdraget från regegering.
Varför är du så noga med att du inte skall ta ställning? Arbetar du på Telia eller Skanova? De flesta med någon form av insyn i branchen brukar ha en åsikt...
 
mariatherese skrev:
Varför är du så noga med att du inte skall ta ställning? Arbetar du på Telia eller Skanova? De flesta med någon form av insyn i branchen brukar ha en åsikt...
Nej , det gör jag inte och inte för någon annan operatör. Där emot så har jag god insyn och är väl insatt i branschen. Har väl även ganska goda kunskaper om hur man tekniskt realiserar denna typen av infrastruktur, utifrån både möjligheter och begränsningar.
Att jag inte tar ställning utan försöker hålla mig till fakta är av den orsak att det oftast blir många subjektiva delar utifrån vad man tycker.;)
Då försöker jag till skillnad från de du beskriver "De flesta med någon form av insyn i branchen brukar ha en åsikt" agera "minoritet" där jag bara utgår från de fakta och de spelregler som gäller på marknaden och de fastslagna lagar/regler som styr utbyggnad av denna typen av infrastruktur, oftast kommunicerad via PTS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.