Hejsan!

Tänkte bara kolla hur ni andra har löst detta problem, som nu har uppkommit för oss.

Då vi köpte huset, så visste vi att ingen bott i huset närmaste 15 åren vilket även gjort så att platsen i stationen som varit till huset en gång i tiden gått till någon annan som behövt den under tiden. Nu då jag ringer upp Telia för att få en offert för att koppla in vårt hus igen, får jag till svar att "- Tyvärr, det är fullt i stationen och ingen utbyggnad kommer att ske heller".

Detta resulterar då att vi kan varken få någon fast telefon, eller Internet till huset via telejacket. Fick även till svar av Telia att "- Stationen är inte ens utbyggd för ADSL", vilket får mig att lyfta på ögonbrynen rejält. Fast jag är inte ett dugg förvånad, då Telia och Skanova går fram för fullt på landsbygden och monterar ner det fasta nätet.

Då vi även kommer bedriva företag där, så känns det som att vi är rätt maktlösa nu. Hoppet står dock att vi lyckas få kommunen att avvara en massa miljoner som de redan har fått i anslag från regeringen att bygga ut fiber bland byarna.

Vad kan jag som drabbad göra i detta läge? Bara att gilla läget, eller?

Hälsningar
Lantbrukarparet
 
Tyvärr nog bara att gilla läget. Det finns vissa stationer som inte har adsl pga för långa avstånd till abbonenter och för dålig kvalite på ledningar.

ifs det kan finnas en möjlighet. Man kan kontakta en annan operatör. I vissa fall kan telia komma på att de kan bygga ut om någon annan visar intresse av att vilja bygga ut stationen. Allt för att hindra andra
 
Är inte stationen utbyggd för ADSL så kan ni vara tämligen säkra på att den kommer att läggas ner inom en kort framtid.

Det enda ni kan göra är troligen att bygga ett fibernät själva. Det är "bara" att kavla upp ärmarna och börja övertyga grannarna om att bygden står och faller med fiber. Det är varken lätt eller billigt, men det går.
 
G
För många räcker det ofta till med mobilt bredband, kanske inte så bra för att streama film/tv live, men ok för "vanligt" användande. Men skaffa då en router med inbyggd modem, eller en router där man kan ansluta ett usbmodem. Anslut den sedan till en bra utomhusant, lokalt kör du Wlan eller trådat nätverk.

Har man högre krav än så (och kan betala för sig) men inte möjlighet till varken koppar eller fiberanslutning så kan man ju lastbalansera flera mobila bredband. I fall någon operatör är tillfälligt överbelastad. Typ telia+3, eller telia+net1. Men inte telia+tele2 då de delar 3gnät.
 
Skaffa ett mobilt bredband. Lantbrukarpar i Gävleborg låter inte som ni kan få 4G? Det som fungerat absolut bäst för mig, dvs. varit mest stabilt, är Net1. Inte lika snabbt som 3G men samma hastighet hela tiden. 3G brukar säcka ihop fullständigt på högbelastningstider.

Med en riktantenn och prioriterad trafik för en 50-lapp extra i månaden (eller ngt sådant) så har ni stabilt 2-3 Mbit som ni också kan använda till telefoni.

Sen köper du en Huddig med kabelplog, en fibersvets samt par trummor med slang och fiber.....
 
Men kolla med andra operatörer också, det är mer regel än undantag att Telia ger fel svar på frågor.
 
Gå till grannen och stå helt tyst och lyssna, fråga om han hör något. Säger han Nej så frågar du bara om han behöver sin hemtelefon mer. Så blir det en plint ledig. Det blir värre med den obefintliga adsl:en
 
Telia är "intressanta" att ha att göra med. Vi flyttade ut till landet i höstas, fick en offert på att koppla in fast telefoni igen, precis innan jag skulle beställa det pratade jag med en granne och fick veta att det fasta nätet skulle stängas av vid årsskiftet. Med leveranstid 3 månader kunde jag teoretiskt ringa ett par samtal i mellandagarna innan det stängdes av ;)

Skaffa 4G-uppkoppling, och ha abonnemang med två olika operatörer är mitt tips. Jag är också småföretagare och skickar ofta större filer till tryckerier etc. Att jag haft både Telia och Tre (telefonen) att koppla upp mig med har räddat mig ett par gånger när det varit störningar i nätet.
 
Jag har mobilt bara Telia 3G mobilt bredband och det är ju rätt ok hastighet, jag kan kolla på tv-serier på nätet iaf.
Har en vanligt telekabel på tomten men den har jag struntat i att dra in i huset då det känns som att det går mer och mer mot trådlöst.

När mitt telia abonnemang går ut så ska jag dock byta ut det mot 3, har perfekt mottagning med dom hemma men bara halvbra med telia.
 
som många andra har man ju haft en del roliga samtal med Telia den sista tiden... Var i kontakt med deras kundtjänst på hemsidan och frågade vad man kunde få för tjänster via telefonjacket, ville veta innan vi kopplade in huset eftersom det skulle kosta ca 11000 plus arbete och mtrl... Fick till svar att dom inte kunde garantera nåt till 100% men mina grannar har både bredband och tv hos dom, så det såg lovande ut...
Vi kopplar sen in fastigheten och ringer till Telia direkt och får beskedet att det enda vi kan få är fast telefon eftersom det är fullt på stationen...
Man blir ju lite trött på dom, som om man vill betala totalt nästan 17000 i startavgift för en fast telefon?

Iaf, så pratade jag med gavlenet, och dom kunde erbjuda adsl 6-8 mbts, så man har ju inte anslutit helt i onödan. Men man blir ju rätt less på Telia...
 
Telia har en viss skydlighet att tillhandahålla telekommunikation, har jag bestämt för mig. Det finns väl också någon särskild konsumenthjälp före telekomfrågor har jag för mig. Surfa runt lite så hittar du säkert information. Det finns nu också lösningar från de flesta operatörer på mobiltelefonlösningar med fast telefonnummer, bredband kan lösas på trådlös väg också, både mobilt och via satellit.
 
carlbanan skrev:
som många andra har man ju haft en del roliga samtal med Telia den sista tiden... Var i kontakt med deras kundtjänst på hemsidan och frågade vad man kunde få för tjänster via telefonjacket, ville veta innan vi kopplade in huset eftersom det skulle kosta ca 11000 plus arbete och mtrl... Fick till svar att dom inte kunde garantera nåt till 100% men mina grannar har både bredband och tv hos dom, så det såg lovande ut...
Vi kopplar sen in fastigheten och ringer till Telia direkt och får beskedet att det enda vi kan få är fast telefon eftersom det är fullt på stationen...
Man blir ju lite trött på dom, som om man vill betala totalt nästan 17000 i startavgift för en fast telefon?

Iaf, så pratade jag med gavlenet, och dom kunde erbjuda adsl 6-8 mbts, så man har ju inte anslutit helt i onödan. Men man blir ju rätt less på Telia...
Nja, det är väl inte riktigt sanningen att de 17000:- enbart var för telefonin utan för att koppartråd skulle anslutas till din fastighet där man sedan kan beställa tjänster som telefoni, etc. Och det är den koppartråden som sedan Gavlenet nyttjar där sin ADSL, utan den hade inte de kunnat leverera.
Olika operatörer kan sedan välja att köpa tjänster/koppar/fiber från Skanova eller om det finns plats installera egen utrusning, om man vill kunna leverera sina tjänster i ett område.
Så en operatörs utrustning kan vara fullt nyttjad, medan någon annans har lediga platser, samtidigt som en station inte har plats för flera utrustningar.
Så visst kan det kännas tokigt ibland men det är en del av att vi har en hyfsat öppen marknad för denna typen av tjänster vilket i slutänden är bra då det pressar priserna.
 
Men nu är det ju så att den "öppna marknaden" inte fungerar i praktiken eftersom ingen annan bredbandsleverantör än Telia väljer att göra nyanslutningar. Så i verkligheten har Telia fortfarande monopol på nyanslutningar och konkurrensen funkar således inte...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Calle&Lisa skrev:
Men nu är det ju så att den "öppna marknaden" inte fungerar i praktiken eftersom ingen annan bredbandsleverantör än Telia väljer att göra nyanslutningar. Så i verkligheten har Telia fortfarande monopol på nyanslutningar och konkurrensen funkar således inte...
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Jodå. det byggs stadsnät, mm, av andra aktörer i tätorter men bara där det finns pengar att tjäna och som sedan erbjuds för Internetoperatörer. Också mindre nät via "byalags"-samverkan.
Sedan att det på glesbygden i princip inte finns någon annan som bygger innebär inte monopol, utan där man rättsligt slagit fast att det är en öppen marknad när PTS drev den frågan, därav den nu pågående avvecklingen av stolpnät för ca 50,000 koppartelefoner som ersätts av mobila lösningar.
Så inte ens Skanova bygger nya kopparnät där det inte finns någon form av vinstmöjlighet.
OBS! jag tar inte ställning till om det är rätt eller fel styrning av denna infrastruktur från statsmakten, utan konstaterar bara hur det fungerar.
 
AndersS skrev:
Jodå. det byggs stadsnät, mm, av andra aktörer i tätorter men bara där det finns pengar att tjäna och som sedan erbjuds för Internetoperatörer. Också mindre nät via "byalags"-samverkan.
Sedan att det på glesbygden i princip inte finns någon annan som bygger innebär inte monopol, utan där man rättsligt slagit fast att det är en öppen marknad när PTS drev den frågan, därav den nu pågående avvecklingen av stolpnät för ca 50,000 koppartelefoner som ersätts av mobila lösningar.
Så inte ens Skanova bygger nya kopparnät där det inte finns någon form av vinstmöjlighet.
OBS! jag tar inte ställning till om det är rätt eller fel styrning av denna infrastruktur från statsmakten, utan konstaterar bara hur det fungerar.
Men nu diskuterade vi inte stadsnät utan vanlig telekabel för att kunna få adsl.I dom fallen med ett nybyggt hus där inget fiber finns(behöver inte vara glesbygd) och du vill göra en nyanslutning av telekabel för att få adsl fungerar det i praktiken inte som lagstiftningen säger.Eftersom ingen annan bredbandsleverantör än Telia erbjuder sig att anlita dom fyra behöriga installatörer El tele,Ericsson,Relacom och den fjärde har jag glömt, för en nyanslutning har Telia fortfarande i praktiken monopol.Alla bredbandsleverantörer har en egen ingång till Skanova för att kunna göra en nyanslutning men bara Telia väljer att göra det.I slutändan drabbas konsumenterna som inte har något annat val än Telia.Alltså i praktiken ingen öppen marknad och Telia sätter vilket pris som helst utan konkurrens.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.