Kasch skrev:
...Logitechen klarar även WMA och AAC/iTunes men som sagt inte FLAC.
Men den lär inte klara DRM:ade WMA eller AAC, vilket inte heller Squeezeboxen fixar.
 
Sanoj_lidatorp skrev:
"När du skickar musiken i digital form från datorn via ett trådlöst nätverk som streaming, är allt digitalt och ostörbart. Då fungerar det antingen till 100% eller inte alls. Det kan alltså inte börja brusa eller knastra pga av den digitala singalen störs."
Nej allt är inte oförstörbart bara för att det är digitalt..
Om felkorrigeringskretsarna jobbar betyder det missad info och då gissar kretsarna vad det skulla vara för något. Detta skapar jitter som är helt hörbart och ger en negativ musikupplevelse..naturligtvis.
Sen om man störs av det är naturligtvis upp till var och en.
Myten om att allt digitalt låter lika och att vilken billig cd/dvd -spelare som helst kan återge en digital signal rätt sitter djupt rotat.

// Jonas

.
Nu pratar vi ljud skickat via WLAN och då har du fel. Dessutom skrev jag ostörbart, inte oförstörbart. ;)
Felkorrigeringen i detta fallet gäller inte en DAC, det gällde paritetskontroll.
Kvalitet på D/A är det naturligtvis skillnad på i akademiska sammanhang, men jag tror inte den här tråden gällde det.
 
Johan Gunverth skrev:
Men den lär inte klara DRM:ade WMA eller AAC, vilket inte heller Squeezeboxen fixar.
Jo, faktiskt. Saxat från CNET:

"The Logitech Wireless DJ Music System streams audio--including copy-protected DRM music and Internet radio--from your PC to your home stereo.

[- - -]

The Wireless DJ Music System is essentially a step-up product from Logitech's previous streaming solution, the Wireless Music System for PC. But while the addition of the informative visual interface on the Wireless DJ's remote marks a significant step forward, the DJ also retains two of the big advantages of last year's version: no network setup hassles and no DRM (digital rights management) restrictions.

[- - -]

And as good as the aforementioned SoundBridge and Squeezebox products are, the Wireless DJ's handheld form factor and lack of DRM restrictions make it a compelling rival."
 
Kasch skrev:
Jo, faktiskt. Saxat från CNET:

"The Logitech Wireless DJ Music System streams audio--including copy-protected DRM music and Internet radio--from your PC to your home stereo.

[- - -]

The Wireless DJ Music System is essentially a step-up product from Logitech's previous streaming solution, the Wireless Music System for PC. But while the addition of the informative visual interface on the Wireless DJ's remote marks a significant step forward, the DJ also retains two of the big advantages of last year's version: no network setup hassles and no DRM (digital rights management) restrictions.

[- - -]

And as good as the aforementioned SoundBridge and Squeezebox products are, the Wireless DJ's handheld form factor and lack of DRM restrictions make it a compelling rival."
Aah! WMA-DRM! Det räknas inte i min trångsynta Mac-värld . :D :cool:
 
Johan Gunverth skrev:
Aah! WMA-DRM! Det räknas inte i min trångsynta Mac-värld . :D :cool:
Ja Macägare är verkligen trångsynta, där är vi helt ense :D ;)

Men var såg du det där med endast WMA-DRM? Det funkar ju lika bra med Apples/iTunes AAC? Eller tänker du på att CNET nämner det förhatliga ordet PC?
 
Kasch skrev:
Ja Macägare är verkligen trångsynta, där är vi helt ense :D ;)

Men var såg du det där med endast WMA-DRM? Det funkar ju lika bra med Apples/iTunes AAC? Eller tänker du på att CNET nämner det förhatliga ordet PC?
Tänk att man behövde gå till Logitechs forum för att få reda på det.
Jo.Det stämmer den spelar även köpt musik, men musikens spelas i din lokala iTunes och använder sedan Streampoint som mellanhand. Det känns som en konvertering för mycket.
Varför jag reagerade var det faktum att Apple inte tillåter andra aktörer att spela AAC-DRM (AAC med Fairplay-kryptering). Logitech har ju gått runt det genom att låta iTunes spela upp musiken och sedan porta det vidare via Streamstation.
 
Johan Gunverth skrev:
Varför jag reagerade var det faktum att Apple inte tillåter andra aktörer att spela AAC-DRM (AAC med Fairplay-kryptering). Logitech har ju gått runt det genom att låta iTunes spela upp musiken och sedan porta det vidare via Streamstation.
Ah, då förstår jag. Det är ju sant att det är iTunes och inte Logitechprylen som fixar DRM:et.

Och jag håller med dig: Att inte ens ett kundorienterat företag som Apple fattar vinsten med att hitta EN gemensam standard. Skitsaksamma vilken som är bäst - hitta en branschstandard så kunden slipper bry sig - voila, så har man en massmarknad. Se bara på det tekniskt sett inte så bra exemplet VHS... Apple har/hade ju dessutom chansen att göra AAC-DRM till branschstandard genom att släppa det till andra aktörer. Man hade ändå varit störst men garanterat med en mer mogen marknad än nu. Det hade varit dödstöten mot "illegal" massnedladdning av musik.

Blev visst lite O.T. i min egen tråd...
 
Då har man haft Squeezboxen (Klämlådan) i en vecka. Kan inte säga annat än att jag är grymt nöjd. Hur har man klarat sig utan den innan. Streamar musik och kommer åt hundratals radiostationer på nätet. Snabb i menyerna, och går styra remote utanför lanet.
Väl värd sitt pris.:)
 
Är det bara för mig den ibland slutar spela helt plötsligt och stänger av sig?
Tror jag måste reklamera den... :(
 
A.Nygren skrev:
Är det bara för mig den ibland slutar spela helt plötsligt och stänger av sig?
Tror jag måste reklamera den... :(
Det är inte så att du stänger ner slimservern? Isåfall stängs squeezen ner åxå
 
Nä, slimservern står o går på datorservern & ingen av dem stängs av.
 
Att inte Gunverth har rekommenderat Apple Airport express förvånar mig... ;)

Då gör jag det. :) Har två stycken, ena kopplad till stereon i vardagsrummet och en har jag i köket. Jag kan styra/spela från vilken av datorerna som helst i nätverket. Trevligt på festen när man kan ha samma musik med olika ljudnivå såväl i köket som i vardafgsrummet samtidigt... :)
 
A.Nygren skrev:
Är det bara för mig den ibland slutar spela helt plötsligt och stänger av sig?
Tror jag måste reklamera den... :(
Kan ju bara prata för mig själv, men den har varit grymt stabil (peppar, peppar, ta i trä ;) ). Jag kör dock inte trådlöst (har kablar dragna i huset).

Det är ju lite knapphändig information du ger - det finns många saker förutom SB:n som kan påverka. Trådlöst nätverk, brandvägg, mm

Rekommenderar i första hand SlimDevices forum om inte engelska är ett problem. Det är vanligtvis det mest hjälpsamma forum jag har varit med om. Annars är den officiella tråden hos MinHembio.com ofta mycket bra.
 
Jag är moderator på minhembio.com ;) så i tråden har jag varit redan o letat, jag har även snackat med andra moderatorer som har slimdevices (som också "lurade på mig min), vilka inte heller har en aning om varför den klipper mitt i. Slimdevicecs egna fporum har jag sökt i och hitta en del, dock inget som hjälper :(

OS'et är WinXp, slimservern står på & även om jag startar om den så blir det ingen skillnad.
Ingen brandvägg används endast antivirus (Nod 32) på servern.
Trådlöst nätverk är det jag har för tillfället, då mupparna till elektriker inte drog tillräckligt breda slangar för dubbla skärmade tp-kablar

*Edit*
Jahopp, efter att den varit avstängd i 1-2 veckor så verkar det nu fungera. "Awsome!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.