Det bör påpekas att de flesta moderna laddare ej klarar att få igång helt tomma batterier. Man bör då använda en gammal hederlig laddare bara som ger konstant spänning. Då kan man nog ladda de normalt. Vilken typ av batteri man använder har nog ingen som helst betydelse så länge det ger 12volt. Går det att få dit nåt i nån annan storlek som är enklare och billigare kan man ju göra det om man vill.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jmp243 skrev:
Jag skickade in batteriet till Stiga som lyckades få igång det. Så nu har jag ett fungerande batteri igen. Det tog en vecka fram och tillbaka med posten att få det fixat. Stiga gjorde jobbet gratis, så det var bara portot jag behövde betala.

Enligt en firma på nätet jag var i kontakt med så kommer Stiga inte få hem reservbatterier förrän i början av augusti.

Hej!
Jag är i samma sits med likadant batteri. Hur gjorde du för att skicka in batteriet?
 
C christofferma skrev:
Hej!
Jag är i samma sits med likadant batteri. Hur gjorde du för att skicka in batteriet?
Jag skickade också in mitt batteri.
Skriv till stiga så får du ett referensnummer och adress.

Köp ett litet grönt vadderat kuvert och skicka in, lägg i ett litet papper med din adress också.
Jag skickade mitt en onsdag. Fick tillbaka det på måndagen efter.
 
C christofferma skrev:
Hej!
Jag är i samma sits med likadant batteri. Hur gjorde du för att skicka in batteriet?
Hej!
Kontakta Stiga så får du instruktioner på hur du ska gå till väga för att skicka in batteriet.
 
Tack för tipset, har skickat iväg mitt också nu och dom ska väcka det. Tumme upp!
 
Mitt batteri gick oxå i felsäkert läge efter att man har glömt ladda detta så den inte tog laddning.
Jag fick batteriet ur detta läge genom att ta koppla två sladdar till gräsklipparbatteriet o sen till bilens batteri o lät detta gå en stund o vips så tog batteriet till gräsklipparen laddning igen ✔️
 
E Eliaz_jkpg skrev:
Mitt batteri gick oxå i felsäkert läge efter att man har glömt ladda detta så den inte tog laddning.
Jag fick batteriet ur detta läge genom att ta koppla två sladdar till gräsklipparbatteriet o sen till bilens batteri o lät detta gå en stund o vips så tog batteriet till gräsklipparen laddning igen ✔️
Är inte det att ta lite väl stora risker? Bilens batteri kan ju ge flera hundra A och det kan ställa till mycket stor skada eller hade du någon lämplig säkring i serie?
 
D Dilato skrev:
Det är inte farligt, batteriet tar den ström det behöver och strömmen sjunker snabbt.
Begränsningen ligger i den kemiska omvandlingen, den kan inte gå hur fort som helst.
Men om det råkar vara ett allvarligt fel i batteriet ( vilket du inte vet när du kopplar in) kan du orsaka en rejäl explosion, som kan allvarligt skada både person och saker i omgivningen!
Om det bara är " lite dåligt med kräm", så kan det fungera, men ett helt dött batteri ska aldrig kopplas in utan strömbegränsning eller säkert avsäkrat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men om det råkar vara ett allvarligt fel i batteriet ( vilket du inte vet när du kopplar in) kan du orsaka en rejäl explosion, som kan allvarligt skada både person och saker i omgivningen!
Om det bara är " lite dåligt med kräm", så kan det fungera, men ett helt dött batteri ska aldrig kopplas in utan strömbegränsning eller säkert avsäkrat.
Jag svarade innan jag fattat att det var ett Li-ion 10,8V batteri, jag trodde det var Bly-Syra 12V.
Jag tog bort mitt inlägg eftersom det var fel, men du han svara i alla fall :oops:
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Skickade in mitt idag.

---
Hej Anders,
Vi kan undersöka batteriet och bedöma om det är möjligt att väcka, men rekommenderar i första hand inköp av ett nytt reservdelsbatteri (art.nr 118552462/0) för att säkerhetsställa god funktion vid uppstart av maskinen under kommande säsonger.

Batteriet skickas till:
Brevförsändelse:
STIGA AB
P.O. Box 1006
573 28 Tranås

Paketförsändelse:
STIGA AB
VÄSTRA VÄGEN 31 Port 12
573 41 Tranås

Märk med: .......
 
Batteriet gick inte att rädda enligt Stiga. Jag har köpt ett nytt batteri.

Om batteriet är på 10.8 V - 2 Ah, är det då idiotiskt att koppla den till 12 V och starta med startkablar eller är risken stor att något förstörs?

/Anders
 
Mitt batteri verkar också gått i felsäkert läge. 2 röda blink när jag försökte ladda för första gången för säsongen. 3 år gammalt batteri. Kvittot hade jag såklart inte kvar så Stiga rekommenderade mig att köpa nytt batteri. Jag följde elektronik-freddes guide och mätte cellerna till ca 2,6V 2,6V och 2,7V. Jag fulkopplade ett 9V batteri som började på 8,8V och laddade i ca en halvtimma tills jag mätte 9,2V. Kopplade bort 9V batteriet och mätte de 3 cellerna till ca 3V styck. Kopplade in batteriladdaren och nu laddar den mitt batteri normalt.

Stort tack till dig elektronik-fredde!
 
  • Verktyg och elektronikprojekt på granitmönstrat bord: lödning, bitset, skiftnyckel, kablar, batterihållare, radio.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elektronik-fredde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.