Nej, växelriktare är säkra på det sättet. De har ett tämligen snävt frekvens och spänningsintervall de accepterar. Om det inte finns ett stabilt nät så matar de inte ut något.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tommty
D Daniel 109 skrev:
Nej, växelriktare är säkra på det sättet. De har ett tämligen snävt frekvens och spänningsintervall de accepterar. Om det inte finns ett stabilt nät så matar de inte ut något.
Vet inte om du svarade mig eller någon annan.

Det jag menar med säkerhetsfråga om bakspänning är inte i undantagsfallet dåligt nät, det borde kunden reda på i föranmälan. Utan det mer normala med stabila nät där. Har inte nätleverantören flaggat i sina system samt märkt upp i fördelarskåpen att risk för bakspänning finns så är risken att det blir tråkigt när någon serviceelektriker ska jobba.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Den risken finns inte. Växelriktaren matar inte ut något om det inte finns ett stabilt nät.
 
Tommty
Vilket slöseri av klisterlappar och tiden för att någon som har kommit på krav att märka fördelarskåp och inkomande servissåp med lappar om bakspänning.
 
B
Med tanke på att produktionsanläggningar (för sol) regelmässigt märks upp "varning för backspänning", så känns det i alla fall vissa som anser att det finns en risk för backspänning t.ex. vid fel på utrustningen.

I normalfallet så ska ju solanläggningen följa nätet, och således sluta producera så fort nätet faller bort.

I praktiken tror jag risken för bakspänning för eventuell elektriker är nära 0.
 
Jag har inte koll på hur säkerheten hanteras, men jag skulle inte bli förvånad om man bestämmer sig för att inte lita på växelriktarnas inbyggda säkerhet mot backspänning. Och att man frånskiljer mer ”mekaniskt” vid arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.