Hej på er!

Jag har nu i dagarna fått min behörighet från Elsäkerhetsverket (AB) och går väll i funderingarna att starta eget om nått år eller så... Är det nått mer jag behöver göra / registrera (förutom alla rena bolags registreringarna hos alla olika nämderna) för att starta en installations firma? Eller räcker det helt enkelt att jag har min behörighet?
 
Du behöver fundera på vilken form av företag du skall ha.

Enskild firma där du personligen står ansvarig om något går åt h-vete eller AB där du inte gör det.

Sedan är det registrering hos Bolagsverket (AB) och Skatteverket för moms och F-skatt.
 
Jepp, allt sånt har jag klart för mig, tänkte mest ur elsynpunkt. Om det bara var så att sålänge jag har min AB behörighet så är det bara att starta en firma och köra, eller om det finns mer att tänka på när det är en elfirma det gäller.
 
Registrera dig hos alla nätbolag där du verkar, det underlättar.
Sedan bör du även skaffa en ansvarsförsäkring.
Har du allt ovanstående plus allt grönt mot skatteverket så är det bara att köra!
 
Finns massor med saker man ska tänka på när man startar eget.
Är ju som ett helt annat värld jämfört med att vara anställd.
Helt klart är att du ska se efter vad du kan få för försäkringsskydd om en olycka skulle vara framme.
 
Otroligt att ingen sagt detta ännu, gratulerar till behörigheten! :)

//Patrik
 
Tack skall du ha Patrik!
 
Det drar väl iväg lite OT men man kan ju bli personligen skyldig ekonomiskt även om man kursar ett AB. Det var ett program om det på P1 för inte så länge sedan - det handlade om ett företag som jagade de som kursat AB och försökte driva in deras leverantörsskulder
 
Rikard Ågren skrev:
Det drar väl iväg lite OT men man kan ju bli personligen skyldig ekonomiskt även om man kursar ett AB. Det var ett program om det på P1 för inte så länge sedan - det handlade om ett företag som jagade de som kursat AB och försökte driva in deras leverantörsskulder
Av en händelse så är det en tråd som diskuterar det just nu....
 
Anslut dig till EIO.
Där kan du alltid få hjälp och goda råd i ditt dagliga arbete, men även juridisk assistans om det skulle strula till sig.
Om företaget är EIO-ansluten så upplever ofta kunden det som mer seriöst och kunden får också ett större skydd genom EIO-garantin.
 
Glufsglufs skrev:
Av en händelse så är det en tråd som diskuterar det just nu....
Kan du länka till den tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.