Har du lust så skulle jag kunna vara intresserad av att leja dig några timmar för att försöka visualisera en utbyggnad av vårt hus i tungelsta i södra sthlm
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Kontakta etablerade A kontor och erbjud dina tjänster till dem, typ CAddning, småhjälp, rumsor, uppställningsritningar, byglov, etc, de brukar behöva extrahjälp ibland vid toppar och med bulkjobb. Ger kontakt med branschen, deg och erfarenhet.
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
Tack för alla tips! Inte haft tid att svara bara men läst allt.

Gjort ett lite mindre projekt i somras samt en ritning sen jag sist skrev här så det gick fint. Lade mig betydligt lägre prismässigt än jag tidigare skrev, mött lite motstånd ifrån diverse tyckare som tycker att jag dumpar priserna. Jag håller inte med, alternativet hos mina kunder är ju att inte anlita någon öht.

Fårse om jag tar på mig fler jobb nu, fokus på skolan men kanske tar lite jobb i vår/ sommar. Har någon gjort sitt kandidatprojekt åt en beställare? Inte mastersprojekt alltså utan kandidaten. Kanske ska höra runt lite och se om den möjligheten finns.
 
Bra jobbat.
Strunta i vad andra tycker om din prissättning, du har inte ansvar för deras intäkt. Dessutom kommer du ju att höja priset när du har mer erfarenhet.
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
hempularen skrev:
Du skall nog fundera på bolagsformen och ev. försäkringar. Det finns alltid en risk att du kan anses ha orsakat skada med en felaktig ritning. Då är det viktigt att det inte drabbar dig privat. Du bör ha en ansvarsförsäkring, och du bör nog fundera på AB för att hålla risken borta från din privatekonomi.
Jag skulle generellt vilja ta en diskussion kring normer, standarder, AMA och "fackmässigt" generellt. Hoppas att många kunniga kommer att delta. Det skulle bli interessant att diskutera om vad som gäller i Sverige!
 
ArkErik skrev:
Har någon gjort sitt kandidatprojekt åt en beställare? Inte mastersprojekt alltså utan kandidaten. Kanske ska höra runt lite och se om den möjligheten finns.
Rekommenderar inte att försöka göra kandidatprojekt åt beställare som förväntar sig en normal process. Kraven från beställare och kraven från skolan riskerar att hamna i konflikt. Detta gäller även datum för inlämningar etc. Som student måste man lära lite vidare än vad som är möjligt med en vanlig beställare. Eventuellt kan kanske en djupare än vanligt skriftlig analys av processen hjälpa men detta beror på vilken skola du studerar vid.
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
Bob_the_builder
Ewald skrev:
Jag skulle generellt vilja ta en diskussion kring normer, standarder, AMA och "fackmässigt" generellt. Hoppas att många kunniga kommer att delta. Det skulle bli interessant att diskutera om vad som gäller i Sverige!
Du får nog starta en egen tråd. Din fråga har väldigt lite med den här tråden att göra.
 
makhno_ skrev:
Rekommenderar inte att försöka göra kandidatprojekt åt beställare som förväntar sig en normal process. Kraven från beställare och kraven från skolan riskerar att hamna i konflikt. Detta gäller även datum för inlämningar etc. Som student måste man lära lite vidare än vad som är möjligt med en vanlig beställare. Eventuellt kan kanske en djupare än vanligt skriftlig analys av processen hjälpa men detta beror på vilken skola du studerar vid.
Tack för svaret. Jo det blir nog lite svårt speciellt när vi har ett givet tema och eventuellt plats med så har slopat den idén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.