Jag skulle inte köra mer av diskpulvret i maskinen då den är för stark (alkalisk) för plasten som används i din diskmaskin. eventuellt kan det vara silikater som avsätts på maskinen då jag gissar att den finns i blandningen i ganska stor mängd för att den starka alkaliet inte skall fräta för mycket på glas och keramikytorna på diskgodset...

Natriumhydroxid och soda tillsammans med höga värmen är det som gör det stora jobbet med att förtvåla proteiner och fett till tensider (såpa...) som är med som en slags diskmedel i senare diskomgång, med andra ord tillverkar sin egna diskmedel medans det diskar - och typ lite av diskvattnet bräddas ut i avloppet med lite nytt vatten när diskgodset sköljs + antal ml av tvättluten/pulvret tillsätts per diskomgång och allt detta sker på typ 2 minuter per diskomgång

Restaurangdisk är mer tacksam att diska då maten på diskgodset sällan har hunnit torkat in så hårt på samma sätt som det ofta gör i en familj där man kör diskmaskinen kanske 1 ggr per dag och disken samlas över ett dygns tid innan diskmaskinen körs.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det visade sig vara ett fantastiskt allrengöringsmedel på ingrodd smuts. Märkligt nog äter det verkligen plast. Jag hällde upp lite pulver i en mindre plastflaska och det käkade hål i den. Inte så konstigt att det påverkade plasten i diskmaskinen.

/Höghus

Vit plastflaska med ett bitkraft hål i botten över en diskbänk, sannolikt orsakad av frätande rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det visade sig vara ett fantastiskt allrengöringsmedel på ingrodd smuts. Märkligt nog äter det verkligen plast. Jag hällde upp lite pulver i en mindre plastflaska och det käkade hål i den. Inte så konstigt att det påverkade plasten i diskmaskinen.

/Höghus

[bild]
Fast det där ser väl mer ut som att du har möss?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Fast det där ser väl mer ut som att du har möss?
😁
Nej, inte möss. Fräthål från innehållet.

/Höghus
 
MultiMan
Alkalimöss, den värsta sorten!
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.