Jag kan tänka mig att polyuretan kan fungera bra också. Men det är bäst att du provar.
Tenn är ju inte ett vanligt material att limma. Det brukar man löda med :)
 
H
KnockOnWood skrev:
Jag kan tänka mig att polyuretan kan fungera bra också. Men det är bäst att du provar.
Tenn är ju inte ett vanligt material att limma. Det brukar man löda med :)
Då kollar jag upp det. Tackar!
 
H
HEM2121 skrev:
Det var farligt det också. :cool: [länk]
Men hjälp, nu får du (och andra alarmister) ta det lite lugnt.
Med dagens otroliga analysmetoder är ju allt farligt.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2795

Och ändå har vi i detta högteknologiska, kemi-impregnerade samhälle, högre medellivslängd än någonstans, någonsin.

Vad kommer det sig, när allt är så fruktansvärt farligt?
 
M
Vi har också mer teknologi och droger som hjälper till att hålla liv i folk i många år även om de varken kan äta, prata eller röra sig t.ex. Det ökar statistiken.
 
H
KnockOnWood skrev:
Men hjälp, nu får du (och andra alarmister) ta det lite lugnt.
Med dagens otroliga analysmetoder är ju allt farligt.
[länk]

Och ändå har vi i detta högteknologiska, kemi-impregnerade samhälle, högre medellivslängd än någonstans, någonsin.

Vad kommer det sig, när allt är så fruktansvärt farligt?
Slog upp Karlssons klister för skoj skull förut, det var lite farligt det också. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Slog upp Karlssons klister för skoj skull förut, det var lite farligt det också. :)
Om man inte, som jag, är en åsna :)
esel_full.gif
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Man skall alltid vara försiktig med kemikalier. Många är fortfarande relativt nya i vårat samhälle för att kunna göra långtidsstudier.
När det gällde temperaturkänslighet så är det lamineringsepoxy jag refererar till. Epoxy används i flygindustrin för att limma ihop div saker så nog skall du kunna använda det. Gäller bara att hitta rätt.

Gillar West för att det ger en hårdare yta snabbare än både Sp och NM viket säkerligen inte har någonting med styrka att göra utan mera handhavande. Man kan tex börja slipa på West snabbare.

Nu känner jag inte till JB. Men araldit är ingen höjdare ett dåligt epoxy tycker jag svagt som lim jämfört med dom epoxy jag provat.

pär
 
På tal om farliga limmer. Jag brukar ibland använda fisklim ett animaliskt lim som har fantastiska egenskaper. Fisklim i sig är inte alls farligt tvärt om. Men dom använder ett konserverings medel i det som måste vara livsfarligt. För i bruksanvisningen så står det att man skall använda både handskar och andningsmask och glasögon och sörja för god ventilation.

Pär
 
H
KnockOnWood skrev:
Om man inte, som jag, är en åsna :)
[bild]
Eller som mig som känner sig som en åsna mellan 2 hötappar. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
OK, men du har alltså i alla fall fått två förslag.

Ett tredje är ju någon form av dubbelhäftande tejp.
Jag tänker mig sån där som "häftkuddar" görs av, och som kan kompensera för små ojämnheter i ytorna.
Det heter visst Dubbelhäftande skumtejp.

Men det är väl empiri som gäller. Du får helt enkelt testa och se vad som håller bäst.
Tenn är ju som sagt ett ovanligt material nu när vi lämnat bronsåldern bakom oss :)
 
Om du själv gjuter, kan du då inte gjuta in en skruv och sätta mutter på baksidan av plattan.
Jag vet ju inte hur "delen" ser ut men om man kan limma lite i mitten med typ PL400 och sen låta resten glida på ytan.
silikon är ju bra men det tränger in i trät och skulle det lossa så går det inte o limma igen eftersom silikon ej fäster på silikon, inget annat heller förresten. om du fräser en liten nedsänkning i mitten på 1-2 mm , kletar i pl400 och klämmer dit detaljen.
 
H
Krillew skrev:
Om du själv gjuter, kan du då inte gjuta in en skruv och sätta mutter på baksidan av plattan.
Jag vet ju inte hur "delen" ser ut men om man kan limma lite i mitten med typ PL400 och sen låta resten glida på ytan.
silikon är ju bra men det tränger in i trät och skulle det lossa så går det inte o limma igen eftersom silikon ej fäster på silikon, inget annat heller förresten. om du fräser en liten nedsänkning i mitten på 1-2 mm , kletar i pl400 och klämmer dit detaljen.
Problemet är att då måste man göra om gjutformen, kostar 10.000-30.000 måste till CAD och utskärning i metall.
 
HEM2121 skrev:
Problemet är att då måste man göra om gjutformen, kostar 10.000-30.000 måste till CAD och utskärning i metall.
Ja det är svårt o komma med förslag när man varken vet hur formen eller färdiga objecktet serut.
Men du menar tydligen att det inte går att modifiera befintlig form.
 
H
Krillew skrev:
Ja det är svårt o komma med förslag när man varken vet hur formen eller färdiga objecktet serut.
Men du menar tydligen att det inte går att modifiera befintlig form.
Nej, inte enligt gjuteriet, då måste det göras ny gjutform. Så det är nog lim alt. tejp som gäller. Risken är att tejpen bygger för mycket. Håller på att undersöka det också. Jag brukar inte sakna idéer men nu blev det lite Tillt när man var tvungen att sätta sig in ett helt nytt lim ämne. Det kanske kanske vara lite häftigt det också att lära sig något nytt. :)
Är det någon som kan titta/hitta något som inte är så självskrivet fästmaterial och som kan funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.