Starka blinkande ljus, där går min gräns i alla fall. Jag tror jag är extremt tolerant, men just detta skulle driva mig till vansinne.
 
  • Gilla
Donn och 15 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Otroligt låg toleransnivå hos den moderna människan. Det är mkt möjligt att belysningen är störande, men så länge det inte framkallar epilepsi etc, får man nog hacka i sig det. Och mkt annat för den delen, typ ”Grannens barn hoppar studsmatta hela dagarna” Om det gnisslar så förfärligt, gå över med en burk WD-40.
När jag bodde i lägenhet så fick en dåre för sig att sätta upp stora starka strålkastare som var avsett för stor yta. Han hade riktat den så den lös rakt in i mitt sovrum på andra våningen 150 meter ifrån. Varje gång en mus eller katt gick på tomten så tändes det.
Den fick han göra om då inte ens persienner räckte.
Lysa upp sina egna rum gör man inifrån med sina lampor.
 
  • Gilla
Vavacon och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa en utomhushögtalare och börja lira Håkan Hellström.
Problemet med det är att man själv får lyssna på skiten...
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 15 till
  • Laddar…
Unikt namn
mowatom skrev:
Otroligt låg toleransnivå hos den moderna människan. Det är mkt möjligt att belysningen är störande, men så länge det inte framkallar epilepsi etc, får man nog hacka i sig det. Och mkt annat för den delen, typ ”Grannens barn hoppar studsmatta hela dagarna” Om det gnisslar så förfärligt, gå över med en burk WD-40.
Får man använda WD-40 på barn? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Enolf och 36 till
  • Laddar…
Staffans2000
Unikt namn Unikt namn skrev:
Får man använda WD-40 på barn? :thinking:
Det är väl en gråzon. Men om du ger sprayflaskorna till de skrikande legisterna , så börjar de säkert spruta på varandra direkt och då kan det inte vara ditt fel.

Prata med grannen igen och förklaga hur störande det är. Blir du idiotförklarad igen, kan det vara dags att beretta om dina nya fasadbelysningsplaner. Då kanske det går upp en talgdank för grannen.

Staffan
 
  • Gilla
Lajmen och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa en utomhushögtalare och börja lira Håkan Hellström.
Eller,Hej Tomtegubbar låt oss lustiga vara.
 
  • Gilla
  • Haha
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
Hej, hör med kommunen om detta, man får nämligen inte sätta upp belysning hur som helst! Lycka till
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa en utomhushögtalare och börja lira Håkan Hellström.
Aaaaaahahahahahaha :crysmile::rofl:
Nä fy! Man får inte skämta om så hemska saker! :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Läs medicin, sedan psykiatri och efter det skriv ett vårdintyg, få honom inlagd för självdestruktivt beteende och fara för andra
 
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Har (hade) liknande "problem", grannen har på andra sidan vägen har på sin carport en lampa med rörelsesensor, rejält stark och som dessvärre lyser rakt in i vårt vardagsrum, eftersom han inte bor permanent här förstår jag att han vill ha den.

Min lösning på problemet blev att köpa solfilm av typen som sitter fast utan lim och sätta på insidan av fönstren (tre fönster) fungerar toppen! Dessa går alltså att ta ner och sätta upp igen om man så vill.
 
  • Gilla
Damaja och 4 till
  • Laddar…
Är det inom detaljplan ? Isåfall:

Plan- och byggförordning (2011:338)
6 kap. Lov och anmälan m.m.
3 a § I områden som omfattas av en detaljplan krävs det bygglov för att sätta upp, flytta eller väsentligt ändra en ljusanordning om
1. den avsedda användningen av anordningen kan ha betydande inverkan på omgivningen, eller
2. anordningen placeras på eller i anslutning till en sådan byggnad eller inom ett sådant bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 § plan- och bygglagen (2010:900). Förordning (2017:102).
 
  • Gilla
Donn och 17 till
  • Laddar…
Hej

Som vanligt här på forumet är det tydligen viktigare med lustiga kommentarer på TS bekostnad än att försöka komma med konstruktiva förslag och idéer.

1. Prata med grannen har du försökt. Kanske försöka igen? Ditt första samtal kanske tog dem med överraskning, och de kan ha funderat på egen hand och är kanske mer mottagliga för en ny diskussion.
2. Hör med någonstans granne vad de tycker. Har man blinkande ljus på din sida med 3 meter mellan husen, har man det säkert på andra sidor och mot andra grannar. Vad tycker de, kan ni prata med dem tillsammans?
3. Prata med kommunen om de kan göra något. Hittade detta om just julbelysning: https://www.foyen.se/juleljus-och-julefrid-nar-kan-man-klaga-pa-sin-grannes-julbelysning/
 
  • Gilla
Avanza och 20 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
flytta.
Oerhört dum kommentar
 
  • Gilla
Enolf och 18 till
  • Laddar…
A
Jag har inte varit i USA på vintern men har bekanta där som visat filmer om hur husen ser hus då. Och det blinkar.
Tur att detta inte har kommit hit ännu. Men man vet aldrig. Hoppas inte.

Halloween fanns inte överhuvudtaget i Sverige för 20-25 år sedan, bara Alla Helgons Dag.
Tror det var något kommersiellt beslut som handlarna tog.
Inget vet ju här vad det är man "firar"


Hus dekorerat med färgglada julbelysningar och prydnadsfigurer om natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Om man kör solfilmstricket hade jja valt den med reflekterande utsida "envägsspegel"
Kostar typ 200 spänn på biltema
 
  • Gilla
Pen och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.