Matti_75 Matti_75 skrev:
Googla så finner du svar. Inte lätt om du inte gjort det förut.
Du kan lägga plåtarna omlott 100mm med tätningsmassa om du vill men det blir inte 100 tätt utan fogmassa
Fogmassa?
 
Ja om du inte falsar ihop plåtarna så måste du ha en fogmassa mellan plåtarna som jag skrev. Du måste använda en fogmassa anpassad för ändamålet som håller över tid.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja om du inte falsar ihop plåtarna så måste du ha en fogmassa mellan plåtarna som jag skrev. Du måste använda en fogmassa anpassad för ändamålet som håller över tid.
Ok du menar typ en sådan här?
https://www.byggmax.se/taktätningsmassa-bostik#913=83572
 
Det är som sagt inte lätt att göra själv om man inte knackat plåt en del innan. Mötet mellan byggnaderna vill du verkligen ha tätt så överväg att ta in en plåtslagare som hjälper dig.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
H Haz6909 skrev:
Ok men som inlägget säger nybörjarfråga så hur falsar man i hop dem?
Plåtarna bör som sagt falsas med en svängfals om det ska bli korrekt och tätt.

Ryggen ska veckas först så vecket blir åt rätt håll. Samt så måste vecket tas upp i rätt smyg på ryggen.

Ta en tumstocksmyg.

På ena ritar du på 80mm längs med hela ändsidan. (I rätt smyg på ryggen återigen)
Därefter ritar du på 35mm men svänger ut strecken till 100 en bit innan knäcken.
Sedan veckar du upp.

På andra biten gör du likadant
Men rita 100mm sedan 45mm.
Vecka sedan upp.

Sedan bör du kunna lägga dit bitarna mot varandra där som ska ligga. Du behöver ju egentligen lite plåtverktyg, men saxar, nåt som liknar en falstång och nån form av hammare,gummiklubba.

Kanske taskigt förklarat, men jag tror du löser det! Bättre än fog och överlapp!
 
Tack för svaren.
 
S Stubai skrev:
Jag har förklarat principen tidigare på detta forum :)
[länk]
Snyggt! 🙏
 
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.