GK100 GK100 skrev:
Om jag läser ditt #5 kan jag inte annat än upprepa att du helt missförstått funktionen för ändhylsor och deras pressning. Bäst att avstå då likt vad elmont mfl brukar skriva när hylsor kommer upp här på BH, finns ingen anledning att i princip riskera skapa onödiga problem/fel.

Skulle tänka mig att det tommib nämner ovan kommer ur såna resonemang dvs onödiga och felanvända hylsor som då försämrar istället för tvärtom. Men även där skulle en helt korrekt använd hylsa gett plus fast i ett närmast praktiskt helt obetydligt mått.
Efter att ha läst ditt inlägg i andra tråden om varför man använder ändhylsor förstår jag inte ditt svar till mig.

Jag använder hylsor när jag bygger centraler och det är 6, 10 eller 16RK jag brukar använda. De gånger jag måste lägga EK10 ihop med en RK10 använder jag alltid hylsa OCH pressar med Elpresstången.

Att jag ändå säger att man inte behöver ha en certifierad tång i system vid just pressning av ändhylsor syns rätt tydligt om du lossar en kabel och tittar på hylsan. Har den varit korrekt dragen kan det svårt att avgöra hur den varit pressad då skruvar och klämmor deformerat hylsan.

Så, jag är fullt medveten om hur ändhylsor funkar och dess nytta. Det har jag även fått förklarat av kompisarna som var säljare på Elpress.
 
Finns det verkligen EK 10 I alla fall inte hos någon grossist, det grövsta ek jag känner till är i alla fall ek i jordkablar och det brukar bli MK när det är grövre än 6 mm2
 
R Robert-san01 skrev:
Efter att ha läst ditt inlägg i andra tråden om varför man använder ändhylsor förstår jag inte ditt svar till mig.

Jag använder hylsor när jag bygger centraler och det är 6, 10 eller 16RK jag brukar använda. De gånger jag måste lägga EK10 ihop med en RK10 använder jag alltid hylsa OCH pressar med Elpresstången.

Att jag ändå säger att man inte behöver ha en certifierad tång i system vid just pressning av ändhylsor syns rätt tydligt om du lossar en kabel och tittar på hylsan. Har den varit korrekt dragen kan det svårt att avgöra hur den varit pressad då skruvar och klämmor deformerat hylsan.

Så, jag är fullt medveten om hur ändhylsor funkar och dess nytta. Det har jag även fått förklarat av kompisarna som var säljare på Elpress.
Som sagt jag utgick bara från vad du skrev i #5 här och då blir slutsatsen den inget konstigt med det. Vi ska av omsorg för övriga och TS inte gå mer in på detaljer och mängder av möjliga nörderier kring denna perifera detalj och komponent så jag tar dig på orden att du är fullt medveten om funktion och nytta.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
E elmont skrev:
Finns det verkligen EK 10 I alla fall inte hos någon grossist, det grövsta ek jag känner till är i alla fall ek i jordkablar och det brukar bli MK när det är grövre än 6 mm2
När man lägger in serviskabel är det ofta EK.
 
Dock inte grövre än 6 mm2 dock. I alla fall inte vad jag har sett :thinking:
 
Där ser man, den måste väl vara lite "knölig" att jobba med ? Jag tycker att redan 6mm2 kan vara lite sträv i vissa "lägen".
 
E elmont skrev:
Där ser man, den måste väl vara lite "knölig" att jobba med ? Jag tycker att redan 6mm2 kan vara lite sträv i vissa "lägen".
Inte speciellt. Halogenfri 5G6 tycker jag är klart knöligare.

N1XV är standard hos rätt många nätbolag som jag förstått det.
 
EK10 knövlar man inte in i en kapsling hur som helst. Det krävs starka nypor.
 
EK använder man normalt i dimensionerna 1,5 och 2,5 kvmm. Behöver man grövre kan man använda RK/RQ samt MK.
I markkabel är EK vanligt upp till 10 kvmm därefter är det oftare FK/FX.
Danskarna är glada för solida ledare, NKT tillverkar kabel med solida aluminiumledare upp till i alla fall 240 kvmm, dessa blir på sin anvisade plats då de väl böjts till.
 
O
GK100 GK100 skrev:
Vi ska av omsorg för övriga och TS inte gå mer in på detaljer och mängder av möjliga nörderier kring denna perifera detalj och komponent
Med risk för att det räknas som nörderi har jag två ytterligare frågor:

1. I de sammanhang jag vanligtvis använder ändhylsor så använder jag ofta "tvillinghylsor". Det vill säga en hylsa där man kan föra in två RK-ledningar och klämma ihop till en hylsa. Är detta tillåtet även i elinstallationssammanhang?

2. Jag använder både sex- och fyrkantiga hylsor beroende på typen av anslutningsterminal. Hur ser ni på fyrkantiga hylsor i klassiska PE/N-plintar med runda hål och skruv? Bättre med sexkantiga ändhylsor där eller spelar det ingen roll tycker ni?
 
1. Självklart är det ok även där. Med såna skulle tex fördelning av N eller PEN bland skenor eller matningssida JFB etc bli så perfekt att inget mer skulle kunna tilläggas i dessa fall som ibland kan vara utfört med mer att önska.

2. Där kanske man först får se till det som varit uppe här och även tidigare dvs huvuduppgiften är trådskydd i en mindre optimal förbindning med fintrådig ledare och skruv direkt mot. Men såklart blir själve Arkimedes mer nöjd med en hexagon inpassad. :)
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.