OHHHH vi vältrar oss i detta övervåld mot gamla rör, vilken kick.

Jag har varit med och använt bilmaskin mot gamla rör.

Prototypen
 
Jag tog bort gamla järnrör som fungerat som köksavlopp i sommarstugan. Jag grubblade och gruvade mig länge över vilka slags machoverktyg jag skulle bli tvungen att hyra. Men det räckte med några slag med en mindre slägga.
 
W
Relining är big business nu när miljonprogrammen står inför makalösa renoveringar. Finns typ tre stora aktörer, Proline, Dakki och svensk rörinfodring. Den ena är ett utbrytarföretag ur den andra och det bråkas/bråkades friskt mellan dessa. Vilka får ni lista ut själva. 2 av dem har typ samma metod, måla epoxy. De andra blåser in en strumpa och bildar på så sätt ett nytt rör av plast (ca 15-30mm tjockt) inne i gjutjärnsröret. Alltså ett helt nytt rör. Vilket man föredrar och tror på kan man ju ha stora utläggningar om. Men jag orkar inte dra det nu.
Det finns många flera aktörer än dessa, metoden är mycket billig för reliningbolagen men tar givetvis ut pris som är något under en "riktig" stamrenovering och gör brutala vinster.
Har själv haft bolag inom detta och vi gjorde 12 lägenheter i ett hus jag ägde och självkostnadspriset blev ca 30 000 då för alla.

Det finns givetvis relining av vattenledningar, inte så stor i sverige men grymt stor i USA på olika platser där de har mycket korrosivt vatten (inget problem här).
En stat i florida tex måste man enligt lag relina vattenledningarna på nybyggen för en kopparledning kan få så kallade pinnhole leaks på under ett år. Det är rätt stort i tyskland och delar av övriga EU, fanns bara ett bolag tills för ca 8 månaders sedan nu finns det 2 amerikanska bolag till i EU. I sverige finns för närvarande bara ett men ev ett till inom 1 månad om någon ;) orkar dra igång det.

E det något ni vill ha svar på inom detta fråga bara.
 
Ursäkta en dum fråga men, är "vattenledningar" de rör som bär vattnet till kranarna?

Vet du om de tre olika företagen som du nämnde tar ut olika priser eller om de har samma pris nivå?
 
Är inte lätt att få svar om stamrenovering då det inte finns så mycket kunskap om det annat än hos dom företagen som utför dessa typer av renoveringar.
Har mångårig erfarenhet i yrket och är aktiv idag på ett av dom så jag tänkte framföra lite information om sk Relining/stambyte
Stambyte..Fördel nya yt&tätskikt samt nya spill&tappvatten ledningar. Nackdel..Ofta väldigt dyrt,buller,damm,tar lång tid,redan renoverade ytskikt rivs.
Går inte att säga vilket som är bäst i alla lägen i många fall är ett byte att föredra men många gånger är en renovering alldeles tillräckligt tänkte redogöra lite vilka metoder som finns och några större aktörer på marknaden om nån undrar nåt så fråga tar mycket text att förklara mycket direkt:)

Flexibla foder rör (sk strumpa) ex-företag www.sacpipe.se www.sacrab.se utför ej badrumsgrodor

Proline metoden sprutar en flytande plast typ som är framtagen som korrisionskydd på tex helikopter plattor och dyl sprutas i 3 lager som bildar ett invändigt självbärande lager på ca: 3-5mm har dock haft vissa problem vid många böjar tidigare.
www.prolineab.se

Tubus system (svensk rörinfodring) Utförde likadan metod som proline men har nyligen beviljats typgodkännande vet inte om metoden ändrats vad gäller utförande och material endats etablerade i södra sverige nu men troligtvis på gång uppåt i landet. www.svenskrorinfodring.se

DaKKI metoden skiljer sig från dom övriga då deras upplägg är att täta och skydda dom gamla ledningarna med andra ord förlänga livslängden på befintligt avlopp. Här använder man en speciellt utvecklad epoxy som borstas ut i dom gamla ledningarna och man arbetar stamvis alltså man tar alla lägenheter som tillhör en stående stam och stänger av normalt mellan 3-5dagar beroende lite på hustyp.Ledningarna beläggs 1gång och härdtiden är längre, torrt dagen efter. Var den första typgodkända metoden. www.dakki.se

Vad beträffar priser så är det mycket som kan spela in rörlängder,sidodragningar,kombistammar eller separata mm
det viktiga är att man tittar på vad som ingår i offerten så man inte råkar få massa tilläggsfakturor pga vissa omständigheter.
Och visst tjänar företagen pengar på detta men samtidigt går det ut mycket pengar för dom som utför sina egna metoder i form av utveckling,marknadsföring mm och priserna är inte i närheten av ett traditionellt byte heller då det finns alternativa sätt att åtgärda tappvattnet.

www.nordicrelining.com renoverar tappvattenledningar.

nu vart det mycket :) fråga om ni undrar nåt
 
Angående åtgärder av golvbrunnarna i samband med stamrenovering.
Det finns många resonemang om detta och folk har olika uppfattning om det många ggr är det ett problem med att gammla brunnar inte orkar svälja vattnet som töms ut från tex gammalt gjutjärnsbadkar vad som händer då är att vattnet stiger högt och bruket suger åt sig vattnet ovan gjutjärnet och är fuktspärren dålig där så ja har man problem. Vissa löser detta med att täta denna del upp till golvkant problemet är att man binder in övrigt vatten som kommer ner via fogarna,vissa har utfört massa tester om detta och menar att problemet minskar på detta sätt men det råder delade meningar om detta inom yrket vilket som stämmer kan jag inte yttra mig om men enligt min mening är det bättre att se över sitt ytskickt och renovera enligt egen smak även om rören är relinade och samtidigt byta brunn så är det problemet borta.
Finns vissa saker man kan göra för att minska risken lite försök rensa brunnen inte lätt men det går svårast är bakom (läppen) har ni gammalt badkar som tömmer ut mycket stryp röret kläm ihop eller köp en strypning man kan montera finns i mer välsorterade vvs butiker.

Vilken metod som är bäst går inte att svara på tänk på att ta reda på så mycket som möjligt innan man bestämer vilket som är bäst tex vad är behovet,hur mycket är renoverat,har det vart mycket problem mm
tänk på att priser eller vilket som går fortast ej endast bör ligga till grund för beslutet utan välj det som verkar bäst för din/eran fastighet. Obs glöm inte underhålls spolning ca:vart 5e år
och kom ihåg att även kontrollera/åtgärda källarledningarna.
 
I min bostads rätts förening har vi bytt vissa delar av avloppsrören rören nyligen . Finns det någon anledning att relina ny bytta synlig (tillsynens fina) plaströr? Reliner jag är tacksam för ditt utförlig svar och dina länkar .
 
Finns ingen anledning att renovera synliga rörbitar är rören synlig så byt det som är gammalt som man kommer åt.
kan ju vara så att din förening bytt vissa delar av ett stamsystem men har fortfarande bitar kvar av gammal gjutjärn? det man gör då är att man renoverar dom dolda delarna som inte är bytta som sagt finns ju ingen anledning att renovera nya eller lättåtkomliga rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.