>Vilket av jordningarna är det du ifrågasätter?
>A) att nätleverantören har anslutit PEN-ledaren till ett jordtag i marken
>B) att man ansluter PEN-ledaren till ett jordtag i marken i form av en betongplatta >med jordade armeringsjärn?

På dig lät det som att man slänger ner kopparwire i marken för att elsystemets jord ska funka bättre rent el-tekniskt. OK, jag kanske missförstod dig. Först vill jag säga att det här med människans problem med el-(över)känslighet är ett svårt kapitel. Men jag har sysslat rätt mycket med mätning av både magnet- och spänningsfält och min erfarenhet säger att det är spänningsfälten som ger mest problem. Kanske inte de allvarligaste men absolut oftast förekommande. Men som sagt, det finns hur mycket motsägelsefull forskning som helst på området så att säga att det ena är si och det andra så det ger jag mig inte in på.
 
Om PUS jordning är utfört på rätt sett så ska du inte få några konstigheter inte ens om du bara har PEN -ledare fram för den ska ha samma potential som jorden i femledar system. dom anläggningar jag varit med och göra så har vi använt en 16mm2 koppar ledare och anslutet med "primadur klämor" i armerings näten. och sedna mätt med en kontinutets mätare innan gjutningen görs för att se så godkända värden uppfylts.
 
Kopparlina och armeringsjärn är ingen bra kombination!
Du får galvanisk korrosion mellan järnet och kopparen.
Man ska använda galvad stål-lina!
 
Philip82 skrev:
Om PUS jordning är utfört på rätt sett så ska du inte få några konstigheter inte ens om du bara har PEN -ledare fram för den ska ha samma potential som jorden i femledar system. dom anläggningar jag varit med och göra så har vi använt en 16mm2 koppar ledare och anslutet med "primadur klämor" i armerings näten. och sedna mätt med en kontinutets mätare innan gjutningen görs för att se så godkända värden uppfylts.
I och med att du har elektrisk kontakt mellan jord och neutalledare när du har TN-C-system fram till huset så har du automatiskt skapat en återledare via marken, vagabonderande strömmar, och därmed förhöjda magnettfält om du gör en potentialutjämning. Möjligtvis blir det begränsat om du inte anlägger någgot jordtag samt att plattan är isolerad.
 
kommer ihåg nu att länsförsäkringar en gång i tiden sa att det var helt ok med cu-lina!!
detta angående jordning av djurstall, tydligen kände inte dom till det här med korrosionsrisken, däremot är det bättre med cu utanför lagård i backen pga kopisset som gör att galvlinan rostar av!
 
sverre skrev:
Kopparlina och armeringsjärn är ingen bra kombination!
Du får galvanisk korrosion mellan järnet och kopparen.
Man ska använda galvad stål-lina!
visst du har en risk med det, men att galv skulle klara gig bättre har jag svårt att tro i så fall får man väl pressa på en på en presshylsa i mellan. och är man orolig att nät leverantörens PEN ledare inte är tillräcklig får man väl slå ner ett eget jordspett till PUS jorden och skilja på det enligt konstens alla regler.
 
yxis skrev:
[länk]

Säg till om du lyckas googla fram nåt som motsäger att albanien har 220/380V-system.

Norge har 127/220V-system. Att de har allehanda problem där beror på att det verkar vara vanligt med enfaselmätare som de använder i tvåfasinstalationer, d.v.s. varje kund får en "mätt" och en "omätt" fas, sedan lånar man omätta faser av sina grannar och snyltar på elräkningen och har då en koppling som löser ut alla jordfelsbrytare, och så kopplar man fel och så brinner husen oftare än i t.ex. sverige eller andra jämförbara länder.
Det är inte Albanien jag motsäger mig. Utan Norge. De har också 230/400 precis som vi. Och deras jordfel beror inte alls på det du beskriver, utan att varje brukare har en egen jord. Inte som vi i sverige från nätägaren.
 
Norge har 220 fas till fas inte fas till nolla
 
Philip82 skrev:
visst du har en risk med det, men att galv skulle klara gig bättre har jag svårt att tro i så fall får man väl pressa på en på en presshylsa i mellan. och är man orolig att nät leverantörens PEN ledare inte är tillräcklig får man väl slå ner ett eget jordspett till PUS jorden och skilja på det enligt konstens alla regler.
Nej, det är inte en risk, det är ett fysikaliskt faktum! Koppar är en ädlare metall än järn, dom metallerna går inte bra ihop.
Jämför med t.ex en offeranod i en VVB eller på en utombordare, men där ska anoden ätas upp och bytas.
Det är värre med armeringen i en platta, den vill man inte byta i brådrasket! ;)

Samma problematik har du med t.ex. en aluminiumledare! Där sätter du väl inte på vanliga kabelskor för kopparledare?

Använder man rätt material är det dock inga problem!
 
sverre skrev:
Nej, det är inte en risk, det är ett fysikaliskt faktum! Koppar är en ädlare metall än järn, dom metallerna går inte bra ihop.
Jämför med t.ex en offeranod i en VVB eller på en utombordare, men där ska anoden ätas upp och bytas.
Det är värre med armeringen i en platta, den vill man inte byta i brådrasket! ;)

Samma problematik har du med t.ex. en aluminiumledare! Där sätter du väl inte på vanliga kabelskor för kopparledare?

Använder man rätt material är det dock inga problem!
Rätta mig om jag har fel men kommer inte det samma sak att ske men på andra hållet eftersom Cu ligger högre på skalan än Fe, och Zn ligger lägre än Fe så viren komer att ätas upp i stället för armeringen .så det rätta blir då kanske att montera offer anod eller dra upp en Fe genom plattan och göra en tät anslutning där en jonlösning inte kan komma till och på så sätt bilda ett galvaniskt element. :-/ 
 
Philip82 skrev:
Rätta mig om jag har fel men kommer inte det samma sak att ske men på andra hållet eftersom Cu ligger högre på skalan än Fe, och Zn ligger lägre än Fe så viren komer att ätas upp i stället för armeringen .så det rätta blir då kanske att montera offer anod eller dra upp en Fe genom plattan och göra en tät anslutning där en jonlösning inte kan komma till och på så sätt bilda ett galvaniskt element. :-/
Det är alltid den minst ädla metallen som råkar illa ut. Dvs kopparwiren kommer att klara sig, men armeringen (som är i stål) blir bortfrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.