Hej! Jag ska bygga staket nu i sommar och tänkte höra ifall någon har ett liknande som kan svara svara på ett par frågor.

Tanken är att ha 5st liggande 22x95 tryckimpregnerade brädor och att det ska vara 1200 högt. (Så inte barn & hundarna springer ut)
Vad jag läst mig till så behöver jag då 95x95 stolpar?

"Till stolpar väljs tryckimpregnerat trä, träskyddsklass NTR/A. Stolparnas dimension bestäms av staketets eller plankets höjd och av stolpavståndet (maximalt 2 000). Är stolpavståndet exempelvis cirka 1 800 kan stolpar 70 x 95 användas vid höjder upp till cirka 800, och 95 x 95 vid höjder från 900 upp till cirka 1 800."

Sen ska jag använda grovbetong och gjuta egna plintar, så då är tanken att gräva ca 5-700mm? djupt sen ha ett rör i mitten som jag sen ska sätta en stolpsko i. (detta moment också taget från en sida).

Så, vad tror ni? kommer det funka? kan skicka med bilder på hur jag menar.
 
  • 3D-modell av en stolpsko monterad i en betongplint med markytan synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorskiss av ett föreslaget staket med fem horisontella brädor och vertikala stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det som blir problem med föreslagen beskrivning är infästning av stolpe mot plint. Du kan INTE använda stolpskor avsedda för altaner, där knappt några sidolaster förekommer. Plintjärn eller annan kraftig stålprofil är enda framkomliga vägen, (om du inte vill ha sidostöttor här och var pga ranglig infästning.)
Plintjärn ska vara orienterade 90 grader mot staketets längdriktning.
T.ex. ett sådant plintjärn, https://www.bygghemma.se/hus-och-by...fot/stolpsko-plus-90x90-mm-h/p-1540875-474477
 
L Lenza skrev:
Det som blir problem med föreslagen beskrivning är infästning av stolpe mot plint. Du kan INTE använda stolpskor avsedda för altaner, där knappt några sidolaster förekommer. Plintjärn eller annan kraftig stålprofil är enda framkomliga vägen, (om du inte vill ha sidostöttor här och var pga ranglig infästning.)
Plintjärn ska vara orienterade 90 grader mot staketets längdriktning.
T.ex. ett sådant plintjärn, [länk]
Kul läsning såhär efter 15st stolpskor gjutna och monterade.
 
  • Gilla
Andyel
  • Laddar…
Testade att göra så med en stolpe förra helgen. Fungerade absolut inte.
Slutade med att jag gjöt in stolpen i betong ca 50cm ner i ett grävt hål. Blev extremt stabil. Får se hur fort det ruttnar...
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Liggande reglar är klättringsbara och ser ut som… Med vänlig hälsning, Stilpolisen
 
Du kanske kan nöja dig med nedgrävda stolpar utan plint? Den konstruktion du visar blir inte stadig och behöver stöttor om den ska klara blåst och barn.
Stenar man fast stolparna sitter de bra, ev kan grind och hörnstolpar förankras med betong runt den faststenade stolpen.
 
Unikt namn
L Lenza skrev:
kan INTE använda stolpskor avsedda för altaner, där knappt några sidolaster förekommer. Plintjärn eller annan kraftig stålprofil är enda framkomliga vägen, (om du inte vill ha sidostöttor här och var pga ranglig infästning.)
Funkar några av dessa för ett plank, eller är de för klena?

https://www.byggmax.se/betongplint-p0352
https://www.byggmax.se/betongplint-p0374
 
F fribygg skrev:
Du kanske kan nöja dig med nedgrävda stolpar utan plint? Den konstruktion du visar blir inte stadig och behöver stöttor om den ska klara blåst och barn.
Stenar man fast stolparna sitter de bra, ev kan grind och hörnstolpar förankras med betong runt den faststenade stolpen.
om jag kör med plattjärn ner i betongen då? På 2 sidor av regeln
 
H Hegge_ skrev:
Testade att göra så med en stolpe förra helgen. Fungerade absolut inte.
Slutade med att jag gjöt in stolpen i betong ca 50cm ner i ett grävt hål. Blev extremt stabil. Får se hur fort det ruttnar...
på mitt förra hus satte jag färdiga plintar, 500 djupa med 2st plattjärn. Det vart ju stabilt. Tänker att detta är samma sak (om jag använder plattjärn istället för stolpsko)
 
L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Funkar några av dessa för ett plank, eller är de för klena?
Ja det kan fungera, ibland har vissa rapporterat att plattjärnen sitter löst, det är i så fall mycket dåligt se upp med det. Nackdelen med färdiga plintar är det kan vara svårt att få dem lika stabila som de som gjuts i nedgrävda rör. Om marken tillåter och det går att borra är det att föredra, helst vill man påverka befintligt mark så lite som möjligt, det blir svårt att packa den efteråt.
 
L Lenza skrev:
Det som blir problem med föreslagen beskrivning är infästning av stolpe mot plint. Du kan INTE använda stolpskor avsedda för altaner, där knappt några sidolaster förekommer. Plintjärn eller annan kraftig stålprofil är enda framkomliga vägen, (om du inte vill ha sidostöttor här och var pga ranglig infästning.)
Plintjärn ska vara orienterade 90 grader mot staketets längdriktning.
T.ex. ett sådant plintjärn, [länk]
Men ska man verkligen behöva köpa plintjärn för över 300:-/st för att det ska funka? Jämfört med färdiga plintar med järn så blir ju merkostnaden helt galen.
 
B Bonzo2000 skrev:
Men ska man verkligen behöva köpa plintjärn för över 300:-/st för att det ska funka? Jämfört med färdiga plintar med järn så blir ju merkostnaden helt galen.
Det är klart att man inte behöver köpa plintjärn för hundratals kr/st till ett staket runt en villa, då är det väl betydligt billigare att välja träslag, impregnering i rätt klass eller behandling av stolparna att de klarar sig direkt i mark?
Ek, lärk eller fura NTR A stolpar direkt faststenade i marken är tillräckligt
 
L
Ja kostnader kan betraktas på olika sätt om livslängden på konstruktionen inte väger så tungt och man avser byta det mesta när det är dags då behövs knappast plintar alls.
 
L Lenza skrev:
Ja kostnader kan betraktas på olika sätt om livslängden på konstruktionen inte väger så tungt och man avser byta det mesta när det är dags då behövs knappast plintar alls.
Jag har inget emot att betala för att göra något ordentligt. Min frågeställning var mest baserad på att plintjärnen kändes så skevt prissatta jämfört med färdiga plintar.
Men om det är det enda sättet att göra det ordentligt på så öppnar jag plånboken. Jag har ingen lust att behöva göra om arbetet var och vartannat år.
 
L
Om vill komma billigare undan och ändå inte göra avkall på hållbarhet kan man satsa på ogalvat plattstål på 6m längd. Det blir lite extra jobb med kapning och att rostskydda del som sticker upp ur plint efter gjutning.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.