Jag ska göra häststaket vid vårat gamla timmerhus från 1850 och vill inte att det ska sticka ut för mycket utan ska måla det med faluröd färg. Vad jag har förstått så går det inte att måla med detta på tryckimpregnerat (? eller ?) så jag har sågat granstolpar (10x10 cm) av egen skog som jag ev ska använda. Frågan som jag och min sambo ältar om är hur man gjorde förr för att stolparna inte skulle ruttna. Stolparna kommer tidvis att stå i översvämmat område vid bäck vår och ibland höst och vinter. Eldade gjorde man visst men användes inte tjära? Hur bra är det, har någon erfarenhet av HUR länge en stolpe då håller (alternativt vid användning av spillolja). Vi har olika åsikter :) och behöver hjälp utifrån...
 
Hemmakatten
Spillolja låter inte som ett trevliga och bra miljöval idag....

De brända delarna på stolpen var den som man sattte ner i marken ( och som vad jag förstår fungerade utmärkt). Vad man har på översidan vet jag inte ( vi kommer att ha obehandlade stolpar som står på ängsmark).

Men om stolparna skall stå i vatten så låter det ändå som om de behöver vara tryckimpregnerade och klassade för vatten. (vilket nog inte var vad du ville höra)
 
jag var med en gång och gjorde granstaket. Då använde vi linolja blandat med tjära och terpentin. Vi yxade till spetsarna oh härdade dessa över eld först, sen hade bonden som gjorde staketet en stor skålformat bad ( tror det var ett stort delat rör med påsvetsade gavlar ) som han fyllde med sin så kallade häxblandning. Detta var ca 15 år sedan staketet står än idag. Det är idag omålat med nån grön slamfärg. Tjäroljan var hur svart man ville ha staketet om jag minns rätt.

Finns nog de som kan detta bättre än jag.
 
P@rtgallery skrev:
jag var med en gång och gjorde granstaket. Då använde vi linolja blandat med tjära och terpentin.
Heter inte detta Roslagsmahogny?
 
  • Gilla
bjornlindelof och 1 till
  • Laddar…
Ingen aning, men de gamla målarna och en hel del äldre är som tokiga i blandningen terpentin och kokt linolja. Min mofar tex lyser i ögonen om man talar om balsamterpentin och kokt linolja.

Men har provat en hel del det verkar fungera utmärkt. Iallafall mycket bättre än den skitfärgen jag har på mitt hus målat 2002 behöver redan bättras på målas om.

Slarvigt arbete samt dålig färg, har köpt ny nu Alcro bestå skall se om den är nåt bättre.

Vet att vi strök slipers en gång med diesel och asfalts crude (råolja). Det sitter ännu efter 17 år. Men det är nog inget miljövänligt alternativ.
 
Roslagsmahogny är en skämtsam benämning på tjärad fur. Jag har bara hört det användas i samband med båtar.
 
Finns t o m en del dårar som använder det på fasader!
Försiktigt nu annars får du hela vårt södra grannland emot dig! I Danmark är det vanligt med tjärade fasader. Man använder ofta en blandning av Falu rödfärg och tjära. Ser lite speciellt ut...
 
Hemmakatten
jureit skrev:
Finns t o m en del dårar som använder det på fasader!  :surprised:
Och mycket snyggt blev det också!!! :)
 
Ett av de viktigaste momenten för att det skall hålla länge är att välja rätt gran. Det skall vara från granar som växt i tät, mörk skog. De har växt långsamt och träet i dem är starkt och tätt. Det skall alltså inte vara från friväxande granar som vuxit upp snabbt.

Har hört att man antingen skall bränna änden som skall vara under jord eller behandla den. Vet dock inte varför det skulle vara fel med att både bränna och behandla.
 
Vi har ekstolpar som säkerligen är 40 år till några hagar. De ser obehandlade ut men vet inte säkert. Omöjliga att spika i är de i alla fall, men kvar står dom efter alla år.

Tompa
 
Andersmc och Hemmakatten
Finns det något "recept" på blandningen tjära, terpentin, linolja och Faluröd??
Jag undrar om inte vår lada är målad med något sådant :)
 
Tackar tackar!
Gäller att få tag på trätjäran också :)
 
Tackar tackar! Undra på att jag är beroende av detta forum ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.