Nyinflyttad för 25 år sedan.
Röjde upp med grannens medgivande på hans tomt mot väst.
Inga problem.

Däremot var han osäker i fyllan på tomtgränsen, så jag var plötsligt inne på nästa markägares ytor.

Va, bra sa hon.... gott att skiten kommer bort. Bara fortsätt!
Och ta lite till, så det blir öppet!
 
  • Gilla
jonle336 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
TS kan gå in på sin kommuns hemsida eller ringa sin kommun och fråga vilken höjd som är godkänt utan bygglov.
Kommunen har ingen rätt att stifta lag så de kan inte sätta en sådan höjd. Istället avgörs bygglovskravet för plank i PBF och redan etablerad praxis.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
H
karinpz Karin Zimmermann skrev:
de har ingen info om detta på deras hemsida och när jag talade med ansvarig chef på bo o byggs avdeling visste hon inte skillnaden mellan staket, plank och spalje. Det är skrämmande.
Ring Lantmäteriet och försök där alt. Bygglovschefen. Se till att det blir skriftligt.
Okunskapen är otroligt låg när det gäller vissa kommuner, de kan varken PBL eller förstår marklov. Därtill tillkommer bygglovshandläggarens godtycklighet beroende på vem som söker. Det finns tydligen någon kurs de kan gå för bygglovshandläggare men det är frivilligt att gå och många kommuner erbjuder inte detta heller.
 
  • Gilla
karinpz
  • Laddar…
H
karinpz Karin Zimmermann skrev:
vill inte bråka
Ja, då kör de över er. Gång på gång. Sätt ner foten!
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
karinpz
H HEM2121 skrev:
Ja, då kör de över er. Gång på gång. Sätt ner foten!
H HEM2121 skrev:
Ja, då kör de över er. Gång på gång. Sätt ner f
H HEM2121 skrev:
Ja, då kör de över er. Gång på gång. Sätt ner foten!
Fick precis reda på att vi får hyra ett hus på våra vänners lantbruksgård de vill inte att vi bor kvar här. Vi har vårt hus ute för försäljning så vi hoppas att vi får det sålt inom rimlig tid.
 
  • Gilla
  • Älska
nilzzon3 och 15 till
  • Laddar…
karinpz
Tack för alla underbara svar. ❤️

Då vet jag att staketets höjd räknas från marken där den står på.

Vi får flytta om 3 månader och slipper dessa avundsjuka, elaka grannar. 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
nilzzon3 och 23 till
  • Laddar…
Du upplyser väl köparen om vilka grannar ni har😋
 
  • Haha
Elektra och 6 till
  • Laddar…
Nissens
karinpz Karin Zimmermann skrev:
Fick precis reda på att vi får hyra ett hus på våra vänners lantbruksgård de vill inte att vi bor kvar här. Vi har vårt hus ute för försäljning så vi hoppas att vi får det sålt inom rimlig tid.
Hmm, era vänner vill att ni skall flytta?
Vad vill ni själva då?
 
Helt okej staket tycker jag. En del personer tjafsar bara, det är bäst att tänka det lite som att är man vid kusten så blåser det mycket. Lev ert liv och låt deras synpunkter förtvina med tiden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
karinpz
H Hybro skrev:
Du upplyser väl köparen om vilka grannar ni har😋
nej vi blev inte upplysta och kommer inte heller att upplysa någon. De nya kanske passar bättre ihop med dessa
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
karinpz
Nissens Nissens skrev:
Hmm, era vänner vill att ni skall flytta?
Vad vill ni själva då?
vi vill flytta så långt härifrån det bara går. huset har varit ute rätt länge men det är trögt att sälja i den här byn och överhuvudtaget.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
karinpz
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Helt okej staket tycker jag. En del personer tjafsar bara, det är bäst att tänka det lite som att är man vid kusten så blåser det mycket. Lev ert liv och låt deras synpunkter förtvina med tiden
har försökt göra det men ju mer vi undviker dem ju värre blir de.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Absolut inte undvika andra och konflikter så man behöver gå runt på tårna. Meddela din ståndpunkt, stå stadigt och fokusera på vad du själv kan påverka. Din tomt, du bestämmer! (inom lagens ramar då)
 
  • Gilla
Fru Uggla och 4 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Undrar lite hur du på första inlägget läst in att TS granne på något sett är oresonerlig?

Jag läser att man slagit upp ett staket, och nu har grannen synpunkter. Vilket enkelt hade kunnat undvikas om man pratade med grannen innan man slog upp staketet.

Om första inlägget skulle lyda:
"Jag ska sätta upp staket, min granne har invändningar mot planerad utformning." Så hade jag hejat på TS.

Nu har man skapat en skyttegravssituation, granne missnöjd, TS har redan lagt ner arbetet och tänker inte göra om.
Utifrån ditt svar.
Varför ska ts fråga när de sätter upp ett staket på sin tomt? Stolparna hos grannen hade ju varit där i 20 år?
Det är däremot oresonligt av grannen att gnälla över ett staket som är 0,8 och att man kräver att det är 0,4. Var finns vettet i det uttalandet?

Om nu grannen skulle vilja ha bort sina stolpar så finns ju vinkelslip eller tigersåg, ser ingen anledning att gräva upp betongen?

Förstår ts till fullo.
Jag hade själv satt en snabbväxande tät tjock häck bakom staketet (på min sida) och sen hade jag kunnat riva staketet när insynen är noll =)
 
  • Gilla
nilzzon3 och 11 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Utifrån ditt svar.
Varför ska ts fråga när de sätter upp ett staket på sin tomt? Stolparna hos grannen hade ju varit där i 20 år?
Det är däremot oresonligt av grannen att gnälla över ett staket som är 0,8 och att man kräver att det är 0,4. Var finns vettet i det uttalandet?

Om nu grannen skulle vilja ha bort sina stolpar så finns ju vinkelslip eller tigersåg, ser ingen anledning att gräva upp betongen?

Förstår ts till fullo.
Jag hade själv satt en snabbväxande tät tjock häck bakom staketet (på min sida) och sen hade jag kunnat riva staketet när insynen är noll =)
Varför ska man inte diskutera sådant som påverkar en granne. Även om man inte tål en granne så måste man ju ha förmågan att föra en diskussion.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Smartin51 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.