E Ekerz skrev:
Ser ju skitbra ut, vad tjafsar dina idiotgrannar om?
Det är felvänt, men ok annars. Grannen verkar ju ha en grind i samma stil - och höjd! - så hen borde väl inte ha något att klaga på i den delen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
karinpz karinpz skrev:
[bild]
Om höjden på staket på bilden är utgångspunkt för konflikt så vet jag vilket parti jag kommer ta. Man kan säkert ha åsikter kring staketet men för högt är det definitivt inte. På beskrivningen skulle det nästan vara roligt att få vara granne med en patient från psykvården. Skulle locka till mycket skratt :) Men det räcker med en vecka skulle jag tro.
Om grannar förändrar sin tomt så har man ofta en uppfattning om det men jag kommenterar bara om jag tycker det blev snyggt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
karinpz karinpz skrev:
vad konstigt våra grannar har aldrig förvarnat oss innan de har påbörjat något. vi har bara hört när det bullrat och vi har inte brytt oss för det är inte vår ensak.

Håller man sig till allmänt vett och inom regelverket så......
Jag pratar nog om om man vill ha en god relation med grannen. Det är väl för sent för er men för andra kan det ju vara bra att tänkta till lite. Jag blev väldigt ledsen när en granne som vi alltid pratade med när de åkte/gick förbi oss, sålde sitt hus och flyttade iväg utan att ens ha nämnt det. Och det skulle bli väldigt märklig stämning om vi inte hade berättat att vi skulle sälja vårt radhus för våra grannar. Men det är väl så att folk tenderar till att bry sig mindre och mindre om sin omgivning och mer och mer om sig själva. Det är väl därför det ser ut som det gör i samhället idag.
R Rkarlsson skrev:
Har funderat lite smått med tanke på de som tar grannens sida av historien. Märkligt nog.

Hur ska vi andra göra i framtiden. Ska vi prata med grannen om dessa sakerna?

- Jag byter bil, till något inte grannarna tycker om.
- Köper motorcykel.
- När jag ska bygga stenmur på framsidan och även plats till soptunnorna för det estetiska?
- När jag sätter upp ny ytterbelysning som belyser min tomt.
- Skulle jag frågat grannen på sidan om mitt garage om det var okej att jag satte upp hållare till min stege och satte dit stegen? Det är ju ändå lite estetiskt fult då stegen var begagnad och hade lite målarfärg på sig.
- Om jag tar bort gräset mot samma granne och lägger dit "dekorsten" och sätter 2 fina små träd som är formade som bollar? Och kanske sätter upp ett stängsel mellan mig och den grannen.

Var ska vi dra gränsen för när jag ska fråga vad mina grannar tycker om det estetiska på min tomt som påverkar alla som kan se det med blotta ögat?

Jag kanske ffärgar håret rosa ikväll.
Förlåt, men småpratar du aldrig med dina grannar? Det handlar väl inte om att man ska gå och knacka på i frack och äska tillåtelse att få göra något på sin egen tomt. Du drar det ju till sin spets.
Du behöver inte säga ett skit till dina grannar om du inte vill, men jag tror att de flesta skulle bli ganska förvånade över att hitta ett staket i tomtgränsen (eller precis innanför) när man gick ut i trädgården en dag.
Men du är kanske mer intresserad av ditt yttre.
Ha en trevlig kväll!
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fattade det som att huset i bakgrunden är TS?
Det är i vart fall till salu, och ser ut så här från insidan.
Aha. Ja så kan det kanske vara.
Men har TS i så fall ställt sig inne på grannens tomt och tagit bild mot sitt eget hus?
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag pratar nog om om man vill ha en god relation med grannen. Det är väl för sent för er men för andra kan det ju vara bra att tänkta till lite. Jag blev väldigt ledsen när en granne som vi alltid pratade med när de åkte/gick förbi oss, sålde sitt hus och flyttade iväg utan att ens ha nämnt det. Och det skulle bli väldigt märklig stämning om vi inte hade berättat att vi skulle sälja vårt radhus för våra grannar. Men det är väl så att folk tenderar till att bry sig mindre och mindre om sin omgivning och mer och mer om sig själva. Det är väl därför det ser ut som det gör i samhället idag.

Förlåt, men småpratar du aldrig med dina grannar? Det handlar väl inte om att man ska gå och knacka på i frack och äska tillåtelse att få göra något på sin egen tomt. Du drar det ju till sin spets.
Du behöver inte säga ett skit till dina grannar om du inte vill, men jag tror att de flesta skulle bli ganska förvånade över att hitta ett staket i tomtgränsen (eller precis innanför) när man gick ut i trädgården en dag.
Men du är kanske mer intresserad av ditt yttre.
Ha en trevlig kväll!
Jo absolut gör jag det.
Men jag berättar inte om alla mina projekt. Om jag sätter upp ett staket på min tomt mot grannen så kommer jag inte söka upp grannen för att berätta det om jag inte ser honom på ett par veckor (det händer)

Det folk som är på grannens sida här drar det ju till sin spets. Grannen blir inte påverkad negativt. Eller ja, den kan inte utan extrajobb vara över på ts sida och klippa.

Jag byggde ut min altan utan att säga ett ljud till grannen, den hamnar i hans utsikt. Och den är ganska stor dessutom. =)

Han gnäller dock om mina träd. Men det bekommer inte mig heller.
 
  • Gilla
  • Arg
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vissa grannar har man inte lust att sjunga We shall overcome, tillsammans med framför lägerelden.
Man behöver ju inte sjunga med grannarna men man behöver ju inte heller bete sig som en barnunge och vägra prata med dom, utan man kan bete sig som en vuxen människa och bete sig hövligt även mot dem man inte älskar. Brukar hjälpa såväl i arbetet som i vardagen, som exempelvis med sina grannar. Grannsamverkan kan man komma långt med och grannsamverkan blir svårt om man inte ens kan prata med dom.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Man behöver ju inte sjunga med grannarna men man behöver ju inte heller bete sig som en barnunge och vägra prata med dom, utan man kan bete sig som en vuxen människa och bete sig hövligt även mot dem man inte älskar. Brukar hjälpa såväl i arbetet som i vardagen, som exempelvis med sina grannar. Grannsamverkan kan man komma långt med och grannsamverkan blir svårt om man inte ens kan prata med dom.
Du borde bli lärare eller präst kanske. Fantastiska råd, man tackar.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E
S Sir Duke skrev:
Det är felvänt, men ok annars. Grannen verkar ju ha en grind i samma stil - och höjd! - så hen borde väl inte ha något att klaga på i den delen.
Ah ok, det är ju kanske inte optimalt 😬
 
E Ekerz skrev:
Ah ok, det är ju kanske inte optimalt 😬
Jag påstår att staketet är vänt åt rätt håll!
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Tråkiga grannar som slår upp ett staket utan att prata med andra parten eller frågar om befintliga stolpar kan återanvändas.

Kul att gräva bort stolparna när någon slagit upp ett staket 10cm från stolpen.

Stiligt och påkostat med tryckimpregnerat.

Nej, jag skulle inte heller vara nöjd.
Verkar som du tillhör grannar som lägger sig i det som grannen rätteligen gör på sin tomt. Har sådana skithål till grannar också 😂
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Du upplyser väl köparen om vilka grannar ni har😋
Säg inte ett ord om detta, speciellt inte till mäklaren. Vet mäklaren om detta måste han/hon svara på detta om frågan kommer från en spekulant.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag påstår att staketet är vänt åt rätt håll!
Det beror på vilket hus som tillhör.TS.
 
Du får göra detta staket 110cm högt utan grannens tillåtelse om det står på din tomt.
Är det i tomtgräns så måste båda vara överens.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Andy_44 skrev:
Du får göra detta staket 110cm högt utan grannens tillåtelse om det står på din tomt.
Är det i tomtgräns så måste båda vara överens.
Man behöver inte grannens tillåtelse för att anlägga ett staket på sin mark, oavsett hur högt det är.

Ska man anlägga staketet på grannens mark så krävs givetvis dennes medgivande.

Sen är det bra att hålla en god kommunikation med grannen i alla fall.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M
S Sir Duke skrev:
Finns otroligt många husägare som har åsikter om allt möjligt vilket leder till allt från syrliga indirekta kommentarer till att de går över och sågar ner alla ens träd. Jag tror inte alla är sadister, utan de behöver bara bemötas och begränsas.
Jag tror nog mera på teorin om 10-20% som har nån form av mental instabilitet som nån nämnde tidigare. Vissa människor går inte att bemöta. Det finns människor som hatar andra människor. Jag säger inte att denna gruppen per automatik bosätter sig i skogen med flera 100m till närmsta granne. Men nån form av antisocial defenition måste där ju finnas, det ser vi ju inte minst på t.ex. forumet där inläggen dyker upp i form av "är så glad att jag bor +100m från närmsta granne" när en tråd om grannsämja dyker upp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.