Jag har flyttat in i ett Brf-radhus med samma problem. Här har man löst det genom att alla måste ha grind i sina staket, så man kan passera och vid behov bära tyngre saker ut och in på tomten. Jag ska planera före att sätta upp staket på ena sidan där det saknas. Så min hund håller sig inom vårt eget område.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter opraktiskt.
Klart det är opraktiskt men det är så mellan varven, nåt man får se till att se innan man handlar.
 
Claes Sörmland
G Gun Hasselgren skrev:
Jag har flyttat in i ett Brf-radhus med samma problem. Här har man löst det genom att alla måste ha grind i sina staket, så man kan passera och vid behov bära tyngre saker ut och in på tomten. Jag ska planera före att sätta upp staket på ena sidan där det saknas. Så min hund håller sig inom vårt eget område.
Det funkar ju när man inte har upplåtit tomtmarken med bostadsrätten. Eller om man har gjort det och alla är överens om det. Men inte annars.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fotografen Fotografen skrev:
Klart det är opraktiskt men det är så mellan varven, nåt man får se till att se innan man handlar.
Eller något man kan undvika att rita in som exploatör. All möjliga lösningar finns.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller något man kan undvika att rita in som exploatör. All möjliga lösningar finns.
Exploatörer vill som alla andra företag tjäna pengar. Tyvärr har vi ordnat det så. Därför kommer varje förslag som inte absolut maxar vad de kan få ut ratas. Det sitter massa folk vars huvuduppgift är att säkerställa just detta. Med lite tur kan minimala avvikelser från detta smugglas igenom.

Bra lösningar är sällan det som ger bäst vinst när det gäller bostäder.
 
  • Gilla
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Exploatörer vill som alla andra företag tjäna pengar. Tyvärr har vi ordnat det så. Därför kommer varje förslag som inte absolut maxar vad de kan få ut ratas. Det sitter massa folk vars huvuduppgift är att säkerställa just detta. Med lite tur kan minimala avvikelser från detta smugglas igenom.

Bra lösningar är sällan det som ger bäst vinst när det gäller bostäder.
Tror du har så rätt. Det är därför viktigt att vi belyser de inte så bra lösningarna på detta konsumentforum.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
G Gun Hasselgren skrev:
Jag har flyttat in i ett Brf-radhus med samma problem. Här har man löst det genom att alla måste ha grind i sina staket, så man kan passera och vid behov bära tyngre saker ut och in på tomten. Jag ska planera före att sätta upp staket på ena sidan där det saknas. Så min hund håller sig inom vårt eget område.
Men har ni tomter med upplåtelseavtal eller tillhör tomterna Brf:en?
 
Jag tror tomterna tillhör Brf på samma sätt som husen.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Gun Hasselgren skrev:
Jag tror tomterna tillhör Brf på samma sätt som husen.
OK, då är de inte upplåtna med lägenheterna utan nyttjas endast med rätt. Annan lösning än i TS fall.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.