Freeman: Det var just detta jag menade med "livrem och hängslor", dvs vi har tagit i extra mycket för att få varmt. Så ta det coolt!  ;)
Kul att du fick kontakt på Älvsbyhus. Jag/vi här är inga proffs så bedöm själv vad du tycker blir bra.

Jag tycker det är svårt att skriva på ett bra sätt i forumet. Antingen är man för snabb och förhastar sig, då fattar ingen. Eller är man så detaljerad att andra tror man är proffs. Jag brukar skriva att jag "tror", just när jag tror och inte har kollat upp det nåt vidare.

(För att kommentera hålet i spångolvet: vi sågar bara upp spånskivan, tar inte bort någon isolering alls, utan fyller på med lösa spån ända upp till luftspalts-plywooden.)
 
En granne på landet har byggt ett älvsbyhus. Han isolerade så in i :surprised: att det knappt gick att vara där uppe på varken vintern eller sommaren.

Om jag inte minns helt fel sa älvsbyhussnickarna att om man sågar upp golvet för spånlådan är man tvungen att spika igen golvet vid gaveln. Annars skulle man få kallras efter väggarna.
 
Då kanske man skall köra efter deras rekommendationer med 95mm isolering och skippa 120mm ? De borde ju veta liksom.. Det enda jag är orolig för är ju att man inte får till vindskyddet iom att man flyttar "yttre isolerings väggen" ut mot hängrännan. Om det ej funkar som det skall blir det ju ingen bra isolering. Men det ger sig väl.
 
Om du menar gaveln ska det vara 95 + 120 isolering. Mät vid fönstren så får du se.

Övrigt. Har precis isolerat första varvet på ena gaveln och skruvat upp 4 45x45 reglar i ett takfack. Ett himla mätande, skärande, och pillande.

Hade tänkt 3 reglar för luftspalten men älvsbyhus sa bestämt att det skulle vara 4. Dessutom skulle de absolut skruvas fast i läkten genom plasten.

Gör som de säger :p
 
Jo jag läste att det skulle vara 120 förut men i deras spec så finns inget 120mm angivet? Iofs så skiter jag i det jag kommer att köra 120mm om det är det som passar in :cool:

Fyra reglar per fack?? Räcker deras material spec till det (200m angivet) det verkar ju helt onödigt iom att man har 45*45 reglar :-/???

Sökte vår vän på Älsbyhus men han hade gått för dagen får jaga han igen imorgon ;D

 
40 meter 45x120 salning gavel :-?

Absolut 4 reglar med c/c 40 mellan gavlarna. Eftersom c/c-måttet är olika mellan takstolarna får man räkna c/c-avståndet för reglarna från vardera takstolsregel i facket. Det vill säja att c/c-avståndet kommer att variera mellan de två mittersta reglarna i de olika facken. Då vet man åtminstonde var de sitter när man skruvar fast masoniten.

De lär väl ha räknat med att man enbart sätter reglar mellan stödbenen och bjälklaget. Tror att det behövs dubbelt så mycket reglar nu d.v.s 400m.

Körde tillbaka de 12 säckarna med spån idag till trävarufirman. Det var jobbigt det.

Ska lägga upp lite bilder imorgon på min sida. :D
 
Det står 45*120 det ju alldeles korrekt... :-[

kollade mest på isolering där det bara var 95 angivet..

Ja jag tror också att 400 m är mer troligt än 200.. Det känns lite som med färgangivelsen, jag fick kompletteringshadna ett par tre gånger för att det tog slut så denna gång skall jag köra på med lite extra på en gång. Men iom att vi klär in mer än vad de har rekommenderat så går det ju givetvis åt mer :p
 
Hemsidan är bara igång när datorn är påslagen :-/

Har inte hunnit lägga upp några bilder ännu. Ska försöka lite senare ikväll eller under dagen i morgon.
 
Fick tag på Ölvsbyhus, han skulle skicka ritningen. Vidare hade vi ett intressant resonemang angående takkupan, luftspalten behövde endast varar 25mm där (mot 45 i övrigt). Vidare så rekommenderade han 75mm plus 95mm = totti 170 mm isolering i sidorna plus udner fönstrena då regeln är 170 mm där. Upptill skulle man initialt köra två lager för att sedermera övergå till tre när det fick plats..

Men de hade ingen ritning på detta utan han drog det muntligen. Gav iallfall mig lite mer kött på benen ;D
 
Jag blir tokig. Kan de inte skicka med all information när man nu köper ett hus med oinredd vind. Kan väl inte vara så svårt att skicka med ritningar på den. De kunde väl också se till att skicka med lite olika elritningar beroende på hur man tänker göra. Detsamma gäller uppdragningen av vatten och värme. :-X

Sidan är förövrigt uppe nu och jag har lagt upp ritningen.
 
Angående din hemsida, det såg stiligt ut freeman!

Handlade du isoleringen på Byggmax också, och hur var det isåfall med lambdavärdet?

Nu blir man ju sugen på att dra igång.. Har en Bosch 14.4v 2 amp med dubbla batterier som kommer få jobba med luftspaltreglarna :cool: det borde den grejja , premiär arbetena var groventré plus ny större "herrgårds" trappa utan problem.
 
Nä, köpte roxull flexibatts mineralull både skivor, och på rulle. Byggmax har en del bra saker men när det kommer till sådana saker håller jag mig till byggfirmor. Sen har de inte heller allt man behöver. Ganska mycket plank och annat som behövs till vinden. Jag köpte allt virke och isolering på en byggfirma så körde de hem det till mig också. Det var det värt. 2 lastbilar. Undantaget är reglarna till luftspalten för de glömde jag bort vid beställningen. Ska väl tillägga att jag köpt en begagnad bromsad bygg-släpvagn. Fast den har inga dubbdäck så den får stå ett par månader nu. Behöver ju mer reglar så det blir till att lägga dem på biltaket och köra ett par vändor till byggmax.

Tog en dag att bära upp det. Fick ta ner spaljen i trappen för att få upp alla skivorna m.m. Brädorna tog jag genom ett fönster.

Min makita är på 12v 2.6 amp. Med de skruvarna är jag glad att jag betalade lite extra för en bra dragare (2400 spänn :-X).

 
Om man hade varit lite mart hade man bett byggarna att lyfta upp alla gipskivor + masonit innan de spikade ihop takstolarna.

Nej jag såg också att de inte hade alla exakta mått, isoleringen hade Bauhaus samma pris på fast då hade de ISOVER så det blir väl till att åka några vändor dit också.. Man kanske skall plocka hem ett par rullar och köra första lagret på vinden precis som du har gjort..
 
Vi var jättesmarta... men det tyckte inte snickarna! Vi fick inte lov att ha några skivor på vindan, dom skulle vara ivägen påstod dom... (Dom ligger fortfarande ute... )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.