Moving
Om den egna avstängaren inte håller tätt eller det blir läcka på vägen in, är det lätt att stänga av under det lilla locket i vägen?
 
Serviceventilen ute i gatan bör/ska du inte röra, den tillhör vattennätsägaren. Om du har sönder den ventilen så är det stor risk att du får bekosta hela bytet själv.

Dom flesta vattennätsägarna kommer ut och stänger av kostnadsfritt inför ett byte av avstängningsventiler innan/efter vattenmätaren.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ja, det är lätt, men man måste har rätt "nyckel".
Det är en fyrkantnyckel, brukar vara lite koniska, ca 10-15 mm sida.
Och den har en lång stång upp till handtaget, för ventilen sitter nere på frostfritt djup.

Jag har en stående någonstans i förrådet :)
 
Moving
Lyfte på locket, det var geggigt under
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det är lätt, men man måste har rätt "nyckel".
Det är en fyrkantnyckel, brukar vara lite koniska, ca 10-15 mm sida.
Och den har en lång stång upp till handtaget, för ventilen sitter nere på frostfritt djup.

Jag har en stående någonstans i förrådet :)
En hylsa funkar lika bra. ;)
 
  • Gilla
Uffesan
  • Laddar…
Servisventilen vill man inte röra själv. Kommunen kom hit och skulle stänga av. Ventilen var 40 år gammal. Kommungubben visste redan innan han testat att det aldrig skulle gå. Mycket riktigt, stången ner till ventilen var helt sönderrostad. Bara att ringa grävaren och gräva upp infarten.
 
Samma erfarenhet här.
RÖR DEN INTE
Vårt förra hus, byggt 1980 hade avstängning med plastkranar vid mätaren. Vid mätarbyte godkände inte kommunen avstängningen och vi skulle byta.
Kommunen kom och skulle stänga vattnet ute på gatan. Ventilen bara snurrade. Även där var det en konstruktion i plast som inte fungerade. Kommunen grävde upp gatan och bytte sin ventil, samtidigt som vi bytte vår inne i huset.
 
wanegardh skrev:
En hylsa funkar lika bra. ;)
Hylsa?
Jag har för mig att det var en "hona" där nere och att "nyckeln var en "hane".
Lite som ett spett.

Men det kan ju vara olika i olika vattenverks verksamhetsområden förstås.
Det enda jag minns klart av min är att den var blåmålad.
Får se om jag kan rota fram den :)
 
Redigerat:
Axeln till serviceventilen (sex olika VA-ägare) har haft samma utseende som axeln till nedgrävda brandposter (tre av ovan VA-ägare), alla har haft koniskt fyrkantigt huvud av "hanmodell", T-handtagen som brandmännen använder har ett fyrkantigt koniskt hål i nederdelen av Tet, T-handtaget går att använda som en "kobra" för att bla hacka loss snö/is över brandpostlocken.
 
Demmpa skrev:
Axeln till serviceventilen (sex olika VA-ägare) har haft samma utseende som axeln till nedgrävda brandposter (tre av ovan VA-ägare), alla har haft koniskt fyrkantigt huvud av "hanmodell", T-handtagen som brandmännen använder har ett fyrkantigt koniskt hål i nederdelen av Tet, T-handtaget går att använda som en "kobra" för att bla hacka loss snö/is över brandpostlocken.
Det är mycket möjligt att jag minns fel på hona/hane. Det var ju ett tiotal år sedan jag använde den.
Får rota upp grejen.
 
Det kan inte gärna vara hona i marken, då blir den ju fylld med grus.
 
  • Gilla
Legere
  • Laddar…
Den ventilen är "aldrig" kundens ansvar och därför ska man inte som nämnts röra den själv öht, undantag kanske vid rörbrott före mätaren inomhus.
 
Serviceventilen ägs alltid av nätägaren.
Den som har sönder ventilen står för kostnaden.
Överlämningspunkten är alltid efter ventilen, numera monteras den ca 0,5-1 m utanför tomtgräns.
 
Moving
De borde kanske testas varje år så de inte fastnar?

Annars blir det problem om det blir en läcka på väg in eller jag ska byta avstängare före mätaren.

Verkar dyrt också med alla hål jag nu förstår varför de gräver så ofta, men är billigare än årliga test?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.