tompas11 skrev:
Börvärdet bör frågeställaren justera upp till 26-27 grader. 20 graders börvärde låter lite lågt enligt min mening.
Det räcker således att ställa upp börvärdet för att pumpeffekten ska öka om det är kallt ute?
Jag trodde att kan pumpen inte hålla 20 grader så hjälper det inte att öka börvärdet till 22.
//Bosse
 
Ja, åtminstone upplever jag det så med mina båda pumpar.
 
Här är diagramet från Servicemanualen för Pansonic CS-E9DKEW, CU-E9DKE, CS-E12DKEW och CU-E12DKE.

Som synes följer inströmmen uteffekten mycket väl när utomhustemperaturen varierar. Vid låg temeratur drar pumpen mycket lite ström. Verkningsgraden är därför nära nog konstant, medan uteffekten givetvis minskar dramatiskt vid låga temperaturer.

Jag håller för övrigt med om att ledvärdet bör sättas högt för att pumpen skall gå för fullt hela tiden. Vår termostat står på 27 grader.
 
  • E9DKE.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
ledvärdet bör sättas högt för att pumpen skall gå för fullt hela tiden. Vår termostat står på 27 grader.
Detta innebär då att du måste hålla på att ställa om börvärdet allt eftersom utetemperaturen varierar, För du vill väl inte ha 27 gr inomhus? Då bör man nog döpa om denna inställning till "effektinställning".
Tyvärr var grafen för liten för att jag skulle kunna urskilja data, men jag litar på dina uppgifter.
//Bosse
 
Skumt:

"Värmefaktorn på en luftvärmepump varierar med utetemperaturen, från 0 när det är riktigt kallt och till ungefär 4 i bästa dritsfallet."
http://www.falun.se/www/falun/miljo...3E030C1256EC4002B18FD?OpenDocument&Expand=5.7

"För luftvärmepumpar används istället värmefaktor beräknad vid 7 °C utomhustemperatur och 20 °C inomhustemperatur. Detta ger med bra teknik i värmepumpen en ganska bra värmefaktor, värmefaktor 4,5 är inte ovanligt. Skillnaden mot markvärmepumpen är att värmefaktor och värmeeffekten sjunker brutalt med fallande utomhustemperatur. Vid -20 °C är värmefaktorn obetydligt över 1, det vill säga obetydligt över vad ett elelement presterar, samtidigt som värmeeffekten mer än halverats."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmepump

Jag är nyfiken, vilket stämmer?
 
-MH- skrev:
Jag är nyfiken, vilket stämmer?
Jag sätter pengarna på det senare. Pumpen stänger ju av sig när det blir för kallt men den drar då ingen ström varför man knappast kan kalla värmefaktorn för noll. Så länge den är igång ger den mer värme än vad den drar el.
 
Jag var nog otydlig, texten som jag citerade (bägge) tycker jag stämmer dåligt med mycke_nu:s påstående.
 
Jaha. Värmefaktorn sjunker ju när temperaturen närmar sig -20. Många glömmer dock att de flesta luft/luftvärmepumpar har en värmefaktor (COP) på >2 även vid -15 grader.
 
Det är ju egentligen två problem med en luftvärmepump när det blir väldigt kallt ute. Det ena är att verkningsgraden sjunker. Det andra är att uteffekten från luftvärmepumpen sjunker medans effekten som krävs för att värma huset ökar. Man måste ju då vid någon viss utetemperatur komplettera luftvärmepumpen med annan värmekälla för att hålla önskad innetemperatur.


Ett tips, gå in på energimyndighetens hemsida och titta. Där har dom testat ganska många luftvärmepumpar. Dom anger bland annat uteffekt och verkningsgrad vid olika utetemperaturer.

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?tab=1
 
tompas11 skrev:
Helt rätt att en luftvärmepump drar mindre el när det är kallt ute. Det kan jag se på mina båda luftvärmepumpar, när jag kollar på elmätaren.
Ja jag måste instämma nu när jag mätt l/l-pumpens föbrukade effekt den senaste veckan. När det är varmt ute drar den 1.5 kW. I natt var det -24 grader och då drog den 1 kW och avfrostade 1 gång i timman. När temperaturen sedan gått upp något på förmiddagen kollade jag den lilla värme som blåstes in i huset, men det var inte mycket och ett extraelement var på i köket på 1 kW. Temperaturen i huset var 10 grader. Pumpen är av fabrikat InVest. Huset är inte bebott och börvärdet är ställt på 17 grader.
//Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.