Har i julas installerat panasonics sverigevärmepump (luft/luft) och är lite fundersam. Har den idag inställd på 20 grader. den sitter i vardagsrummet där jag befinner mig mest. Tycker dock inte den värmer alls som den ska. Idag har vi runt 14 minus ute och pumpen är inställd på 20 grader. Ändå har vi väldigt kallt inomhus. Pumpen frostar av minst två gånger i timmen. Är detta normnalt? Lönar sig verkligen pumen i dessa temeraturer? Nu får jag stödköra med ett element i vardagsrummet för hela familjen fryser. Är det smartare att bara värma ,med radiator. Huset är på 150 kvadrat men det är på två våningar. Tycker inte ens pumpen värmer upp vardagsrummet.......Jag vä¨rmer i övrigt med vattenburen el....
 
Om du har vattenburen värme, varför inte sätta in en riktig värmepump (berg/mark/sjö)?

Luft/Luft känns som en nödlösning för bostäder med direktverkande el.
 
C
Nej, det lönar sig alltid. Den stänger av vid en viss temperatur (-15, -20, -25, det är olika), när den inte kan ge mer värme. Den kan aldrig dra mer el än vad den ger, det medger inte konstruktionen.

Vill du har mer värme ur den så öka fläkthastigheten. Prova även att öka den inställda temperaturen.

Dock är det fullt normalt att den inte orkar med om det blir väldigt kallt.
 
Samtidigt vågar jag inte dra på hur mycket grader som helst heller.......Har inte bott i huset särskilt länge och är osäker på hur mycket det påverkar förbrukningen......
 
Rrrrr skrev:
Om du har vattenburen värme, varför inte sätta in en riktig värmepump (berg/mark/sjö)?

Luft/Luft känns som en nödlösning för bostäder med direktverkande el.

Vi valde luft värme pump efter samtal med flera granna med likadana hus som varit nöjda med sin pump
 
Tjänar jag kanske mer på att dra upp graderna till t.ex 23 istället för atyt köra en radiator +pump?
 
C
Vad driver du ditt vattenburna värmesystem med idag?
 
jama761 skrev:
Har i julas installerat panasonics sverigevärmepump (luft/luft) och är lite fundersam. Har den idag inställd på 20 grader. den sitter i vardagsrummet där jag befinner mig mest. Tycker dock inte den värmer alls som den ska. Idag har vi runt 14 minus ute och pumpen är inställd på 20 grader. Ändå har vi väldigt kallt inomhus. Pumpen frostar av minst två gånger i timmen. Är detta normnalt? Lönar sig verkligen pumen i dessa temeraturer? Nu får jag stödköra med ett element i vardagsrummet för hela familjen fryser. Är det smartare att bara värma ,med radiator. Huset är på 150 kvadrat men det är på två våningar. Tycker inte ens pumpen värmer upp vardagsrummet.......Jag vä¨rmer i övrigt med vattenburen el....
Att den avfrostar två ggr/tim kan vara normalt. Beror lite på var du bor och väder, nära sjö eller hav, dimmigt eller väldigt kallt.

När det blir väldigt kallt brukar det inte gå att ställa upp fläkthastigheten för att kompressorn inte orkar komprimera gasen.
 
cheetah1 skrev:
Vad driver du ditt vattenburna värmesystem med idag?
Vattenburen el
 
Du skall inte stänga av pumpen, den ger fortfarande 3-4 gångers energivinst om du jämför inmatad elenergi med den värme du får ut.

Dock är det så att maxeffekten minskar radikalt - får du normalt ut 4 kW, kanske det bara blir 1 kW vid -10 grader, men elförbrukningen är som sagt fortfarande bara ca 30% av detta.

Avfrostningen drar givetvis en del energi, men ett par minuter per timme kan inte rimligen spela någon större roll.
 
mycke_nu skrev:
elförbrukningen är som sagt fortfarande bara ca 30% av detta..
Tänk vad man får läsa mycket man inte vetat här på Byggahus. Kompressorn drar altså mindre ström ju kallare det är ute?
Jag har en mindre bergvärmepump och den drar 1.5 kW när det är 7 gr i hålet (mätt med termometer i hålet) och då avger den 4.5 kW i form av värme (mätt med effektmätare för värme). När hålet börjar bli kallt (- 6), så drar pumpen fortfarande 1.5 kW, men avgiven energi är bara 3 kW.
I ett annat hus har jag en luft/luftpump och där drar den samma effekt nu när det är -20 gr ute trots att den inte blåser in så hög temperatur och fläkten går med låg hastighet.
//Bosse
 
jama761 skrev:
Har i julas installerat panasonics sverigevärmepump (luft/luft) och är lite fundersam. Har den idag inställd på 20 grader. den sitter i vardagsrummet där jag befinner mig mest. Tycker dock inte den värmer alls som den ska. Idag har vi runt 14 minus ute och pumpen är inställd på 20 grader. Ändå har vi väldigt kallt inomhus. Pumpen frostar av minst två gånger i timmen. Är detta normnalt? Lönar sig verkligen pumen i dessa temeraturer? Nu får jag stödköra med ett element i vardagsrummet för hela familjen fryser. Är det smartare att bara värma ,med radiator. Huset är på 150 kvadrat men det är på två våningar. Tycker inte ens pumpen värmer upp vardagsrummet.......Jag vä¨rmer i övrigt med vattenburen el....
Läste ngn artikel om en LLpump ägare påängterade hur viktigt det är att rengöra filtren i maskinen ,minst 1 ggr/mån
 
COP talet faller väl drastiskt med kallare utomhustemp för en luft/luft, om den skall ge någon vettig värme in i huset, så kompressorn drar lika mycket hela tiden, men avgiven effekt minskar med utomhustemperaturen tills det att den inte ger mer än inmatad eleffekt..eller stannar., om den har avfrostningsslingor kanske den då tom drar mer elenergi än den lämnar i värme.... Finns elvärmetillskott så kanske det slås på istället (Gäller väl mest mark/bergvärmepumpar)
 
  • Gilla
Tompassk
  • Laddar…
Tja, vad vet jag, termodynamik var inte mitt favoritämne på tekniska högskolan, men det är vad diagramen i servicemanualen till min Pansonicpump säger.

Pumpen är inverterstyrd, skall tilläggas, så kompressorn går inte hela tiden på max oavsett belastning. Mindre köldmedium som kondenseras ger mindre volym att pumpa runt och komprimera. Därmed skulle vilja påstå att en inverterstyrd kompressor har mindre att göra, och drar mindre när det är kallare ute.

Jag kan därimot tänka mej att en pump som går ON/OFF drar lika mycket hela tiden.
 
Redigerat:
Helt rätt att en luftvärmepump drar mindre el när det är kallt ute. Det kan jag se på mina båda luftvärmepumpar, när jag kollar på elmätaren.

Min Panasonic NE9GKE lämnar inte heller speciellt mycket värme när temperaturen sjunker ner och under 15 minus. Visserligen sitter den i källaren och en källare kräver enormt mycket värmeenergi vid kallt väder. Fläkthastigheten bestämmer pumpen själv, det hjälper alltså inte att manuellt ställa den på max hastighet. Börvärdet bör frågeställaren justera upp till 26-27 grader. 20 graders börvärde låter lite lågt enligt min mening. Och låt pumpen gå, stäng ej av den. Kolla även på utedelen så att den frostar av ordentligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.