Hej, jag ska byta en vattenkran inne i ett badrum vi har på vår nedervåning. Jag har förstått att jag ska stänga de båda ventiler som sitter före respektive efter vattenmätaren. Men, jag lyckas inte. Jag har vridit de båda allt som går medsols och allt som går motsols. Men jag har fortfarande fullt tryck i kranen i badrummet. Jag har testat spola en stund för att se om det avtar, men nej, fullt tryck. Hur länge ska man behöva spola innan trycket avtar? Ska dom "korsstängas" på något sätt, dvs den ena medsols och den andra motsols? Vilket håll stänger egentligen? Känns som det borde vara medsols..
Jag tänker också att det egentligen ska räcka med att stänga ena ventilen, men att man stänger båda för att vara på säkra sidan?

Tacksam för hjälp.
 
  • Rörledning med vattenmätare och avstängningsventil mot en betongvägg i ett utrymme med begränsad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är gamla kranar som inte fungerar längre. Dags att uppdatera din vattenmätarplats. En sån där tråkig kostnad som kommer en dag.

Du saknar dessutom samtidens vattenmätarkonsol så det är bra att få en sån på plats i alla fall.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Ok, tråkigt att höra, men förståeligt. Är det något vattenleverantören ska blandas in i eller fixar man det helt själv? Vad pratar vi om för kostnad?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är gamla kranar som inte fungerar längre. Dags att uppdatera din vattenmätarplats. En sån där tråkig kostnad som kommer en dag.

Du saknar dessutom samtidens vattenmätarkonsol så det är bra att få en sån på plats i alla fall.
Tack för snabbt svar!

Ok, tråkigt att höra, men förståeligt. Är det något vattenleverantören ska blandas in i eller fixar man det helt själv? Vad pratar vi om för kostnad?
 
Righty tighty, lefty loosy
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Righty tighty, lefty loosy
Oj det var lite för mycket kodord för mig 🙈

Höger ska stängas?
Vänster ska vara öppen?

Vilket håll är öppet respektive stängt?
 
Claes Sörmland
J Johanna Se skrev:
Tack för snabbt svar!

Ok, tråkigt att höra, men förståeligt. Är det något vattenleverantören ska blandas in i eller fixar man det helt själv? Vad pratar vi om för kostnad?
Om man inte vill pula själv så hittar man en rörmokare som gör jobbet. En lokal förmåga vet hur kommunens VA-folk kontaktas för att stänga av vattnet i gatan. Eller så stänger rörmokaren bara av vattnet i gatan utan att fråga.

Kostnad? Jag gissar på mellan 5000 och 10 000 kr. 15 000 kr i Stockholm om jag ska vara krass. Ingen ROT inkluderad i dessa prisuppskattningar. Detta löses på en fm eller en em av en enda person.

Det som kan strula är det där med att vattnet måste stängas av i gatan. Om kommunen inte har skött sig, och det har de sällan, så finns risk att vattnet inte går att stänga av i gatan. Då får man vänta några månader på att de byter ventilen i gatan. Det hände mig när jag skulle uppdatera vattenmätarplats men det kanske är ett fall på 20 och i gamla områden.
 
J Johanna Se skrev:
Oj det var lite för mycket kodord för mig 🙈

Höger ska stängas?
Vänster ska vara öppen?

Vilket håll är öppet respektive stängt?
Skruva åt höger för att stänga ,åt vänster för att öppna..
Funkar inte kranarna att stänga behöver du blanda in vattenleverantören.. dom behöver stänga av ute i gatan för att du ska kunna byta kranar
 
U
Kommunen/vattenleverantören måste komma och stänga av inkommande. Den kommunikationen brukar dock en lokal rörmokare lösa. Kolla det med din rörmokare.

Vi bytte förra året och det gick på strax under 5k efter ROT. Mesta av kostnaden va material och bil, tidsmässigt var han här i 2 timmar. Så 5-10k beroende på hur många delar som går åt är nog rimligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det ska räcka att stänga en av dem och de stängs medurs. Anledningen till att det finns två är för att man ska kunna byta mätaren utan att det rinner ut en massa vatten. Men som redan skrivits är det dags att byta dem och att sätta en vattenmätarkonsol på väggen.

Du kan prova att motionera dem genom att öppna och stänga så mycket det går några gånger och sedan prova att dra åt hårdare för att se om du kan få dem att hålla någorlunda tätt.

Vattentrycket borde börja avta på en gång men om du har ett stort ledningssystem ovanför kranen du öppnar så kan det hålla på och rinna en lång stund innan det är tomt.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Det är en komihågvisa.

Vrider man en skruv eller kran åt höger så stänger man (eller skruvar in om det är en skruv/bult etc)
Vrider man en skruv eller kran åt vänster så öppnar man(eller skruvar ur)

Båda dina kranar skall skruvas åt höger för att stänga, den ena med handkraft och den andra med en skiftnyckel då den saknar spindel. Skruva INTE åt för hårt bara lite lätt, du märker på spolljudet från kranen som du öppnar innan om du lyckas. Gör detta dagtid, det kan komma några droppar från där spindeln går ner i packningen.

Föv anser jag också du ska fundera på att byta. Men kan du stänga är det ingen brådska.
 
När vi bytte våra ventiler så stängde kommunala va-bolaget ute i gatan, det rann fortfarande så rörmokaren fick byta våra ventiler med rinnande vatten…räkna med kanske 2 timmars jobb lite framkörning och material på nån tusenlapp. Passa på att sätta dit en backventil också när ni ändå håller på.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
Ja när vi bytte kranar inne bytte kommunen avstängning på inkommande, den va inte heller tät. Blev ett större projekt än tänkt att byta köksblandare.
Grävmaskin vid uppgrävt område, träd, jordhögar, skymning, avspärrat byggarbetsplats, bostadsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår nya vattentätare har inbyggd backventil.
 
Claes Sörmland
Så vi är ett helt litet gäng som har haft icke fungerande ventil i gatan på inkommande vatten. Trodde mitt fall var ovanligt... Jag fick vänta tre mån på att kommunen grävde upp i gatan och bytte ventilen.
 
Tusen tack för alla snabba svar! Det låter som att det får bli att beställa ett utbyte. Vi flyttade in i slutet av 2021 och huset är byggt i början av 60-talet, så börjar väl bli dags :)
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.