Har precis samma ventiler och det är precis att dom stänger, planerar för ett byte så man är säker.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fulkemisten
T Thomas Holm skrev:
japp flyttade in i somras. Den stod på 5 kubik när jag flyttade in, har inte tänkt på det men att den skulle varvat runt låter otroligt
Inte bara otroligt utan omöjligt. Den varvar vid 100 000 kbm. En normal vattenförbrukning ligger på typ 150 kbm/år. Låt oss säga att vi dubblar det, fastigheten har pool och tidigare ägare har verkligen slösat vatten, lägg på ytterligare 200 kbm/år i gräsmattevattning och vi kommer upp i 500 kbm/år. Om vi nu dubblar det igen bara för att komma upp i helt orimlig vattenförbrukning så kommer mätaren att varva efter 100 år. Omöjligt. Den sattes in i somras, mindre än en månad innan ni flyttade in förutsatt att nån bott i huset fram till tillträde.
 
T
Bytte precis samma modell för ett år sedan, den hade suttit sedan 1978 och gick inte att stänga. Byttes rakt av mot en modernare (samfällighet, så behövde inte flytta hela installationen).
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Inte bara otroligt utan omöjligt. Den varvar vid 100 000 kbm. En normal vattenförbrukning ligger på typ 150 kbm/år. Låt oss säga att vi dubblar det, fastigheten har pool och tidigare ägare har verkligen slösat vatten, lägg på ytterligare 200 kbm/år i gräsmattevattning och vi kommer upp i 500 kbm/år. Om vi nu dubblar det igen bara för att komma upp i helt orimlig vattenförbrukning så kommer mätaren att varva efter 100 år. Omöjligt. Den sattes in i somras, mindre än en månad innan ni flyttade in förutsatt att nån bott i huset fram till tillträde.
Ja den ser väldigt ny ut. Konstigt att dessa vred på 6 månader ska ha blivit så dåliga på båda sidor om vattenmätaren.. tro mig jag har vridit vredet medsols säkert 15 gånger det tar stopp o vattnet minskar något. Har vridit ytterligare lite grann med den fetaste polygripen. Vattnet slutar inte rinna.. om jag sen vrider den lite motsols så minskar vattnet ytterligare lite till men slutar inte rinna. Bara att konstatera att vattenmätaren bytita väldigt nyligen o att dessa skjutventiler blivit trasiga på ett halvår.. låter i mina öron liter märkligt. 1 kan gå sönder men inte båda? Men kan ju vara så att rörmokare inte orkat fixa båda, exempelvis den högra som då skulle kräva avstängning av vatten ifrån kommun.

får försöka få hit en rörmokare som kikar på det, lovar att uppdatera om jag bara är klen eller om vreden är kassa.
 
Kul med så många engagerade som
Orkar skriva här.. tog o googlade på min avstäningsventil o där hittar man info att dessa ska vara helt öppna eller helt stängda. Om inte sliter man lätt ut ”sliden” i ventilen, kan ju vara det som hänt efter bytet. Gamla ventiler kan nog gå sönder rätt lätt tänker jag.
 
Fulkemisten
T Thomas Holm skrev:
Men kan ju vara så att rörmokare inte orkat fixa båda, exempelvis den högra som då skulle kräva avstängning av vatten ifrån kommun.
Det är ju Norrvatten (kommunen) som bytt vattenmätaren och vid det tillfället stängt av ute i gatan, således har ventilernas funktion förmodligen inte ens kontrollerats. De av kommunen anlitade rörisarna har troligen frågat tidigare ägare huruvida denne vill ha nya ventiler och kanske en konsol till si och så kostnad (det är nog bara mätaren som är kommunens och kostnadsfri), snålvargen som då redan sålt och skrivit kontrakt tänkte att "icke sa nicke, de hundralapparna kan jag allt spara, särskilt som jag fått bra betalt för huset". Det klarnar va...?

Det du nu bör göra är att kontakta Norrvatten och förklara läget, kanske är de tillmötesgående och kan ställa upp på gratis avstängning och byte om de är lite service-minded (materialet får du nog bekosta). I alla fall så måste de kontaktas för avstängning för åtminstone byte av ventilen innan mätaren hur som (men troligen båda om du inte får igen den första).

Typ nåt sånt här vill du ha:
https://www.hornbach.se/shop/Instal...jRtS786oA50RVU4RPXxxIDqHa6esuZjcaAuX_EALw_wcB
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är ju Norrvatten (kommunen) som bytt vattenmätaren och vid det tillfället stängt av ute i gatan, således har ventilernas funktion förmodligen inte ens kontrollerats. De av kommunen anlitade rörisarna har troligen frågat tidigare ägare huruvida denne vill ha nya ventiler och kanske en konsol till si och så kostnad (det är troligen bara mätaren som är kommunens och kostnadsfri), snålvargen som då redan sålt och skrivit kontrakt tänkte att "icke sa nicke, de hundralapparna kan jag allt spara". Det klarnar va...?

Det du nu bör göra är att kontakta Norrvatten och förklara läget, kanske är de tillmötesgående och kan ställa upp på gratis avstängning och byte om de är lite service-minded (materialet får du nog bekosta). I alla fall så måste de kontaktas för avstängning för åtminstone byte av ventilen innan mätaren hur som (men troligen båda om du inte får igen den första).
ah tackar för svaret. Du är nog helt spot on här!!!
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
tommib
När vi bytte vattenmätare nyligen kontrollerades ventilen innan mätaren efter bytet (vi bytte till vattenmätarkonsol samtidigt). Man var från Stockholm vatten intresserade av att den skulle fungera. Man vill inte stänga av i gatan i onödan.

Jag tror knappast att kommunen kommer hantera något annat än avstängning i gatan och flytt av mätaren. Mätarplatsen är fastighetsägarens ansvar och man får själv fixa dit en rörmokare som bygger om den efter kommunens krav. Möjligen kan de bjuda på avgiften om du förklarar att mätaren byttes för ett halvår sedan precis innan du köpte huset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är ju Norrvatten (kommunen) som bytt vattenmätaren och vid det tillfället stängt av ute i gatan, således har ventilernas funktion förmodligen inte ens kontrollerats.
Det skall man inte räkna med att de gör. Ventilerna i gatan rörs inte i onödan.
Vanligtvis kommer det några kommunala amatörer som inte kan något om rörläggeri, förutom vattenmätarbyte. Hemma hos mig dök det upp en snorkig tjej som började klaga på att jag inte hade någon konsoll. När inkommande vatten inte gick att stänga helt, började hon pladdra om att jag skulle ringa rörläggaren. Det hjälpte inte att jag sade att jag isåfall kunde ringa mig själv och att hon gott kunde byta mätaren, eftersom det fanns en brunn rakt under. Jag föreslog även att eftersom rörläggaren redan var på plats, kunde han byta mätaren medans hon tog rast. Men se. Det gick inte heller. Istället traskade hon ut och ropade på sin kollega att stänga i gatan. Triumferande kom hon tillbaka och sade: -Nuså! Då ringde telefonen och kollegan tjoade att ventilen i gatan pajat.:D
Detta var för ett år sedan och jag har, som tur var, inte hört ett ord från dom sedan dess.

TS. Att dina slussventiler skulle slitas ut på ett halvår, låter mer än låvligt osannolikt. De är säkert betydligt äldre.I ventilens nederkant kan det samlas smuts som hindrar sliden att bottna. Prova att ha ventilerna en och en så stängda som möjligt, men med bibehållet flöde när du öppnar en kran. Kanske kan böset då spolas bort.

Staffan
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Fulkemisten
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det skall man inte räkna med att de gör. Ventilerna i gatan rörs inte i onödan.
Så är det ju förstås, de brukar ju riskera att paja just när man skruvar på dem för första gången på 30-40 år. Den är ju högst troligen dock "motionerad" i somras om min teori nu stämmer. Jag tror inte att man har något att förlora på att höra av sig till kommunen och kolla läget, so what om man får pröjsa eller fixa egen VVSare, då vet man i alla fall. Norrvatten indikerar för mig uppåt i landet, det behöver inte vara lika skitnödigt som i t ex Stockholm där jag bor är min förutfattade mening.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Claes Sörmland
tommib tommib skrev:
Nejdå. Norrvatten distribuerar vatten (och avloppstjänster) i norra delen av Storstockholm, bland annat Solna, Sundbyberg, Järfälla, Danderyd m.fl.

[länk]

Så det finns alla möjligheter till betydande skitnödighet ;)
Precis, det räcker med att nyrekryterad kommunal mellanchef bestämmer sig för att "säkerställa processen genom ett projekt" eller om det vill sig riktigt illa "effektivisera mätarhanteringen" och så tickar maskineriet igång. "Det finns faktiskt regler som måste följas".

Det är alltid kul att projekta på andras pengar. Så här gick det när man kom på att det var jobbigt att hantera den bristande inrapportering av vattenmätarställningen:

https://kkuriren.se/nyheter/nykopin...a-konsumenter-tusentals-kronor-sm4811717.aspx

Ja, det blev dyrt för alla, även kommunen. Nu måste de höja VA-taxan igen för att medarbetarna på det kommunala vattenbolaget ska känna stimulans på jobbet med sina små fiffiga projekt.

"Claes, du är väl inte emot digitalisering? Vi kan faktiskt inte gå bakåt in i framtiden. Det måste få kosta."
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Till TS ta en polygrip och sätt den i kringlan och dra till lite, du orkar inte med handkraft, alla rörisar gör så med den typen ventiler.
 
Staffans2000
J jonaserik skrev:
Till TS ta en polygrip och sätt den i kringlan och dra till lite, du orkar inte med handkraft, alla rörisar gör så med den typen ventiler.
Helt fel.

Riktiga rörläggare tar fram mormorstången. Och sen drar de till:D.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Riktiga rörläggare tar fram mormorstången
Ska vara mormor då om den får plats i kringlan :D
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.