G Guson skrev:
Jag ser nu att Lexington nämnde magneten innan mig. Jag har använt kompisen till den magneten för att hålla dörrar öppna så inte dammsugarroboten stänger dem av misstag.
ja men det där är väl för att hålla dörren öppen? Hur kan den där hålla en inåtgående dörr stängd?

Men du tipsade ju om något i ditt inlägg nummer 7. Det var den jag funderade över.
 
G Guson skrev:
Den här typen av dörrtillslutare kanske funkar? Den håller dörren stängd men du kan skjuta upp den inifrån eller dra upp den utifrån med en knopp eller handtag. Bonus är att om dörren står öppen så dämpas den om den slås igen av vinden.
[bild]
Den här ser ju ut att göra jobbet. Typ att den bara klickar fast när man stänger. Och ”lätt” kan öppna, även för en unge på 5 år och över.
 
H H4z3 skrev:
Den här ser ju ut att göra jobbet. Typ att den bara klickar fast när man stänger. Och ”lätt” kan öppna, även för en unge på 5 år och över.
För tydlighetens skull lånar jag Karlias bild och försöker med en Paint-skiss. Om du skruvar plattan på dörren och magneten på karmen som jag skissat så hålls dörren stängd av magneten men kan öppnas inåt med lite kraft. Skiss över hur fäste för magnet på dörr och magnet på karm kan installeras vid en fönsterkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
G Guson skrev:
För tydlighetens skull lånar jag Karlias bild och försöker med en Paint-skiss. Om du skruvar plattan på dörren och magneten på karmen som jag skissat så hålls dörren stängd av magneten men kan öppnas inåt med lite kraft.[bild]
Tack, då är jag med :)
Dock lär det ju se riktigt illa ut. Alltså rent estetiskt.. Men hellre det än att dörren åker upp/in av blåst osv.

Men min fråga är egentligen relaterad till ditt inlägg nummer 7.

Denna bild.
 
  • Illustration av en dörrstopp monterad på en öppen dörrkant för att förhindra att dörren blåser upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magneten kan sättas i överkant av dörröppningen och då syns den givetvis mindre. Dörrtillslutaren är inte heller någon skönhet men den hamnar på insidan om dörren öppnas inåt och då lider inte omgivningen av utseendet i alla fall. :D
 
Karlia
G Guson skrev:
För tydlighetens skull lånar jag Karlias bild och försöker med en Paint-skiss. Om du skruvar plattan på dörren och magneten på karmen som jag skissat så hålls dörren stängd av magneten men kan öppnas inåt med lite kraft.[bild]
Kanske något för mig att fundera på :D Istället försöker jag hitta lösning för nätdörr som gärna ska vara lätt att öppna. Men än tror jag att jag ska hitta lösning på egen hand.
 
G Guson skrev:
Magneten kan sättas i överkant av dörröppningen och då syns den givetvis mindre. Dörrtillslutaren är inte heller någon skönhet men den hamnar på insidan om dörren öppnas inåt och då lider inte omgivningen av utseendet i alla fall. :D
Tror på dörrtillslutaren, borde va enklare att öppna för ungarna men omöjlig för katten ;)

Tack för snabba svar trots gammal tråd!
 
H H4z3 skrev:
Tack, då är jag med :)
Dock lär det ju se riktigt illa ut. Alltså rent estetiskt.. Men hellre det än att dörren åker upp/in av blåst osv.

Men min fråga är egentligen relaterad till ditt inlägg nummer 7.

Denna bild.
Det finns en risk att dörrtillslutaren (dictator) kan vara lite trög men en 5+ bör nog klara det lite beroende på vad det är för dörrtillslutare som används om dörren är normalbred.
Det finns dörrtillslutare som är för starka för en femåring så kontrollera vilka Newton stängningskraften är justerbar.
Kontrollera även att fångkroken passar till din dörr och karm då det används olika fångkrokar beroende på om det är plant, försänkt eller om dörrbladet ligger utanpå samt om det önskas ett horisontellt montage.
Kontrollera även att den klarar de temperaturer den utsätts för om den sitter utvändigt eller invändigt och det finns som tryckande och dragande.
Däremot är det inte den mest estetisk tilltalande lösningen men dom brukar fungera bra, jag monterar dörrtillslutare oftast på sjukhus och hissar men även i skolor mm så dom fungerar bra och klarar en hög passerfrekvens.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det finns en risk att dörrtillslutaren (dictator) kan vara lite trög men en 5+ bör nog klara det lite beroende på vad det är för dörrtillslutare som används om dörren är normalbred.
Det finns dörrtillslutare som är för starka för en femåring så kontrollera vilka Newton stängningskraften är justerbar.
Kontrollera även att fångkroken passar till din dörr och karm då det används olika fångkrokar beroende på om det är plant, försänkt eller om dörrbladet ligger utanpå samt om det önskas ett horisontellt montage.
Kontrollera även att den klarar de temperaturer den utsätts för om den sitter utvändigt eller invändigt och det finns som tryckande och dragande.
Däremot är det inte den mest estetisk tilltalande lösningen men dom brukar fungera bra, jag monterar dörrtillslutare oftast på sjukhus och hissar men även i skolor mm så dom fungerar bra och klarar en hög passerfrekvens.
Superbra inspel!
Värt att fundera på.
Det estetiska är rätt viktigt faktiskt i det här läget. Dörren är en pardörr, så varje blad är rätt smalt så sett. Har inte måtten framför mig just nu. den sitter i liv med insidan och en väldigt djup smyg utåt. Så utsidan är rätt fin faktiskt. Hade fundering att sätta vanlig sån där arm, som man skruvar på och väljer styrka/tyngd. Som nog är till för att hålla uppe dörrar. Borde ju funka så att med rätt inställning håller dom även dörren stängd? Vi pratar en katt, och blåst som det ska stå emot. Och den är som sagt inåtgående.
 
H H4z3 skrev:
Superbra inspel!
Värt att fundera på.
Det estetiska är rätt viktigt faktiskt i det här läget. Dörren är en pardörr, så varje blad är rätt smalt så sett. Har inte måtten framför mig just nu. den sitter i liv med insidan och en väldigt djup smyg utåt. Så utsidan är rätt fin faktiskt. Hade fundering att sätta vanlig sån där arm, som man skruvar på och väljer styrka/tyngd. Som nog är till för att hålla uppe dörrar. Borde ju funka så att med rätt inställning håller dom även dörren stängd? Vi pratar en katt, och blåst som det ska stå emot. Och den är som sagt inåtgående.
Det låter inte som om en dörrtillslutare är den bästa lösningen om dörrbladen inte är så breda och ni vill ha något estetiskt tilltalande.
Är det en utanpåliggande dörrbroms du funderar på?
https://www.assaabloyopeningsolutio...kter/konsumentgds/entredorr/dorrbromsar/523t2
Dom gör så att dörren går trögare.
Jag vet inte hur skicklig din katt är på att öppna dörrar, jag hade en katt som satte sig på fönsterbrädan och slog på handtaget tills det gick upp och sedan puttade han upp dörren lite och gick ut så det kan variera.
 
1 123abc skrev:
Det låter inte som om en dörrtillslutare är den bästa lösningen om dörrbladen inte är så breda och ni vill ha något estetiskt tilltalande.
Är det en utanpåliggande dörrbroms du funderar på?
[länk]
Dom gör så att dörren går trögare.
Jag vet inte hur skicklig din katt är på att öppna dörrar, jag hade en katt som satte sig på fönsterbrädan och slog på handtaget tills det gick upp och sedan puttade han upp dörren lite och gick ut så det kan variera.
Katten är rätt duktig och påhittig, men jag tror inte han fixar att öppna dörren egentligen. Detta främst för att den är inåtgående. Tror han hade haft lättare om den vore utåtgående.

Som det är nu åker ju dörren upp bara man nuddar den, eftersom spärr saknas helt. Och dörren är bra justerad så den öppnar och stänger lätt. Så det är egentligen främst det jag vill lösa, så den inte åker upp lätt pga blåst eller minsta grej.

Ja det var en sån du länkade till jag menade, en broms. Lät på beskrivningen som den förhindrar uppblåsning. Men det jag läst på andra är att det är främst för utåtgående, dvs att förhindra uppblåsning när man öppnar dörren. Inte att hålla en stängd dörr stängd.

Men en sån där borde alltså med rätt styrka kunna hålla igen en stängd dörr hyfsat?
 
1 123abc skrev:
Dom ar ingen igenhållande funktion.
Varför inte testa någon av magneterna som föreslagits?
Eller ett magnetlås som troligtvis syns mindre.
[länk]

För inåtgående dörrar finns dörrbroms 533T/2 där det ena fästet skiljer mot 523T/2
Jo jag tänkte absolut testa såna magneter som föreslagits, men är ändå öppen för förslag eftersom det inte känns helt 100 med den lösningen rent estetiskt.

De du skickade nu tror jag inget på. Kanske finns bättre än de jag testat med. Men min erfarenhet av dom på skåpluckor, städskåp osv är att dom knappt håller sånt stängt efter ordning plus att det måste sitta med exakt mm-precision för att funka. Men det finns säkert bra såna. Inget jag vart med om dock :)

Kom precis på en grej som gör beslutet lite lättare och det är att det behöver funka med vädringsfunktion. Dörren går att tilta inåt för vädring i överkant. Används dagligen. Så den funktionen lär väl knappast fungera med 533 eller 523 dessvärre. Eller inte med någon arm alls är jag rädd.

Så det känns som magnetvarianten är den bästa lösningen trots allt.
 
H H4z3 skrev:
Jo jag tänkte absolut testa såna magneter som föreslagits, men är ändå öppen för förslag eftersom det inte känns helt 100 med den lösningen rent estetiskt.

De du skickade nu tror jag inget på. Kanske finns bättre än de jag testat med. Men min erfarenhet av dom på skåpluckor, städskåp osv är att dom knappt håller sånt stängt efter ordning plus att det måste sitta med exakt mm-precision för att funka. Men det finns säkert bra såna. Inget jag vart med om dock :)

Kom precis på en grej som gör beslutet lite lättare och det är att det behöver funka med vädringsfunktion. Dörren går att tilta inåt för vädring i överkant. Används dagligen. Så den funktionen lär väl knappast fungera med 533 eller 523 dessvärre. Eller inte med någon arm alls är jag rädd.

Så det känns som magnetvarianten är den bästa lösningen trots allt.
Det har hänt en del med magneterlås för konsumentmarknaden sedan de som fanns i gamla garderober och skåpsluckor som ofta var övermålade och hänge snett.
Om du tittat t.ex på de av metall så är det en dragkraft på 4, 6 eller 12kg, behöver du mer dragkraft så finns det supermagneter 19, 30, 52, 87, 115kg.
Då du vill kunna vädra (dreh-kipp) så bör du inte ha en för stark magnet och då det är en PVC-dörr så kan det vara problem att fästa så det sitter tillräckligt bra men det bör gå bra annars får man limma.
Jag vet inte vad det är för dragkraft på biltemas magnetiska dörrstopp som omnämnts i tråden men det bör man kunna fråga.
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrstoppar/dorrstopp-med-magnet-2000030578
Bara för att svara på det i ditt första inlägg om den befintliga dörrbromsen så går dom att ersätta med ny men personligen tycker jag att dom bromsar dålig även som nya när det är dreh-kipp spanjolett i PVC dörr
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det har hänt en del med magneterlås för konsumentmarknaden sedan de som fanns i gamla garderober och skåpsluckor som ofta var övermålade och hänge snett.
Om du tittat t.ex på de av metall så är det en dragkraft på 4, 6 eller 12kg, behöver du mer dragkraft så finns det supermagneter 19, 30, 52, 87, 115kg.
Då du vill kunna vädra (dreh-kipp) så bör du inte ha en för stark magnet och då det är en PVC-dörr så kan det vara problem att fästa så det sitter tillräckligt bra men det bör gå bra annars får man limma.
Jag vet inte vad det är för dragkraft på biltemas magnetiska dörrstopp som omnämnts i tråden men det bör man kunna fråga.
[länk]
Bara för att svara på det i ditt första inlägg om den befintliga dörrbromsen så går dom att ersätta med ny men personligen tycker jag att dom bromsar dålig även som nya när det är dreh-kipp spanjolett i PVC dörr
När du säger dragkraft, menar du då som det låter att den orkar dra en bit före den ligger an?

Vädringsfunktion vill jag behålla då den används dagligen. Hur menar du med befintlig dörrbroms? :) det är ingen broms alls idag på min dörr.

Har vart lite fokus på annat, därav sent svar, men ska beställa något. Dörren blåser upp hela tiden så man blir smått galen! Ska även in till Biltema i ett annat ärende i morgon. Måste lösa detta nu. Endera via Biltema eller www!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.