Nej, förstör inte den fina timmerväggen med färg/lasyr! Våga vägra skabby chic! Vi har en stående timmervägg synlig i vår tillbyggnad (gamla husets stomme), tillsammans med skurgolv, Morris tapet och foder i engelskt rött blir det varmt, ombonat och mysigt! Kan lägga en bild sen! Allt behöver inte vara ljust och fräscht!
 
Håller med om skabby. Väldigt uttjatat och snart stendött mode även i Expressens bilagor och tyvärr väldigt svårt att göra något åt, när man väl kladdat på vit färg. Sedan är det en ordentlig utmaning att måla en gammal timmervägg med täckande färg. Om man inte sprutmålar är det väldigt svårt att nå in i alla skrymslen, så det riskerar att se halvfärdigt ut.

I vårt förra hus var köket ett gammalt torp från 1900. Vid en helrenovering tog vi fram och behöll baksidan av murstocken i tegel, en stående timmerstock mitt i rummet och en del av en vägg i rent timmer. Nu har vi flyttat, så jag kan inte ta någon tydligare bild än den här. För att ge timret en fräschare yta och binda allt gammal fint damm som hundra år av ohyra fixat, slabbade jag på två lager av Cuprinols Ädellasyr med ebenholz-ton. Den mörkade ner stockarna en del, men utan att förstöra den levande ytan. Ser väl ut lite som de gamla delarna av Vasaskeppet. Om man verkligen vill hänga på sista sucken av shabbymodet och ha timret vitt finns det vittonad bets också. Klart mer respektfullt mot det gamla träet än att måla med täckande färg.

Rustikt kök med tegelvägg, timmer och moderna inslag, vita stolar och svart taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nej, förstör inte den fina timmerväggen med färg/lasyr! Våga vägra skabby chic! Vi har en stående timmervägg synlig i vår tillbyggnad (gamla husets stomme), tillsammans med skurgolv, Morris tapet och foder i engelskt rött blir det varmt, ombonat och mysigt! Kan lägga en bild sen! Allt behöver inte vara ljust och fräscht!
Håller med om att den blir fördärvad med en färg som täcker men har du en mörk lasyr så kan det lyfta väggen. RIktigt snyggt med det mörka timret. Tycke jag :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.