C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kanske missar något här men är inte en fråga här om föreningen kan tvinga över underhållsansvaret för rör på bostadsrättshavaren genom att göra osynliga rör synliga?
Jo, det var precis det mitt sista inlägg handlade om.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ok, då har vi utrett att värmerören redan är TS och de ska styrelsen inte pilla på. Så kvar är då tappvattenrören:

Jag menar att i grund och botten kan styrelsen inte göra detta, flytta tappvattenrör som faller under föreningens yttre underhållsansvar (p g a att de ligger under golvet) över till bostadrättshavarens inre underhållsansvar. Ansvaret för de olika delarna i rörsystemet regleras av vad som ursprungligen ingick i upplåtelsen. Styrelsen får hålla sig utanför lägenheten med föreningens rör.

Vill bostadrättsföreningen flytta över ansvaret för tappvattenrören till bostadrättsinnehavarna så kan de endast göra det för de rör som betjänar endast en lägenhet (begränsning i bostadrättslagen). Då får de gå vägen via stämma och stadgeändring. Vill istället bostadrättsföreningen ta över hela ansvaret för tappvattenrören så kan de går den vägen också via stadgeändring och stämma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.