Tag kontakt med din revisor. Om du inte har någon så skaffa en som kan hjälpa dig. OBS se till att du får en som inte sitter i knät på någon annan.
 
Något som har varit till oerhört stor hjälp för att få koll på min familjs ekonomi är att följa upp faktiska utgifter.

Vi har som ambition att betala allt med kort, och sedan klassificerar vi varje utgift till en viss kategori (precis som i lyxfällan) och följer upp kostnaden månad för månad. Ser man att någon utgiftspost är orimligt stor så tittar vi djupare på vilka utgifter vi faktiskt har haft och vidtar åtgärder.

Bankerna är olika bra på att hjälpa till med det här. Danske Bank, som jag hade tidigare, hade en kassaboksfunktion som funkade hyfsat, Skandiabanken har en "smartbank" som verkar klockren. SEB, som vi har nu, har ingen sån funktion så det blir export till excel + pivottabell där.
 
Stringfellow Hawke skrev:
1. Klarar ni 8% ränta?
2. Med amortering på 40-50 år?
3. Och en av er arbetslös?

Då är det bara att köra.
Ja, om man tillhör den kategorin människor som absolut vill bo kvar i sin bostad oavsett vad som händer.
Själv tycker jag gott att man kan anpassa sitt leverne efter sin inkomst. Skulle inkomsterna sjunka kraftigt under längre tid och kostnaderna samtidigt skjuter i höjden, så får man skaffa billigare boende.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
pelpet skrev:
Något som har varit till oerhört stor hjälp för att få koll på min familjs ekonomi är att följa upp faktiska utgifter.

Vi har som ambition att betala allt med kort, och sedan klassificerar vi varje utgift till en viss kategori (precis som i lyxfällan) och följer upp kostnaden månad för månad. Ser man att någon utgiftspost är orimligt stor så tittar vi djupare på vilka utgifter vi faktiskt har haft och vidtar åtgärder.

Bankerna är olika bra på att hjälpa till med det här. Danske Bank, som jag hade tidigare, hade en kassaboksfunktion som funkade hyfsat, Skandiabanken har en "smartbank" som verkar klockren. SEB, som vi har nu, har ingen sån funktion så det blir export till excel + pivottabell där.
Håller helt med pelpet, "strunta" i alla schablonkalkyler och gör en egen som baseras på familjens verkliga kostnader de senaste åren. Har man internetbank så är en enkel variant att bara skapa ett excelark med alla fasta och rörliga kostnader och se hur mycket man har över varje månad/år och vad man eventuellt kan avvara och utifrån det se hur mycket man är beredd att lägga på boendet. I slutänden så spelar det ingen som helst roll vad banken eller någon annan kommer fram till vad man har råd med om inte det stämmer överens med de verkliga utgifterna och vad man själv vill ha kvar när alla räkningarna är betalda.
 
Stringfellow Hawke skrev:
1. Klarar ni 8% ränta?
2. Med amortering på 40-50 år?
3. Och en av er arbetslös?

Då är det bara att köra.
Visst kan det vara ett sätt att avgöra vilken summa man kan lägga på sitt boende varje månad och jag har all förståelse för att vissa vill ha både hängslen, livrem och en flytväst när de köper hus;) Men annars så kan man göra ett moget övervägande vad man klarar utifrån nuvarande ekonomi och självklart räkna med högre ränta etc.och se till att ha en buffert, men vara beredd att kanske vara tvungen att sälja om allt går åt skogen och i värsta fall också ta en förlust. Allt handlar väl i slutänden vilken risk man är beredd att lägga på sitt boende.
 
M
pelpet skrev:
Bankerna är olika bra på att hjälpa till med det här. Danske Bank, som jag hade tidigare, hade en kassaboksfunktion som funkade hyfsat, Skandiabanken har en "smartbank" som verkar klockren. SEB, som vi har nu, har ingen sån funktion så det blir export till excel + pivottabell där.
SEB har faktiskt en sådan funktion också, men bara till ipad.
SEBs Ipad app

Kan även tipsa om smartbudget.se som funkar bra.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Ja, om man tillhör den kategorin människor som absolut vill bo kvar i sin bostad oavsett vad som händer.
Själv tycker jag gott att man kan anpassa sitt leverne efter sin inkomst. Skulle inkomsterna sjunka kraftigt under längre tid och kostnaderna samtidigt skjuter i höjden, så får man skaffa billigare boende.
Jag håller i grund och botten med. Men det skulle kunna vara ett problem att den typen av olyckor sällan kommer ensamma. Så OM vi får 8% ränta, och OM en då blir/är arbetslös, då har vi troligen samtidigt många fler som drabbas på samma sätt, vilket kommer att ge ett rejält fall i bostadspriset. Risken är då stor att man tvingas sälja med en - två miljoner i förlust, med dålig familjeinkomst för att betala förlustlånet som då troligen blir till ännu högre ränta än 8%, säkerhet saknas ju.

Men jag personligen tycker att man bör fundera lite över tänkbara "worst case scenarior" men skulle man gå helt på dem så kommer man aldrig frammåt. Viktigt är dock att ha en buffert i pengar eller kreditutrymme som kan överbrygga kriser, ett tag, ge rådrum.

Det vore väldigt tråkigt om man direkt tvingas ringa mäklaren så fort arbetsgivaren börjar hosta om sämre tider.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
1. Klarar ni 8% ränta?
2. Med amortering på 40-50 år?
3. Och en av er arbetslös?

Då är det bara att köra.
Ett möjligt tillägg:

4. Är det relativt enkelt att omsätta bostaden om någon av ovanstående punkter skulle falla ut, eller ligger fastigheten långt ute i obyggden där det tar minst 5 år i snitt per försäljning?
 
hempularen skrev:
Jag håller i grund och botten med. Men det skulle kunna vara ett problem att den typen av olyckor sällan kommer ensamma. Så OM vi får 8% ränta, och OM en då blir/är arbetslös, då har vi troligen samtidigt många fler som drabbas på samma sätt, vilket kommer att ge ett rejält fall i bostadspriset. Risken är då stor att man tvingas sälja med en - två miljoner i förlust, med dålig familjeinkomst för att betala förlustlånet som då troligen blir till ännu högre ränta än 8%, säkerhet saknas ju.

Men jag personligen tycker att man bör fundera lite över tänkbara "worst case scenarior" men skulle man gå helt på dem så kommer man aldrig frammåt. Viktigt är dock att ha en buffert i pengar eller kreditutrymme som kan överbrygga kriser, ett tag, ge rådrum.

Det vore väldigt tråkigt om man direkt tvingas ringa mäklaren så fort arbetsgivaren börjar hosta om sämre tider.
Tja, jag vet inte varifrån du fick att värdet på bostaden skulle sjunka två miljoner, med den lånekostnaden TS anger skulle dom nästan skänka bort huset då, föga troligt. Att ringa mäklaren så fort någon arbetsgivare hostar om dåliga tider är det heller ingen som antytt. Dessutom är det så att i dåliga tider tenderar räntan att sjunka, så att alla angivna kriterier skulle infalla samtidigt och dessutom så illa, är inte så väldans sannolikt.

Nej, den största risken de flesta märkt av är nog att man helt enkelt inte klarar av en stigande ränta, oavsett övriga faktorer. Men TS oro rörde väl mest siffrorna i själva kalkylen, där skatten ser väl låg ut.

Så jag tycker nog ändå att man i viss utsträckning kan räkna med att rätta mun efter matsäck. Kan man köpa hus/större hus med ökad inkomst, får väl det motsatta också gälla om det kniper. Men självklart ska man ha marginaler och som husägare även en buffert för att klara tillfälliga "kriser" av olika slag.

Andreas, hur ser dina egna kalkyler ut, ett visst ränteavdrag bör du ju ändå räkna med, även om det kan vara en glad överraskning att räkna lågt på den ;)
 
Behöver man en lägenhet på typ 100 m2 så kostar det väl oftast lika mycket som lånet och drift, om nu inte räntan skulle gå upp till 10%?

Hur ser det ut att gå till soc om det verkligen skulle behövas om man har ett hus? Blir det blankt nej direkt?
 
jkarlberg skrev:
Behöver man en lägenhet på typ 100 m2 så kostar det väl oftast lika mycket som lånet och drift, om nu inte räntan skulle gå upp till 10%?

Hur ser det ut att gå till soc om det verkligen skulle behövas om man har ett hus? Blir det blankt nej direkt?
Vadå behöver? För 50 år sen bodde man en hel familj på 40-50 kvm...

Nordea tyckte vi kunde köpa för 6,4 miljoner, helt sinnessjukt tycker jag, om folk går på dessa kalkyler förstår jag varför husmarknaden är så extremt överhettad....
Min första kalkyl är ju sjukt riskmedveten och väldigt negativ. I en hyfsad kalkyl räcker det ju oftast att räkna med 8% ränta och en person på a-kassa. Amortering går ju troligen att ta bort helt eller delvis om det skiter sig rejält..
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
M
Stringfellow Hawke skrev:
Vadå behöver? För 50 år sen bodde man en hel familj på 40-50 kvm...

..
Mycket man inte behövde för 50 år sen.
Backar du 100 år så behövde man ännu mindre. Tror dock det är få idag som anser det ok att inte ha el, WC eller rinnande vatten i en bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.