Jag har, som säkert några läst i annan tråd, planer på att byta radiatorer till annan modell.

Fick där en hel del tips på hur jag skall tänka.

Men så hittade jag en liten guide värmepumpsforum som även där beskriver lite hur man kan tänka..

Började då fundera över vad vår Nibe (Fighter 1125-6) kan leverera, då den är på 6kw räknar jag med att den klarar att ge ca 50W/m2 fördelat på de 120m2 boyta vi har (6000/120 = 50).

Då kan jag väl inte räkna på t.ex 60W/m2 för att dimensionera radiatorerna?
För om jag gör det i alla rum klarar väl ändå inte pumpen att leverera?


Eller är jag HELT ute och fladdrar i det blå nu?
:S
 
Vad som styr efektbehovet är värmefölusterna och mängden ventilationsluft som ska värmas inte golvytan.
 
aha, okay, men hur kan man veta sådant då?
 
clain skrev:
aha, okay, men hur kan man veta sådant då?
Man räknar ut det.
U-värde vägg/yta
U-värde tak/yta
U-värde golv/yta
U-värde fönster/yta
Volym på utrymmet.

Detta som utgångsvärde. Sen tar man hänsyn till klimatzon/ventilation/önskvärt temperatur.

Det låter krångligt. Men är inte så farligt.

ps. Det blir enklare att kolla effekten på dom gamla och skaffa likvärdiga.
Du slipper räkna ut det.
 
Det du kom fram till i andra tråden är helt ok, har du inte haft några problem att hålla värmen med de Purmo du byter kommer Lenhovda valda i tråden att vara likvärdiga.
Om du tex klarat dig vid högre vattentemp och 50W/m² och man sen vill ge goda förhållanden för VP ökar man bara fiktivt effekt/ytenhet tex 100W/m² vid radiatorval . Då kan man isåfall sänka DT med 40%.

Detta har inget att göra med din VP effekt, den måste givetvis vara större eller lika ditt hus maxbehov vid kallaste förhållande. Men den har samtidigt bättre möjlighet att funka ekonomiskt om du kan klara dig med lägre framledningstemp.
 
Redigerat:
Okay, så för pumpens skull skulle man alltså gärna kunna räkna på 100W/m² vid val av radiatorerna.

Det skulle visserligen innebära gigantiska radiatorer i mitt fall då en triplex på 500mm skulle behöva vara ca: 2,2meter för att klara 1800W (100x18).

Men då kan jag ju lugna mig lite och faktiskt känna mig nöjd med att ändå räknat ganska rätt, ska till att beställa snart och vill ju känna att jag ligger hyfsat till, eftersom det inte är bytesrätt då radiatorerna tillverkas på beställning.

Men som du nämnde så har jag/vi faktiskt klarat oss över förväntan under vintern med befintligt system.
(visserligen med hjälp av el-spetsen i full drift, men det är väl så det blir vid grader runt -20 och uppåt ).
 
Få ner dt, det är bra för vp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.