Jag håller på och byter ut våra "nya" 50-tals fönster mot "original fönster" i vår 20-tals villa. Detta innebär att vi sänkt fönstren på övervåningen med ca: 200mm, ner till 720mm från golv till karmundersida.

För att göra detta blev jag tvungen att montera ner de två panelradiatorer (Purmo Kompaktradiator C22 600 x 1200mm) vi fick monterade under bergvärmeinstallationen -07.
Dessa ersatte -07 de enklare panelradiatorer vi hade innan.

Vill ersätta dessa med sektionsradiatorer från Lenhovda radiatorfabrik och har begärt in offert från "vår" VVS-firma på passande radiatorer till vårt system.

Dessvärre har jag inte fått något svar och har därför själv börjat leta information för att kunna köpa direkt från leverantör, t.ex Rinkaby Rör, och på så vis skippa mellanhänder.


Problemet är hur jag skall räkna ut storleken på lämplig radiator.

Läser man informationen för "sektionsradiator Duplex 440" på Rinkaby Rör så står det "Effektangivelserna är per sektion"

Tittar man i tabellen nedan så skulle väl i så fall den markerade radiatorn ha en effekt på 21054 Watt med sina 22 sektioner á 957Watt vid DT 50°C
:S
Får inget riktigt grepp om hur jag skall räkna och skulle behöva beställa radiatorer ganska snart då det är ca: 1 månads leveranstid pga tillverkning vid beställning.

Tacksam om någon kunde förbarma sig över mig.

Mvh
Andreas


Bifogar tabell och dimensionsguiden nedan.
 
  • Skärmavbild 2010-08-24 kl. 22.23.56.jpg
  • Skärmavbild 2010-08-24 kl. 22.40.13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den du markerat ger 967 W vid DT50 och 500 W vid DT30, och gäller då vid 22 sektioner och den längd och höjd som anges där.
Om du har värmepump ska du inte ens anta så hög DT som 30. Men har du varit nöjd med de element du byter kan du lätt söka upp vad Purmo ger för effekt vid tex DT30 och sen ta ut dina nya med samma effekt vid detta DT.
 
Hoppas du ursäktar ev dumma frågor, men vad innebär DT 30 & DT 50 för ? Har försökt hitta vettig info på detta tidigare.
 
dt 30 betyder om du har 20°C i rummet så är radiatorns medeltemperatur 50°C, temperatur skillnaden är 30°C dt50 rum20°C radiator 70°C skillnaden är 50°C
 
Redigerat:
Precis som ingemar_o skriver ger DT30 och rumstemp 20°C radiatormedeltemp 30+20 = 50. Detta kan då tex vara tillopp 60°C och retur 40°C ger medel 50°C. Som du säkert vet strävar man mot att inte ha så höga tilloppstemp vid värmepumpar, därför är dimensionering med DT30 redan högt i ett sånt fall. Men som sagt jämför Purmo vid samma data som dina nya så är det inget problem förutsatt att de gamla var tillräckliga.
 
Följer inte radiatorns medeltemperatur framledningsvattnets temperatur?

Bervärmepumpen har väl max 55°C framledningstemperatur har jag för mig, och det klarar den inte de kallare dagarna.
Men jag kanske jämför äpplen och päron nu..

Finns det system som leder fram 70°C ?

Vilka värden är det man skall titta på då?

Får ursäkta mig igen, är en helt ny värld för en annan det här.
 
GK100 skrev:
Precis som ingemar_o skriver ger DT30 och rumstemp 20°C radiatormedeltemp 30+20 = 50. Detta kan då tex vara tillopp 60°C och retur 40°C ger medel 50°C. Som du säkert vet strävar man mot att inte ha så höga tilloppstemp vid värmepumpar, därför är dimensionering med DT30 redan högt i ett sånt fall. Men som sagt jämför Purmo vid samma data som dina nya så är det inget problem förutsatt att de gamla var tillräckliga.
Hade inte en aning om att man strävade mot att inte ha så höga tilloppstemp då, men det var ju bra att lära sig någonting nytt.

Ska göra som du säger och jämföra de "gamla" och försöka välja motsvarande.

Någon som har rekommendationer på placering av radiatorerna, alltså hur hur mycket luft som krävs ovan och under radiatorn.
Har ju som sagt 720mm till karmundermått, kommer nått litet foder där med eller en fönsterbräda. Ca 670mm finns alltså tillgodo för radiator.

En 500mm radiator lämnar alltså 170mm tillgodo medan nästa steg blir en 440mm, har avgörande betydelse för vilken sorts sektionsradiator det lär bli tal om.
 
Redigerat:
C
Med vedeldning kan man ju mata ut 70 grader om man vill.

Hur som helst, på lenhovdas egen webplats vill jag minnas att det finns ett mycket bra kalkylblad man kan använda för beräkning av effekt i förhållande till storlek, har även för mig att det kan räkna ut effekt på specialbeställda höjder om man vill.

Edit: Här var det: http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=20
Kika under "Värmeavgivning". Kräver att du har Excel eller motsvarande installerat på datorn.
 
olja,gas,el,pellets,fjärrvärme & ved pannor kan lämna höga temperaturer till radiatorerna
 
De Purmo du ska ersätta ger vid DT30 1037 W så en motvarande av de Lenhovda du anger blir ca 2000 mm långa.
Kan kanske bli lite svettigt i storlek. Vid 500 mm höjd blir längden 1800 mm.
 
C
Det går som sagt att specialbeställa höjd också, men det blir gissningsvis inte så jättebilligt.
 
Nej och det gör ju förmodligen inte situationen så mycket bättre med specialbeställda :(

Sablarns oxå, vill ju inte ha radiator över hela väggen heller, lär skynda på vvs firman och ta ett snack med dem.

Hade för mig att jag läst att sektionsradiatorer skulle vara snudd på bättre i värmepumpsystem med mycket vatten att flytta runt. Men det är ju ganska drastiska försämringar på motsvarande storlek på radiatorerna.

Någon som kan något om rekommenderat avstånd till fönstret vid montering?
Med 720mm tillgodo får ju en 500mm hög radiator ca 100mm fritt ovan, om jag monterar dem på 120mm från golv, så som de riktigt gamla på nedervåningen sitter.

Är det tillräckligt eller bör man gå på 440 för de extra mm det ger i "frihöjd"
 
100 + 120 mm räcker så satsa på 500 höga men ta till längden så att du får ut tillräcklig effekt.

Protte
 
Låter bra att det går att välja 500 höga, ger ju lite mer effekt vid samma bredd.

Förstår vad du menar med att ta till på längden protte, men längden begränsas ju aningen av fönstren oxå för det är ju ändå inte speciellt snyggt att ha 1,8m radiatorer ihop med ett fönster på 1,5m.
:(
Skulle ju vara trevligt med 1530x500mm när fönstret är 1585mm brett, förslagsvis en Triplex.


Svårt att få ihop funktion och design verkar det som.


Fast har nu funderat lite över detta och när det i vintras var som kallast hos oss i södra norrland hade vi TOK-varmt i huset och framförallt på övervåningen, med isolerad vind men oisolerade väggar (bara 120mm plank) och dragiga fönster.

Nu är det istället tilläggsisolerat med 45mm was 35tt klimatskiva & nyrenoverade 2-glasfönster, kanske kan borga för att det går att sänka dimensioneringen lite på radiatorerna.


En annan tanke är ju om det går att lägga på lite effekt på de 2 radiatorer jag tänker byta ut på nedervåningen med, värme stiger väl, så det kanske kompenserar lite för eventuell förlust uppe?

Eller är jag helt ute och cyklar i det blå då?

KAN man förresten över dimensionera ?



Mycket frågor blir det, hoppas jag inte tröttar ut er totalt..
 
Ingen expert på radiatorer men som du skrev, är väl den bästa lösningen man kan inte få för stora radiatorer ,blir det för varmt i rummet stryper man flödet igenom radiatorn och/ eller sätter en termostat på den.
Skulle ju vara trevligt med 1530x500mm när fönstret är 1585mm brett, förslagsvis en Triplex.
Eftersom du har bergvärme -är ett så lågtempererat system som möjligt bättre, blir marginal kvar när kylan biter till.
Alltså så stora (bred,höjd djup) som man kan få att passa/se snyggt ut
PS:
Såg att ni hade varmt på övervåning i vintras -kan vara att flödet genom radiator är
större än vad som behövs + att värmen alltid stiger om planlösningen är öppen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.