Har tittat lite på stämborrmaskiner till mitt finsnickeri. Jag har främst tänkt använda den för tillverkning av dörrar och till viss del möbler. Min budget för detta kommer maxas på 30k, men då ska maskinen vara jäkligt stabil med bra inställningsmöjligheter.
Det flesta som verkar finnas till salu som nya här i Sverige är bänkmodeller av märken som Luna, Pela eller rena kinamärken. En rejäl golvmaskin av äldre modell är det om lockar mest just nu men det är rätt sällsynta vad jag kan se (tipps mottages gärna). Sen har jag även tittat på Felders FD250 men har lite svårt att se att den skulle ha ett bekvämt arbetssätt då den liknar en äldre långhålsborr där man måste böja sig över maskinen eller gå runt den för att kunna se vart stämborren går i ämnet. Ni som har erfarenheter av någon av dessa tre typer av maskiner (nya bänk, äldre golv, eller Felder) får gärna dela med er av detta.
 
Hej.
Den i mitt tycke finaste stämmborrmaskinen är WACO sista modellen
men dom är inte så vanliga.
Själv har jag en multico stämmborrmaskin som köptes begagnad för ca 6000 :- då ingick ett antal stämmhylsor i priset.
Jag har en felder långhålsborrmaskin som jag använder till all slags borrning som känns bekvämare att borra fastspännt.
Maskinen är även kompletterad med felders delningsskenor för fyra olika delningar på hålbilden.
När jag köpte maskinen så ingick även fästet till stämmborrar men jag har inte provat det eftersom jag har en stämmborrmaskin.
Om du är i närheten av Växjö så är du välkommen att "provstämma"
Mvh
Jonas
 
Jag har en gammal gjutjärnsmaskin som är tillverkad av AB Naula OY i Jakobstad strax efter kriget. Sannolikt från första tillverkningsserien när det verkligen var brist på precis allt material och gjutmodellerna inte hade fått de sista finjusteringarna och bearbetningsmaskinerna var slitna efter många års krigsproduktion med delvis okvalificerad arbetskraft och riktig gjutsand inte fanns att köpa för pengar.
Efter att jag hade filat och skavat om alla dåliga passningar och fått det största gjutfelet nickelsvetsat och nytillverkat ett antal delar som helt enkelt inte passade och bytt ut den självmordsmässiga strömbrytaren fick jag en verkligt bra maskin. Helt klart överlägsen allt som kommer från Kina och alla bänkmaskiner.

Jag tycker absolut du skall titta på en begagnad gjutjärnsmaskin av den kraftigare sorten. Stämborrmaskiner har egentligen inte utväcklats sedan 1800-talet så det går precis lika bra med flatremsdrift och babbitslager som med en nyare maskin. Det viktiga är att stommen är kraftig och att bordet har rörelse i både x- och y-led och att det finns ordentliga fastspänningsanordningar för arbetsstycket och ordentliga ändstopp så man kan köra serieproduktion.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag vill tillägga att om du hittar en kraftig gammal gjutjärnsmaskin som inte är finländsk efterkrigstidsprodukt så kommer du garanterat enklare undan än jag gjorde.

Waco, Värnamo maskin, Jonsered, Tegle, Wadkin, J.Sagar, Manko, Multico är några bra märken på äldre maskiner.
 
Feldern är väl ändå av den nyare typen, där det är motorn och borren/fräsen som rör sig i X/Y-led, och inte arbetsstycket.
Det gör väl att man inte behöver stå och hänga speciellt mycket utan har bra koll på läget.
De gamla långhålsmaskinerna var det ju arbetsstycket som rörde sig.
 
S sweden skrev:
Hej.
Den i mitt tycke finaste stämmborrmaskinen är WACO sista modellen
men dom är inte så vanliga.
Själv har jag en multico stämmborrmaskin som köptes begagnad för ca 6000 :- då ingick ett antal stämmhylsor i priset.
Jag har en felder långhålsborrmaskin som jag använder till all slags borrning som känns bekvämare att borra fastspännt.
Maskinen är även kompletterad med felders delningsskenor för fyra olika delningar på hålbilden.
När jag köpte maskinen så ingick även fästet till stämmborrar men jag har inte provat det eftersom jag har en stämmborrmaskin.
Om du är i närheten av Växjö så är du välkommen att "provstämma"
Mvh
Jonas
Jag tänkte slå till på en Husqvaran för några veckor sedan men den försvann rätt snabbt. Då får jag hålla utkik efter waco och vara snabb. Är du nöjde med din multico? Jag har också tittat på felders maskin, men där känns det som man behöver kunna gå runt maskinen för att kolla så hålet hamnar på rätt ställe. Skulle vara intressant att höra hur den är att stämma med, verkar lite lustigt att dra motorn mot sig. Inte så att det finns risk att den tippar?? Tackar , hade gärna kommit förbi och testat, bor själv i kalmar så det är lite långt för en provtur.
 
H heimlaga skrev:
Jag har en gammal gjutjärnsmaskin som..
Jag har inte kunskaper att laga något i metall, men som du säger så är det äldre maskinerna stabilare och det kanske räcker med lite djupare underhåll för att få en bra maskin. Alla nya stämborrmaskiner jag har hittat är bänkmodeller och de ser lite väl klena ut. Sen finns det ju felders version, men inte helt hundra om den funkar bra som stämborr eller om det bara är en möjlighet till kompromiss.
 
F FinaSnickarn skrev:
Jag tänkte slå till på en Husqvaran för några veckor sedan men den försvann rätt snabbt. Då får jag hålla utkik efter waco och vara snabb. Är du nöjde med din multico? Jag har också tittat på felders maskin, men där känns det som man behöver kunna gå runt maskinen för att kolla så hålet hamnar på rätt ställe. Skulle vara intressant att höra hur den är att stämma med, verkar lite lustigt att dra motorn mot sig. Inte så att det finns risk att den tippar?? Tackar , hade gärna kommit förbi och testat, bor själv i kalmar så det är lite långt för en provtur.
Hej Multicon är helt ok.men när man använder stora stämmhylsor typ 20 mm så känns maskinens begränsning.
Angående feldern så har jag inte stämt några hål med den.
Jag kan tänka mig att man måste ha ett bra mothåll för att arbetsstycket inte ska glida bakåt vid stämmborrning.
När jag använt maskinen till att borra grova hål så har jag inte märkt någon tendens att maskinen vill tippa.
mvh
 
Lånar tråden lite. Meddela gärna om det finns en bättre lämpad tråd.
Vann en auktion på en Waco SHV MD 1949. Tänkte höra om nån har erfarenheter av den? tar gärna emot tips och råd. Vilken modell är detta, finns det mindre och större waco maskiner?
Nån som har koll på hur mycket denna väger?
Finns det manual att få tag på? Hittar inget på nätet (inte så bra på att leta..)

En Waco SHV MD 1949 pelarborrmaskin i ett garage omgiven av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


S sweden skrev:
Hej.
Den i mitt tycke finaste stämmborrmaskinen är WACO sista modellen
men dom är inte så vanliga.
Vilken modell är det och när tillverkades den?

Tack!
 
B Bjelkan skrev:
Waco SHV MD 1949.

[bild]
SH-V/MD:
Gammal svartvit reklambild för en borrmaskin modell SKH-Y från Maskinfabriken Waco, Halmstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av en historisk automatisk pneumatisk drivmaskin, modell SKH-Y, från Maskinfabriken WACO i en gammal manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en sida från en manual som visar en gammaldags pneumatiskt driven stämverktyg, modell SKH-Y, från Maskinfabriken Waco, Halmstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sida ur en manual från Maskinfabriken Waco, Halmstad, med textinstruktioner om borrstämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan också tillägga att den ”sista” är en automatiskt pneumatisk driven maskin med alla bekvämligheter för produktion men är hopplös för enstyckstilverkning då det tar mycket tid att ställa in. SKH-Y heter modellen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tusen tack! Vad roligt, det blir kvällsläsningen. Har du en likadan maskin? Hur har du fått tag i manualen?
 
Manual? Det fanns sällan användarhandböcker till den tidens maskiner. Med undantag för vissa specialmaskiner.
 
Ja eller vad det nu kallas som remdrivet la upp bilder på..?
 
B Bjelkan skrev:
Tusen tack! Vad roligt, det blir kvällsläsningen. Har du en likadan maskin? Hur har du fått tag i manualen?
Tyvärr har jag inte manualen. Har till många av de andra maskinerna, detta är bara maskinbeskrivningen. Manualen har med smörjschema, elschema, och en del detaljritningar och finns till samtliga av WACO, Jonsereds och andra (Beronius, Askersund, Falkenbergs, Hjortöströms, Arbrå, mfl) maskiner från 1930 och nyare. Före 1930 var det mer ett installationschema som kom med men denna maskin är betydligt modernare och kom med en bok om ca 10-30 sidor. Här är några andra från WACO… Flera instruktionsmanualer och maskinbeskrivningar från WACO, inklusive Rikhyvel R.A. 45 AMP och Listhyvel L.H.M., utspridda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det visste jag inte. Någon sådan bok har jag aldrig sett på alla de år jag har pysslat med gamla maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.