L
Hej,

Som jag skrivit om i tidigare trådar så anlitade vi ett företag för att sprutisolera vårt tak med polyuretanskum, ca 2 år sedan.
Dessvärre verkar det som att han har gjort fel och sprutat på ett för tjockt lager för snabbt vilket resulterat i att skummet inte hunnit härda.
Detta resulterar i att det luktar, nästan outhärdligt mycket, fisklukt på övervåningen, i synnerhet på sommaren när taket värms upp.
Skummet har dessutom ett orange ytskikt som ytterligare bekräftar problematiken.

Har talat med andra större firmor inom området som bekräftar att det med största sannolikhet är företag som har applicerat skummet på ett felaktigt sätt.

Firman i fråga (endast 1 anställd, AB) leker dumma och frågande, men har varit här och konstaterat lukten.
Jag har detta besök inspelat.

Firman vill inte ta på sig ansvaret och är flyktiga i sina svar, trots påtrykningar i 2 år.
Så nu känner jag att mitt nästa steg är att stämma dem.

Ni som har erfarenhet: Hur stor chans tror ni att jag har att vinna ett sådant mål?

Tacksam för svar!!
/ Desperat
 
  • Wow
Lindusfindus
  • Laddar…
Tråkigt att höra. Det är nog ett väldigt specifikt fall om saken bara gäller lukt. Själva syftet att isolera är ju uppfyllt så det kan bli en långt och svår resa i tingsrätten och de enda som vinner på det brukar vara advokaterna. Går det inte att komma överens om att ni river och dom gör om jobbet eller något åt det hållet?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Prata med en advokat. Att förklara ditt fall för dem och höra vad de har att säga kostar inget. Taxametern börjar först när de tar sig an fallet.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
L
Tack för svar.
Har försökt komma överens men de är oresonliga.
Jag har sagt att jag kan ta ner befintliga innertaket så att de får åtkomst, men då får de sätta upp det igen, vilket de inte vill.
 
H
Problemet är väl om dom är endast 1 st anställd.
Börjat du bråka med tingsrätten så kanske dom kör sig i konkurs.

tänkte så du inte lägger pengar i onödan.
Synd att dom inte vill avhjälpa
 
  • Gilla
GK100 och 6 till
  • Laddar…
Har han inte företagsförsäkring?
 
Sett på youtube från staterna, det händer även dom bästa ibland, bara en sak o göra, sanera ut skiten och in med nytt, ta tag i advokat och utgå därifrån, även om personen konkar så får han inte starta nytt på 5 (?) år, och då har du i alla fall gjort samhället en tjänst..

Advokaten kan även avgöra om det är lönsamt att driva ärendet vidare mm.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 3 till
  • Laddar…
V vwjocke skrev:
Sett på youtube från staterna, det händer även dom bästa ibland, bara en sak o göra, sanera ut skiten och in med nytt, ta tag i advokat och utgå därifrån, även om personen konkar så får han inte starta nytt på 5 (?) år, och då har du i alla fall gjort samhället en tjänst..

Advokaten kan även avgöra om det är lönsamt att driva ärendet vidare mm.
Lite OT, men var har du läst att man inte får starta nytt bolag på 5 år? Att kursa ett bolag innebär inte näringsförbud. Har flertalet vänner som hamnat i en sån situation där de på grund av flera olyckliga händelser fått försätta ett bolag i konkurs sedan har dom startat upp ett nytt och för flera av dom har det gått bättre andra gången

Gällande att stämma bolaget så hade jag nog anlitat en advokat som får skicka ett kravbrev till företaget. Det brukar underlätta för att få en person/företag att komma till förhandlingsbordet. Att driva detta till tingsrätten eller vilka nu som hanterar ärendet kommer vara väldigt riskabelt. Kolla upp först vad din försäkring täcker gällande rättsskydd. Kontrollera även bolaget och se vilka tillgångar dom har. Har AB:t mycket pengar i kassan eller dyra inventarier så är sannolikheten att personen som driver bolaget inte vill komma i närheten av en tvist för då förlorar man inte bara bolaget, utan också troligen allt som finns i bolaget.

Som ett exempel ville vi driva en tvist när vi köpt hus. Kontaktade en av dom bättre firmorna och de debiterar 2500 kr / timma. Fick en del vägledning och fick också reda på att liknande tvister brukar hamna på mellan 500-600 000 SEK för den som förlorar tvisten (enbart advokatkostnader, den som förlorar betalar motpartens kostnader med). Vår försäkring täckte bara kostnader upp till 300 000 och arvoden på max 1800 kr / timma. Så vi valde rätt snabbt att lägga ned ärendet då vi satt i en dålig förhandlingssituation.

Så min rekommendation är att be en advokat skriva ihop något åt er och sedan be advokaten att delge firman kravet. Så får ni hoppas på att dom blir oroliga och blir mer medgörliga. Men räkna med att det kan kosta 10k-15k för ett arbete som detta.
 
  • Gilla
minimunk och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har han inte företagsförsäkring?
Täcker inte för dåligt utfört arbete.
 
Rådgivning via försäkringsbolaget?
 
Den rimliga vägen brukar väl vara att först kolla med kommunens konsumentvägledare och därefter med ARN. Och som skrivet ovan är försäkringsbolaget också en bra part.

Det känns lite amerikaniserat att stämma i rätten utan att ha kollat med dem först. Du kommer att ha en rejäl bevisbörda som helt ligger på dig.
 
  • Gilla
Music Man och 2 till
  • Laddar…
Viktig info - hur är företagets omsättning och likviditet? Aktivitet och rykte på orten? Om ägaren kan lägga ned AB utan större problem vid behov så är du i en sämre sits.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L
Tack för era svar.
Jag ska börja med ARN, se vad de har att säga.
Jag är rätt kass att förstå summorna i deras bolag, kan ni renskriva sifforrna åt mig?
Allabolag:
Skärmdump visar finansiella nyckeltal från 2020 för ett företag, inkluderar omsättning och årets resultat i tusentals kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Det står ju TKR... så trots 1 anställd, nästan en mille i inventarier.
 
L
D Dilato skrev:
Har han inte företagsförsäkring?
Han sa till oss, när han var här och luktade, att han hade försäkring.
Vi blev glada och lugna.
Jag kontaktade hans försäkringsbolag, men tydligen införskaffade han den 2 månader EFTER vårt jobb
De vill inte därför inte kännas vid detta...
 
L
H Hallerudsbo skrev:
Problemet är väl om dom är endast 1 st anställd.
Börjat du bråka med tingsrätten så kanske dom kör sig i konkurs.

tänkte så du inte lägger pengar i onödan.
Synd att dom inte vill avhjälpa
1 miljon i tillgångar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.