Billy - tack för besked om vad som gäller vid slutbygget - en annan fokuserar ju snarare på starten av bygget

Vi kommer i bygglovet redovisa både friggebod, ev skärmtak som hus i samband med bygglovet och även visa dessa på situationsplanen som bifogas dessa handlingar. Att det sedan finns vid slutbesiktningen blir ju då inte så märkligt.

Men jag vill ha ett godkännande av friggeboden för att må bra inombords inför vårt bygge. Så jag håller tummarna att vi lyckas och om inte får väl maken med sin välsmorda tunga och rättsliga expertis komma till undsättning för att lösa situationen av bygget som jag till stor det är projektledare för idag.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Ska under tiden vi bygger ställa en stuga på en 50kvm brevid tomten.
Inga grannar som ser eller störs av den.

Vad händer om man blir påkommen? Får man en chans att flytta den eller blir det böter/vite direkt?
Men, vems mark är det du ställer upp den på? Även om kommunen inte bryr sig kanske markägaren blir mäkta vred när han hittar ett 50m² hus på sin mark.
 
Rent teoretiskt krävs bygglov för den. Sen så utgår byggnadsavgift och tillägsavgift om rättelse sker innan frågan om påföljd tas upp till nämnden. Gör tjänstemannen en rätt handledning kommer du få kanske 3 veckor på dig att svara på en skrivelse från dem.

Om byggnaden är lätt att flytta så hinner du "rätta" åtgärden innan frågan om påföljd tas upp :) Ergo, ingen byggnadsavgift och tillägsavgift
 
Nu har det hänt en del.
Stugan ska vara permanent på vår tomt. Jag kollade lite lätt med kommunen om vad man ska kalla den och om det är några problem. Var inga problem alls. Snodde ihop en ritning och skickade in denna tillsammans med bygglovet på hus/garage och det gick igenom. Var inga problem.
 
I mitt fall vill jag inte ha elskåpet på boningshuset och med dessa regler lär jag få vänta med att införskaffa el tills huset är byggt och friggebod är tillåteten att bygga enligt regelverket som är enda komplement-byggnad som får byggas i ormådet. Skulle jag sätta upp byggboden och det sedan krävs rivning och dessutom installationen av el finns på denna byggnad skulle jag vid en rivning bli tvungen att behöva betala en ny men något lägre installationsavgift för elen enligt EON. Jag hoppas att jag fått felaktig information om detta förfaringssätt - men man blir något chockad av märkliga byggregler och vilka konsekvenser dessa kan få.
 
snuttensnatten skrev:
I mitt fall vill jag inte ha elskåpet på boningshuset och med dessa regler lär jag få vänta med att införskaffa el tills huset är byggt och friggebod är tillåteten att bygga enligt regelverket som är enda komplement-byggnad som får byggas i ormådet. Skulle jag sätta upp byggboden och det sedan krävs rivning och dessutom installationen av el finns på denna byggnad skulle jag vid en rivning bli tvungen att behöva betala en ny men något lägre installationsavgift för elen enligt EON. Jag hoppas att jag fått felaktig information om detta förfaringssätt - men man blir något chockad av märkliga byggregler och vilka konsekvenser dessa kan få.
Hmm, elskåpet behöver väl inte sitta på huvudbyggnaden !??
Det kan ju tom vara helt fristående och itne sitta på ngn byggnad alls.
Så är du osäker på om du skall flytta en bod, sätt upp skåpet separat på en permanent plats vid tex tomtgräns istället.

F.ö tycker jag nästa n du gör det lite väl svårt för dig.
Visst är det bra att man vill bygga enligt reglerna, men man får också fundera lite på när man är i gråzonen och försöka agera så smidigt som möjligt.
Det är oftast så att lagar inte tolkas i sin absolut mest strikta och fyrkantiga mening :)

/K
 
Redigerat:
Javisst kan jag sätta den på en stolpe - men...det är inte vilken karl som helst jag är gift med :) estet ut i tummespetsarna och dessutom med goda skäl varför ingen lagöverträdelser får förekomma (ja inte för utvisning eller så..)
 
snuttensnatten skrev:
I mitt fall vill jag inte ha elskåpet på boningshuset och med dessa regler lär jag få vänta med att införskaffa el tills huset är byggt och friggebod är tillåteten att bygga enligt regelverket som är enda komplement-byggnad som får byggas i ormådet. Skulle jag sätta upp byggboden och det sedan krävs rivning och dessutom installationen av el finns på denna byggnad skulle jag vid en rivning bli tvungen att behöva betala en ny men något lägre installationsavgift för elen enligt EON. Jag hoppas att jag fått felaktig information om detta förfaringssätt - men man blir något chockad av märkliga byggregler och vilka konsekvenser dessa kan få.
Jag satte upp ett fristående elskåp redan innan jag började göra något på tomten. Har haft el där redan från början och det är inget jag behöver flytta eller krångla med under byggets gång.
Byggel är något elbolagen lurar på folk för att tjäna lite extra.

Prata med någon som vet hur man kan göra inte med någon som säger hur man SKA göra.d^_^b
 
Jag har pratat med många - trodde det märkts alleredan att jag inte är buskablyg av mig i kontakt med myndigheter mm.

Klart vi inte ska ha byggel - varför göra en sak 2 gånger?

Elbolag föredrar installation på en utebyggnad framför stolpvariant. Vet faktiskt inte riktigt var stolpen på tomten då skulle finnas i så fall då flera tomters el dras från ett kabelskåp vid vår tomtgräns. Finns det risk för läckströmmar från detta kabelskåp om fasadskåpet sätts för nära? Kan ärligt talat inte mycket om el - men är mer rädd för dess ström än de allra flesta.

Stolpvariant med 0-5 cm placering från tänkta byggbod för att därefter "kapsla" in den i byggnaden kanske? Egentligen finns det inget som hindrar att sätta permanent el på byggboden enligt de jag talat med på Boverket som Elsäkerhetsmyndigheten tror jag det var..liksom elbolagen. Det hindrande är att om jag sätter upp permanentelen på byggnaden och jag behöver riva för att den inte anses godkänd som friggebod utan rivning däremellan så blir det dyrt.
 
snuttensnatten skrev:
Jag har pratat med många - trodde det märkts alleredan att jag inte är buskablyg av mig i kontakt med myndigheter mm.

Klart vi inte ska ha byggel - varför göra en sak 2 gånger?

Elbolag föredrar installation på en utebyggnad framför stolpvariant. Vet faktiskt inte riktigt var stolpen på tomten då skulle finnas i så fall då flera tomters el dras från ett kabelskåp vid vår tomtgräns. Finns det risk för läckströmmar från detta kabelskåp om fasadskåpet sätts för nära? Kan ärligt talat inte mycket om el - men är mer rädd för dess ström än de allra flesta.

Stolpvariant med 0-5 cm placering från tänkta byggbod för att därefter "kapsla" in den i byggnaden kanske? Egentligen finns det inget som hindrar att sätta permanent el på byggboden enligt de jag talat med på Boverket som Elsäkerhetsmyndigheten tror jag det var..liksom elbolagen. Det hindrande är att om jag sätter upp permanentelen på byggnaden och jag behöver riva för att den inte anses godkänd som friggebod utan rivning däremellan så blir det dyrt.
Jag tror du pratar för mycket med myndigheter :p
Vad de föredrar är väl skitsamma? Gör det som passar dig bäst och är tillåtet.
Jag tog en gammal grov U-balk och tryckte ner i backen 1m. På med elskåpet och sen var det bara för min elektriker att göra sitt sen kunde elbolaget koppla in sitt. Detta skåp står precis på min tomtgräns och ca 1m ifrån kabelskåpet där inkommande från transformatorn kommer in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.