mlkjhr skrev:
Kompassapparna till telefoner är helt värdelösa i såna här sammanhang, antagligen ligger din parabol mot fel sattelit.
Det brukar finnas en gradskala på fästet för vinkeln i vertikalled, Upgifter om vad vinkeln ska vara där du bor finns på nätet.Förutsätter att fästet är monterat helt lodrätt, använd vattenpass. Har du detta på plats så brukar det gå bra att hitta rätt med hjälp av signalindikatorn i boxen. Du ska ju ligga i närheten av rakt söderut till att börja med. En vanlig kompass ger en bra utgångsriktning.
Sat Finder finns en app som heter för ex iPhone. Fungerar riktigt bra. Man väljer vilken satellit man skall rikta mot. Sedan lägger man telefonen på LNB-armen och startar programmet. Man får då en signal i telefonen som låter mer eller mindre ju mer exakt man är i position. Börja först med att ställa elevationsvinkeln dvs tilt upp och ned på parabolskålen. Ngt som är oerhört viktigt som många slarvar med är att fästet till parabolen MÅSTE vara i lod annars blir det inge bra...
Sedan när man hittat rätt så korsdrar man muttrarna till parabolskålen. Även här kan man påverka signalen både negativt och positivt. Det kan räcka att dra två varv extra på en av muttrarna för att få ex 2% sämre signalstyrka. Viktigt också är att vrida LNB't ca 5 grader åt höger ( om du står framför parabolen) detta för att få optimal signal på HD kanalerna
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
nizzehult
Tyvärr så finns ju ingen kanal att välja. Först riktar man in parabolen mot rätt satellit, SEN laddar man ner kanalerna.
Jaså. Ja själv har jag Dreambox så jag vet inte hur deras mottagare ser ut eller funkar. Men det vore väl enkelt att bygga in en signalstyrkemätare i någon meny, har dom inte ens det?
 
nizzehult skrev:
Jaså. Ja själv har jag Dreambox så jag vet inte hur deras mottagare ser ut eller funkar. Men det vore väl enkelt att bygga in en signalstyrkemätare i någon meny, har dom inte ens det?
Jodå, två staplar finns det. En med styrka och en med kvalitet.
 
. Viktigt också är att vrida LNB't ca 5 grader åt höger ( om du står framför parabolen) detta för att få optimal signal på HD kanalerna[/QUOTE]

Nja, snarare för att tex Thor och Sirius (som numera heter Astra) inte ligger rakt söderut. Det innebär att satelliten "lutar" lite grann. Hotbird som ligger i stort sett rakt söderut ska ha rakt LNB utan skew. Men absolut, det har med signalkvaliteten att göra.
 
Redigerat:
Jag lyckades få 100% signalstyrka och 0% signalkvalitet när jag råkade vrida huvudet 5° åt fel håll... Så det är viktigt att vrida på rätt håll! :D
 
Jag har samma problem. Canaldigital med 90% signalstyrka men 0% signalkvalité. Jag har antagit att det är Thor 1W man skall rikta emot. LNB 10grader, dvs basen ca kl 5. Vad sjutton kan vara fel?

Känns som någon inställning i boxen är fel
 
johel572 skrev:
Jag har samma problem. Canaldigital med 90% signalstyrka men 0% signalkvalité. Jag har antagit att det är Thor 1W man skall rikta emot. LNB 10grader, dvs basen ca kl 5. Vad sjutton kan vara fel?

Känns som någon inställning i boxen är fel
Signalstyrka är endast kopplingen mellan boxen och huvudet, signalkvalitet som är dålig kan vara:
1. Huvud riktad åt fel håll
2. Trasigt huvud

Och i 99 fall av 100 är det 1

Kolla med någon dish app i telefonen åt vilket håll på en karta du ska rikta sen är det bara vispa runt
Detta förmodar att du faktiskt valt rätt satellit när du letar och Thor 1W är Canal digital. 4.8E är viasat
 
Kör jag SatFinder på min position på Thor 0.8W ger:
Azimuth: 199.9
Elevation: 19.7
LNB tilt (skew?): 9.6

Jag tycker jag borde vara rätt där. Dock är ju allt riktat med ögonmått. Sedan finns ju en massa annat man kan ändra i boxen
 
Har du valt Thor 1w så ska den få signalkvalitet och rätt huvudet är riktat rätt, tilt är hur huvudet är vridet i fästet och när uttagen är rakt ner så är det 0 grader, men någon app ritar ett streck åt en så man vet ungefär i vilken riktning man ska peka och i den riktningen är det bara gissa sig fram eller ringa någon som kan och har vettig utrustning
 
När man läser om detta så ska man ju kunna rikta den grovt och få signal som man sedan finjusterar med signalmätaren på boxen. Jag kan inte rikta in den bättre än jag gör nu. Och jag får ju uppenbarligen bra signalstyrka (95%) men signalkvaliten är 0%. Om jag var i närheten av rätt borde jag väl få några procent iallafall?

Jag menar så dåligt kan jag ju inte riktat den.
 
Jag tittade på grannens parabol för att få inspiration i all hopplöshet. Nu är det en Viasat (Astra antar jag). Om jag står bakom min parabol, då tänker jag mig att min (Thor) skall vara riktad till höger om denna?
 
Om det är original Box så borde det fungera utan problem, är det en icke original så ladda in en kanallista går hitta på comhit forum, denna har då rätt inställningar för satelliterna om det är det du är orolig för, miraclebox har kanallistan på sin hemsida för Nordic under download men har du valt rätt och den inte ger rätt signal så vispa runt samtidigt som du ser på tv'n så du ser om den kommer upp något, alternativt så kan du testa byta huvud, testa din Box hos någon annan, år det dubbla huvuden, se till att du kopplat dessa rätt
 
Jag har en originalbox (TNR-2850) med kort som jag lånat. Den fungerade fint innan. Denna har jag då den visar signalstyrkan och jag kan ha den ute på taket. Själv har jag beställt CA-modul för att slippa box men jag tänkte ställa in parabolen först.

Det är fri sikt framför parabolen men en vägg som går fram någon meter parallellt med parabolen på vänstra sidan. Jag tycker inte det borde störa och signalstyrkan är ju ok.
 
Glöm signalstyrkan. Den visar fullt även om du siktar på fel satellit.
Har du kopplat rätt utgång på huvudet? Det finns två varianter, SatCR och universal. Om du inte har valt den varianten som boxen är inställd på så funkar det inte. Börja med att kolla upp hur boxen är konfigurerad och välj sedan rätt utgång på LNB:t.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.