Köpte två Laxenliknande kaminer på Ö o B för 1500kr totalt inkl fyra rökrör a 50cm,haft dem i förråd i säkert 5-6är men köpte igår Rockwool och satte in dem i öppenspisarna i stugan och i villan igår o idag.Rök och luktade hemskt när rostskyddsfärgen brändes bort,farsan och sambon missnöjd med det estetiska men svärfar o jag nöjda med värmeutbytet,blir snabbt varmt i rummet och rökfånget varmt flera timmar efter att elden slocknat,dessa bara ytterst ljumma tidigare även efter många inlägg.Bör väl kunna spara några kronor när det är som kallast bara man ser till att termostaterna på radiatorerna funkar och slår ifrån.
Har fjärrvärme och funderar som en del andra på forumet att komplettera med ex. vis en liten Reserven panna i källaren,har ju kvar rökgången och källaren har alltid varit varm även efter fjärrvärmen så pipan är nog ok,måste jag ha en liten ack tank eller kan man elda på ändå då ,huset är stort med många radiatorer och därmed volym, är införstådd med att det inte detta blir ssk användarvänligt men är tänkt till helgeldning och vid strömavbott via elverk eller inverter.
 
fredl skrev:
Har fått ett pris på 14 000 för en måttanpassad insats från energikassetten.
det kanske skulle räka med en glaslucka ?
gaia
 
gaia skrev:
det kanske skulle räka med en glaslucka ?
gaia
Inte så enkelt att hitta vad det verkar. Tips på tillverkare mottages gärna.
 
http://www.glasluckan.se/

Du behöver förvisso en ganska stor, men det kanske inte måste vara glas över hela öppningen.

Erik
 
Avemo skrev:
[länk]

Du behöver förvisso en ganska stor, men det kanske inte måste vara glas över hela öppningen.

Erik
Tack! Ska kolla med dem.
 
Har precis köpt en laxen 1. Jag är ute efter ett två meters rökrör. diameter 95
Vart hittar man dom? Och gärna nåt som inte är så dyrt, dom alternativ jag hittat kostar ju 4 gånger så mycket som kaminen:)
 
mekkarn skrev:
Har precis köpt en laxen 1. Jag är ute efter ett två meters rökrör. diameter 95
Vart hittar man dom? Och gärna nåt som inte är så dyrt, dom alternativ jag hittat kostar ju 4 gånger så mycket som kaminen:)
Intressant.. Är i samma planer, har en liten öppen spis i gäststugan som jag funderat på att sätta in en laxen i, bla pga att det är just en gäststuga som bara behövs värmas lite ibland och är inte sugen på att lägga 15 lökar på att värma upp stuga ett par gånger om året.

hur gör du med rökröret? Behövs det muras fast eller kan man bara köra upp det en bit i skorsten?

ang rökröret så åk till närmaste svetsfirma så kan du säkert köpa en bit rör för ett par hundra.
 
User81 skrev:
Behövs det muras fast eller kan man bara köra upp det en bit i skorsten?
Man kan sticka upp det en bit och dreva med brandmatta så skorstenen inte drar ut luft i onödan.
 
Är det någon som har räknat på hur mycket man måste stödelda för att räkna hem pengarna på en Laxen? Om vi antar att TS har fjärrvärme för 0,80kr/kWh och ved för 20 öre/kWh och en Laxen i spisen kommer upp i 50% verkningsgrad så sparar man 40 öre/kWh på att elda i Laxen. Är det värt det, givet investeringskostnaden?
 
TS köpte sig en conturainsats för drygt 18kkr med installation. Har svårt att tro att jag kommer att räkna hem investeringen i kronor och ören, men den har redan betalt sig i mjuka värden. Skönt att ha en eloberoende värmekälla det skulle bli långvarigt strömavbrott.
 
Jag tänkte ha det i en tältbastu jag försöker bygga. Jag vet det är en galen ide:)
Däför vill jag ha röret rakt upp för jag tror det blir enklast. och gör att värmen stannar lite längre i bastun. Och farligt om nån går förbi bastun och bränner sig på röret som ligger utenför.
Iden är väl klar och löst. förutom dukmaterial, det finns brandsäker pvc att köpa men den går på 3000kr.
Så jag håller på att filar på nån annan lösning men har ännu inte kommit på nåt bra:)

På tal om billigt så hittade jag laxen 1 på nätet för 600kr + 200 i frakt. Beggad men det gör väl inget då det gäller en kamin;)
Kändes som helt rätt kurs för ett roligt projekt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.