P
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det inte är kartong så låter det ju inte optimalt att lägga papperspåsarna där. Kanske i pappersåtervinningen?
Jag frågade servicepersonalen först, förstås.

Pappersåtervinningen har nästan lika dålig ergonomi som tomglasåtervinningen. Ett slags brevlådeinkast som gör att man inte kan slänga en hel papperskasse full med vikta papperkassar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Måste man uppvisa något slags bevis på att man bor i kommunen för att bli insläppt?
Du drar ditt körkort i mackapären som öppnar bommen. Alla hushåll eller skrivna i kommunen finns i registret. Har man inget körkort så fixar man ett kort för att kunna passera, cyklisterna smiter emellan såklart.
Om man inte är bokförd så går man in på kontoret. Och man får betala nån summa.
De har dock rört till hemsidan så ser inte hur det funkar riktigt, men så vart det förklarat när de införde bommar =)
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det inte är kartong så låter det ju inte optimalt att lägga papperspåsarna där. Kanske i pappersåtervinningen?
De ska inte kastas i pappersåtervinningen om du menar tidningspapper e.d. Papperskassar hör hemma i pappersförpackningsinsamlingen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag frågade servicepersonalen först, förstås.

Pappersåtervinningen har nästan lika dålig ergonomi som tomglasåtervinningen. Ett slags brevlådeinkast som gör att man inte kan slänga en hel papperskasse full med vikta papperkassar.
Efter en diskussion i en BRF en gång ringde jag min kommun och frågade om jag fick kasta tidningar o papper i brännbart efter en del dividerande kom hon kommun fram till att det kvittar lika. Vem ska jag skänka pengar EON el Fredrik Lundberg
 
K kortis skrev:
Vem ska jag skänka pengar EON el Fredrik Lundberg
Lundberg klarar sej på eget kapital, pma om du behöver nått konto nr att sätta in överblivna pengar på.
 
F fribygg skrev:
Lundberg klarar sej på eget kapital, pma om du behöver nått konto nr att sätta in överblivna pengar på.
Det gör nog EON oxå, men gratis papper o soppor ska de ha av oss men köper från utlandet gör de
 
Unikt namn
P pmd skrev:
Det tar ju en kvart bara att stoppa in alla tomflaskorna i det lilla, lilla hålet en och en. Den konstruktionen måste vara den mest ineffektiva sophanteringen som någonsin har hittats på av en berusad konstruktör.
Om det tar typ 3 sekunder per flaska så har du då i runda slängar 300flaskor per återvinningstillfälle.
Du kanske kan överväga att börja med burk öl om glasåtervinningen tar kol på energin? :p
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
P
Jag tycker att det vore bättre om återvinningsmetoden bleve effektivare. Räkna ihop alla de sekunder som kan sparas av alla som slänger glasflaskor. Den nuvarande metoden verkar vara konstruerad av någon inte hade hjärnan med sig på jobbet den dagen.

(Jag kanske överdrev en smula med tidsangivelsen "en kvart", men det känns ibland som en halv evighet medan man står där och blir döv av flaskornas landningsljud).
 
Unikt namn
Handen på hjärtat är nog glasåtervinningen en av de mindre tidsslösande sysslorna jag har i mitt liv jämfört med nyttan.
/sneglar på telefonen... :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
kortis och 3 till
  • Laddar…
P
Jag pratar väldigt lite i telefon.

Men du menar väl knappast att allting du gör som tar tid är utbytbart vad gäller rolighet/trevlighet/tråkighet/vfsh?
 
Unikt namn
Var mer doomscrolla olika forum jag tänkte. Men givetvis är det olika hur man ser på saker och ting.

Sopsorteringen ger en tydlig nytta, så jag kan leva med att det är lite krångligt. Tycker muntergökarna på sorteringsstationerna kunde ha en hjälpsamma inställning emellanåt, men det är inget jag ligger om natten och grubblar på. Med tanke på hur risiga folk är med skräp generellt så är det troligen till viss del befogat att ÅVC anställda förvandlas till de bittraste svenskarna.
 
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Sopsorteringen ger en tydlig nytta, så jag kan leva med att det är lite krångligt.
Jag kan stå ut med krånglighet om det inte finns något alternativ, men när någon inte har tänkt och det drabbar mig och andra blir jag lite putt.
Med tanke på hur risiga folk är med skräp generellt så är det troligen till viss del befogat att ÅVC anställda förvandlas till de bittraste svenskarna.
För att det är lättare att motivera folk genom att skälla på dem än genom att uppmuntra?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om det tar typ 3 sekunder per flaska så har du då i runda slängar 300flaskor per återvinningstillfälle.
Du kanske kan överväga att börja med burk öl om glasåtervinningen tar kol på energin? :p
Och burkåtervinningen sker genom att.,,:crysmile:
 
P
… man häller alla burkarna i ett tråg i en maskin som sväljer ungefär en papperskasse med burkar i taget.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P pmd skrev:
… man häller alla burkarna i ett tråg i en maskin som sväljer ungefär en papperskasse med burkar i taget.
En sådan saknas både på min ÅVC och lokala snabbköpet,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.