Hej,

Jag och min sambo ska köpa en ny lägenhet och har äntligen hittat en där allting känns helt rätt. Vi upptäckte dock nu att när den tidigare ägaren (med hjälp av hantverkare) har satt upp en duschvägg i badrummet har ett antal kakelplattor spruckit när man borrat/skruvat i kaklet. Det är inga enorma sprickor vi talar om, men jag skulle säga att de är mer än ytliga och antagligen går igenom plattan - när man drar nageln över dem känner man som en liten nivåskillnad.

Badrummet är renoverat i slutet på förra året medan duschväggen ska blivit uppsatt alldeles nyligen av andra hantverkare. På badrumsrenoveringen finns våtrumsintyg och alla papper som kan krävas.

Min spontana tanke var att det inte borde vara någon fara eftersom kakelplattorna inte utgör något tätskikt, men samtidigt har jag väldigt dålig koll på badrum och blir därför fundersam och orolig.

Vad säger den samlade expertisen på forumet? Finns det risk för fuktskador och gäller våtrumsintyget fast det är andra hantverkare som satt upp duschväggen? Kan vi köpa lägenheten och duscha med gott samvete eller gör vi klokare i att söka vidare?

Allt gott,
Fredrik
 
C Coolfredde skrev:
Hej,

Jag och min sambo ska köpa en ny lägenhet och har äntligen hittat en där allting känns helt rätt. Vi upptäckte dock nu att när den tidigare ägaren (med hjälp av hantverkare) har satt upp en duschvägg i badrummet har ett antal kakelplattor spruckit när man borrat/skruvat i kaklet. Det är inga enorma sprickor vi talar om, men jag skulle säga att de är mer än ytliga och antagligen går igenom plattan - när man drar nageln över dem känner man som en liten nivåskillnad.

Badrummet är renoverat i slutet på förra året medan duschväggen ska blivit uppsatt alldeles nyligen av andra hantverkare. På badrumsrenoveringen finns våtrumsintyg och alla papper som kan krävas.

Min spontana tanke var att det inte borde vara någon fara eftersom kakelplattorna inte utgör något tätskikt, men samtidigt har jag väldigt dålig koll på badrum och blir därför fundersam och orolig.

Vad säger den samlade expertisen på forumet? Finns det risk för fuktskador och gäller våtrumsintyget fast det är andra hantverkare som satt upp duschväggen? Kan vi köpa lägenheten och duscha med gott samvete eller gör vi klokare i att söka vidare?

Allt gott,
Fredrik
Precis som ni själv är inne på, kaklet är inget tätskikt. dom sprickorna har inget med eventuella framtida fuktskador att göra.

Tyvärr ganska vanligt att man drar skruvar för hårt och spräcker kakel om man använder maskin.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tråkigt med spräckta kakelplattor. I sig ska det inte påverka tätheten men har man spräckt plattor tyder det på att man inte är så duktig på det man gör och då kanske inte g
 
Heller ha fyllt Silicon i skruvhålen.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Det låter ju lovande! Vad tror ni om eventuella försäkringar och garantier, typ våtrumsintyg? Kommer de gälla fast kaklet är sprucket och att en annan hantverkare än den som byggde badrummet har satt upp duschväggen?

Mardrömsscenariot är på något sätt att själva fastigheten blir fuktskadad och att vi blir ersättningsskyldiga.
 
Har fort
C Coolfredde skrev:
Det låter ju lovande! Vad tror ni om eventuella försäkringar och garantier, typ våtrumsintyg? Kommer de gälla fast kaklet är sprucket och att en annan hantverkare än den som byggde badrummet har satt upp duschväggen?

Mardrömsscenariot är på något sätt att själva fastigheten blir fuktskadad och att vi blir ersättningsskyldiga.
Har fortfarande inget att göra med om tätskikt är gjort rätt, det enda viktiga.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C Coolfredde skrev:
Det låter ju lovande! Vad tror ni om eventuella försäkringar och garantier, typ våtrumsintyg? Kommer de gälla fast kaklet är sprucket och att en annan hantverkare än den som byggde badrummet har satt upp duschväggen?

Mardrömsscenariot är på något sätt att själva fastigheten blir fuktskadad och att vi blir ersättningsskyldiga.
Du kan ju alltid prata med ditt försäkringsbolag.

Blir det som är inuti väggar och/eller golv vattenskadat så är det normala att föreningens försäkring står för det.
 
J
Man kan ju lossa en skruv i taget och fylla i med silikon i hålet. Då löser man åtminstone problemet med oro för att det inte är gjort. Hade det inte varit en spricka kanske du heller aldrig hade upptäckt om de tex inte fyllt hålen ändå.
 
Tack för alla bra svar! Om jag uppfattar er rätt så låter inte det här som att det är en katastrof och borde vara en deal breaker.

Vi fick precis erbjudande från säljaren att han kunde ta in samma hantverkare som byggt badrummet för att ta av duschväggen, byta ut de skadade plattorna och sedan montera tillbaka duschväggen och utfärda ett nytt våtrumsintyg. Låter det som ett rimligt förfarande? Är det ens möjligt att genomföra detta på ett säkert sätt som inte skadar tätskiktet?

En fråga som dyker upp är ju om det ens går att utfärda ett nytt våtrumsintyg och om det kan uppstå problem att det finns två utfärdade intyg?

Vad säger den samlade expertisen?
 
A
E Elvvsbygg skrev:
Tråkigt med spräckta kakelplattor. I sig ska det inte påverka tätheten men har man spräckt plattor tyder det på att man inte är så duktig på det man gör och då kanske inte g
Att en platta spricker. Beror väl med största sannolikhet på taskigt med fix bakom och inte på att hantverkaren inte kan arbeta med en skruvdragare.

Sen nämnde man att detta är vanligt.

Skruvar själv, klammer, konsoller, duschväggar, skåp, kommoder, tungt krångligt, gammalt som nytt och allt görs med skruvdragare.
Här spräcks då inga plattor!

Så vågar nog sticka ut hakan o påstå att om flera plattor spruckit hos ts så är underarbetet dåligt från renoveringen !
 
A
Låter som en bra idé, se till att få vara med vid bytet så att du får se hur plattorna ser ut, dvs får hantverkaren ner plattorna lätt/och/eller är det risk för bakomvarande skada....
 
Vi har fått ytterligare lite ny information. När badrummet har satts upp har Schön VtvF använts och när man kollar runt så verkar det som att det är ett tätskikt som kan lappas och lagas. Det enda jag funderar över som känns lite konstigt är att det ju bakom själva lappningen är ett hål från uppsättningen av duschvägg och att man kommer behöva göra ett nytt hål när man sätter upp den igen efter lagningen, men det spelar kanske inte någon roll?

Tror förövrigt inte det gör någon större skillnad om vi är med eller ej med tanke på vår begränsade kunskap, men kanske hade man kunnat anlita en oberoende besiktningsman som kollar det? Från vår sida hade det absolut varit värt pengarna.

Bifogar också bilder på hur det ser ut idag:
 
  • Närbild på en skadad tätningslist vid duschvägg i badrum, med synlig spricka och hål i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tätskikt runt en duschvägg med ett svart hål och sprickor i fogarna mellan vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
C Coolfredde skrev:
Hej,

Jag och min sambo ska köpa en ny lägenhet och har äntligen hittat en där allting känns helt rätt. Vi upptäckte dock nu att när den tidigare ägaren (med hjälp av hantverkare) har satt upp en duschvägg i badrummet har ett antal kakelplattor spruckit när man borrat/skruvat i kaklet. Det är inga enorma sprickor vi talar om, men jag skulle säga att de är mer än ytliga och antagligen går igenom plattan - när man drar nageln över dem känner man som en liten nivåskillnad.

Badrummet är renoverat i slutet på förra året medan duschväggen ska blivit uppsatt alldeles nyligen av andra hantverkare. På badrumsrenoveringen finns våtrumsintyg och alla papper som kan krävas.

Min spontana tanke var att det inte borde vara någon fara eftersom kakelplattorna inte utgör något tätskikt, men samtidigt har jag väldigt dålig koll på badrum och blir därför fundersam och orolig.

Vad säger den samlade expertisen på forumet? Finns det risk för fuktskador och gäller våtrumsintyget fast det är andra hantverkare som satt upp duschväggen? Kan vi köpa lägenheten och duscha med gott samvete eller gör vi klokare i att söka vidare?

Allt gott,
Fredrik
Hur som helt har de satt upp skruvar och gjort hål i tätskiktet, det ser ut vara väldigt klantigt utfört! Jag skulle kontakta Säker vatten eller BKR för en bedömning. Kontakta firman som gjorde hela badrummet, deras arbete kan vara saboterat/påverkat så att deras garanti inte längre gäller efter att det har satts upp dessa skruvar. Kontakta även ert försäkringsbolag om de godkänner detta, skulle de godkänna detta se till att få det skriftligt, det kan vara guld värt! Själv skulle jag begära få det omgjort!
 
J
H HEM2121 skrev:
Hur som helt har de satt upp skruvar och gjort hål i tätskiktet, det ser ut vara väldigt klantigt utfört! Jag skulle kontakta Säker vatten eller BKR för en bedömning. Kontakta firman som gjorde hela badrummet, deras arbete kan vara saboterat/påverkat så att deras garanti inte längre gäller efter att det har satts upp dessa skruvar. Kontakta även ert försäkringsbolag om de godkänner detta, skulle de godkänna detta se till att få det skriftligt, det kan vara guld värt! Själv skulle jag begära få det omgjort!
Hur sätter man upp saker med skruvar som ett proffs utan att borra hål i tätskiktet?
 
A
H HEM2121 skrev:
Hur som helt har de satt upp skruvar och gjort hål i tätskiktet, det ser ut vara väldigt klantigt utfört! Jag skulle kontakta Säker vatten eller BKR för en bedömning. Kontakta firman som gjorde hela badrummet, deras arbete kan vara saboterat/påverkat så att deras garanti inte längre gäller efter att det har satts upp dessa skruvar. Kontakta även ert försäkringsbolag om de godkänner detta, skulle de godkänna detta se till att få det skriftligt, det kan vara guld värt! Själv skulle jag begära få det omgjort!
Men lägg ner

Ts kan vara lugn. Lite nya plattor på det där så är de lugnt. !
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.