Ok. Alltså är nyare produkter bättre, låter rimligt. Sen är då frågan om den förbättringen väger upp kostnadsskillnaden. Man har ju sett en del gamla hus med hundraåriga fina kalkputsade fasader, så de funkar ju i alla fall. Iofs finns en viktig skillnad, det är troligtvis en riktig hantverkare som utfört arbetet... Räknar med att det kommer behövas mellan 3 och 4 cm tjock puts.

Pris per kvadratmeter, 1 cm tjocklek:
- Våtsläckt kalk, sand. Ca 65 kr per kvadrat
- Färdigblandad kalkputs. ca 90 kr per kvadrat

Men mest orolig är jag fortfarande för spritputsen. :(
 
Redigerat:
K
Alltså... även om byggbranschen är väldigt konservativ så sker det fortfarande utveckling.
Kolla kinesiska muren. De gamla bruken som sitter där och fortfarande håller ihop innehåller ris. Blandas inte i bruk idag, mig veterligen :)
 
Tack för en informativ tråd. Jag är i samma läge nu, men har några frågor.

Jag skall stänkputsa min nya garagefasad som är byggd med LECA murblock. Har jag förstått det rätt om jag påstår följande moment:
- 1 Mura muren, (gjort) :)
- 2 Dra på 2-3 mm A-puts med som "ruggas"
- 3 Jämna av med 10-15 mm B-puts som också "ruggas" med borste
- 4 Applicera stänkputs 10-20 mm

Måste jag näta? och isåfall vilket lager 3an eller 4an
Behövs 3an om jag skall göra 4an, eller är den till för dem som skall stanna efter 3an?

Tacksam för kloka svar, faktiskt alla svar :)

Mvh
 
Här ser ni muren idag och kan ana strukturen på befintligt hus hur det skall bli
 
  • IMG_0180s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå Jerkyll
Hur gick det med spritputsandet?
Nyfiken på dina erfarenheter.
 
Hej sommartorparn!

Jag insåg att jag inte hade tid, och anställde en murare som gjorde/gör jobbet. :)
 
Attans också! Hoppades kunna dra nytta av dina gör-det-själv erfarenheter.

Ser på din blogg att det blev jättefint! Förstår att det var skönt att leja ut ett sådant jätteprojekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.