BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du verkligen att det är lämpligt att det står flera cm vatten inne i lådan innan det börjar rinna ut?

Nog för att jag tycker att skvallerröret i vårt badrum inte är direkt störande men det syns ju betydligt mer än din smala springa. Det är ju trots allt ett hål på 2 cm i diameter.
Varför skulle det behöva stå 2cm vatten innan det kommer ut ur springan? Är ju garanterat kaklat och på väggen bakom så vattnet hamnar ju på golvet innanför "fuskväggen" och rinner sedan ut direkt. Det är ju såfall om det droppar så lite att det hinner dunsta innan det kommer ut.

Jag förespråkar oavsett ett rörutlopp under toaletten för bäste estetik. Såhär har jag det
 
  • Närbild av en vit, modern handtork på en marmorerad vägg i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dynamobonka och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A atomlab skrev:
Varför skulle det behöva stå 2cm vatten innan det kommer ut ur springan? Är ju garanterat kallat bakom och på väggen bakom så vattnet hamnar ju bakom "fuskväggen" och rinner sedan ut direkt. Det är ju såfall om det droppar så lite att det hinner dunsta innan det kommer ut.
Jag svarade på ett inlägg som gällde att man ville ha ett skvallerrör i stället för en springa. Vattnet kan ju inte komma ut ur skvallerröret innan vattennivån har blivit så hög bakom "fuskväggen" att det når upp till skvallerröret. Jag (och tydligen försäkringsbolagen) föredrar att få veta att det är ett litet läckage så fort som möjligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag svarade på ett inlägg som gällde att man ville ha ett skvallerrör i stället för en springa. Vattnet kan ju inte komma ut ur skvallerröret innan vattennivån har blivit så hög bakom "fuskväggen" att det når upp till skvallerröret. Jag (och tydligen försäkringsbolagen) föredrar att få veta att det är ett litet läckage så fort som möjligt.
Bygger man ingen springa som ts utan har utlopp så leder man såklart slangen från fördelarskåpet direkt till skvallerhålet. Man gjuter även en sula inne i boxen så eventuellt vatten rinner ut direkt ut ur hålet om något händer med inbyggnadscisternen.

Typ sådär. Har jag både röret från fördelarskåpet och golvvärmeskåpetsom går ihop i ett rör. Dock separata rör genomtätskicktet. Skulle det läcka innanför så leds vattnet ändå ut genom hålet
 
  • Blå arbetsstation, gula rör, svart borr, elektriska ledningar, industriell installation, byggarbetsplatsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
A atomlab skrev:
Bygger man ingen springa som ts utan har utlopp så leder man såklart slangen från fördelarskåpet direkt till skvallerhålet. Man gjuter även en sula inne i boxen så eventuellt vatten rinner ut direkt ut ur hålet om något händer med inbyggnadscisternen.

Typ sådär. Har jag både röret från fördelarskåpet och golvvärmeskåpetsom går ihop i ett rör. Dock separata rör genomtätskicktet. Skulle det läcka innanför så leds vattnet ändå ut genom hålet
Det är ju möjligt att man kan göra så och ändå uppfylla branschregler och tillverkarkrav men det är ju inte normalt. Tillåter tätskiktstillverkarna ens att tätskiktet täcks med något annat än fix till kakel och klinker?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju möjligt att man kan göra så och ändå uppfylla branschregler och tillverkarkrav men det är ju inte normalt. Tillåter tätskiktstillverkarna ens att tätskiktet täcks med något annat än fix till kakel och klinker?
Självklart. Sålänge dom får sälja fix så skiter dom i vilket. Skall man som jag, som har microcement, är man tvungen att dra på 2 lager fix innan microcementen appliceras. På så sätt har tätskikstillverkaren inte gått minst om några intäkter. 😉
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I TS fall är väl nischen där toalettarmaturen sitter en del av våtrummet? I så fall är ju inte väggen framför nischen någon våtrumsvägg som behöver uppfylla några särskilda krav?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
T
Jag klinkar alltid golvet först och sedan sätts inbyggnadscisternen dit för toan och om det skulle bli eventuellt läckage rinner detta vatten i så fall på klinker och ut under väggen man har byggt som man har lämnat en springa ner till och sedan sätter jag klinkern ända ner som vanligt och fogar med hårdfog, alltså det blir ingen springa och jag gör på sin höjd kanske ett litet hak i klinkern precis under toastolen så att det inte syns. För övrigt så kommer ändå vattnet att ta sig ut genom fogen på en sekund typ.

Skvallerrör kör man bara i samband med det vattensäkra skåpet där alla vattenslangar kommer in och fördelas ut till badrummet eller eventuellt till inbygggnadslösningar för blandare i dushen.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I TS fall är väl nischen där toalettarmaturen sitter en del av våtrummet? I så fall är ju inte väggen framför nischen någon våtrumsvägg som behöver uppfylla några särskilda krav?
Ja, du har helt rätt. Det är tätskikt bakom så det är bara en fuskvägg. Men då det sitter en WC-cistern och rör till handfat mellan fuskvägg och tätskikt så har jag i tidigare badrum haft ett skvalelrrör. Man vill väl inte göra det helt tätt där om det bli något strul.
 
T tank77 skrev:
Jag klinkar alltid golvet först och sedan sätts inbyggnadscisternen dit för toan och om det skulle bli eventuellt läckage rinner detta vatten i så fall på klinker och ut under väggen man har byggt som man har lämnat en springa ner till och sedan sätter jag klinkern ända ner som vanligt och fogar med hårdfog, alltså det blir ingen springa och jag gör på sin höjd kanske ett litet hak i klinkern precis under toastolen så att det inte syns. För övrigt så kommer ändå vattnet att ta sig ut genom fogen på en sekund typ.

Skvallerrör kör man bara i samband med det vattensäkra skåpet där alla vattenslangar kommer in och fördelas ut till badrummet eller eventuellt till inbygggnadslösningar för blandare i dushen.
Stort tack för att du tog dig tid och tack för bra svar. Det är så det är gjort även här, men med en finish runt rören gjord med fuskväggen i åtanke gissar jag.
 
  • Delvis renoverat badrum, väggkablar, oavslutat, golvbrunn, vita klinkers, gul väggisolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säker vatten :

4.2.3WC med inbyggd spolcistern​

En spolcistern med spolrör ska placeras i ett vattentätt utrymme. Utrymmet ska vara försett med läckageindikering till vattentätt golv. Läckageindikering ska inte placeras i plats för bad eller dusch. Utloppet från en ledning för läckageindikering
som bryter väggens tätskikt ska inte placeras närmare än 60 mm från golvets eller intilliggande väggs tätskikt.
Förstår jag det rätt att detta är när cisternen sätts bakom tätskiktet? Det går ju men är väl en lite mer ovanlig lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.