När man köper hus så måste man ju börja lära sig att åtgärda saker innan det går käpprätt. I det här fallet är det garaget, vars vägg behöver lite kärlek och omsorg, gärna igår.

Problemet i det här fallet är såklart att man har tummen mitt i handen (en dålig förutsättning, jag vet). Vad gäller sprickor och trasigt tegel så hoppas jag att det finns relativt enkla lösningar. Jag är mindre sugen på att ta ner en hel vägg för detta.

Tips mottages tacksamt!
 
  • Spricka i en tegelvägg som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av garagevägg med spruckna tegelstenar markerade med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i ett tegelgarage med skadade och utstickande tegelstenar nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad garagets vägg med synliga sprickor och trasigt tegel omgiven av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första bilden är med stor sannolikhet ett vädringshål för mellanvägg.

bild 2 är ett vanligt förekommande gällande mexi tegel.

Krattsa fogarna och foga om med bruk.
 
Staffans2000
Z ZcR skrev:
Första bilden är med stor sannolikhet ett vädringshål för mellanvägg.

bild 2 är ett vanligt förekommande gällande mexi tegel.

Krattsa fogarna och foga om med bruk.
Jag upprepar det jag tidigare sagt @mexitegel är ett helvete:D. Alldeles för hala ytor för att bruket skall fästa ordentligt.

Staffans
 
Ska man vara petig så är det inte ett tegel dock. Det heter mexisten.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Välkommen till forumet och grattis till en fasad som egentligen är helt underhållsfri!

Det ser dock ut som det funnits/finns yttre faktorer som orskat skadorna. Dessa behöver du börja med att ta reda på och åtgärda.

Är alla korten för samma område eller är på olika ställen på fasaden? Första bilden ser som sagt ut som ett ventilationshål, dessa brukar finnas med jämna mellanrum var 3-4 sten, normalt i det nedersta skiftet (murningsvarvet).

Sprickor i mexifasader är mer regel än undantag och är ingen fara, vidhäftningen mellan sten och murbruk är inte så stark. Det du har är dock lite mer :). Om jag ska ge mig på en gissning så är det en sättningskada och/eller i kombination med frostsprängning. Mexiteglet står i princip i kontakt med marken utanför ser det ut som och kan det ha varit/vara ett stuprör som slutat där tidigare (röret i bild?). Sockelkanten som stenen ska stå på ser ut att ha farit illa så där behöver du antagligen mura eller gjuta upp en ny kant innan du kan mura upp stenen igen.

För att återuppbygga använder du lämpligen en vinkelslip med diamantklinga (finns bra till vettigt pris på biltema eller byggmax) och rensar ur fogarna och bruk som sittter kvar på stenarna. Finns även en särskild fogfräs (typ https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...lbehor/frassats/fogfrassats-8mm-irwin/p-72901).

För murningsarbetet ska du använda ett färgat murbruk för kalksandsten, exempelvis weber; https://www.beijerbygg.se/privat/sv/murbruk-b-färgat-vitt-mexibruk-25kg-900088807

Blanda bruket med en blandarstav i en murhink, för murningsarbetet behöver du ett par murslevar i olika storlekar (mindre) och en fogslev. Du lägger först bruk på underliggande sten eller sockel och sedan på kortsidan av stenen och lägger den på plats och vrider/trycker/"skakar" den på plats. De sista stenarna är lite mer pyssligt men är inget svårt det heller.

Lycka till!

PS; Bry dig inte om @Staffans2000 inlägg. Han är som en fästing här på forumet - verkar inte vara till någon nytta och är svår att bli av med ;).
 
  • Gilla
SamuelAlm
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Välkommen till forumet och grattis till en fasad som egentligen är helt underhållsfri!

Det ser dock ut som det funnits/finns yttre faktorer som orskat skadorna. Dessa behöver du börja med att ta reda på och åtgärda.

Är alla korten för samma område eller är på olika ställen på fasaden? Första bilden ser som sagt ut som ett ventilationshål, dessa brukar finnas med jämna mellanrum var 3-4 sten, normalt i det nedersta skiftet (murningsvarvet).

Sprickor i mexifasader är mer regel än undantag och är ingen fara, vidhäftningen mellan sten och murbruk är inte så stark. Det du har är dock lite mer :). Om jag ska ge mig på en gissning så är det en sättningskada och/eller i kombination med frostsprängning. Mexiteglet står i princip i kontakt med marken utanför ser det ut som och kan det ha varit/vara ett stuprör som slutat där tidigare (röret i bild?). Sockelkanten som stenen ska stå på ser ut att ha farit illa så där behöver du antagligen mura eller gjuta upp en ny kant innan du kan mura upp stenen igen.

För att återuppbygga använder du lämpligen en vinkelslip med diamantklinga (finns bra till vettigt pris på biltema eller byggmax) och rensar ur fogarna och bruk som sittter kvar på stenarna. Finns även en särskild fogfräs (typ [länk]).

För murningsarbetet ska du använda ett färgat murbruk för kalksandsten, exempelvis weber; [länk]

Blanda bruket med en blandarstav i en murhink, för murningsarbetet behöver du ett par murslevar i olika storlekar (mindre) och en fogslev. Du lägger först bruk på underliggande sten eller sockel och sedan på kortsidan av stenen och lägger den på plats och vrider/trycker/"skakar" den på plats. De sista stenarna är lite mer pyssligt men är inget svårt det heller.

Lycka till!

PS; Bry dig inte om @Staffans2000 inlägg. Han är som en fästing här på forumet - verkar inte vara till någon nytta och är svår att bli av med ;).
Tack för ett utförligt svar

Jag ska forska i allt detta (brukar läsa in mig ordentligt innan jag ger mig på saker för att inte tabba mig helt). Vidare behöver jag nog hitta någon/några bitar mexitegel i samma utförande eftersom de totalt gått sönder längst ner. Och ja, det stämmer bra att det löper ett stuprör precis där.

Men då utgår jag helt enkelt från att sprickorna inte är något som behöver åtgärder i form av fog el. dyl.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så länge fasaden är torr utgör de mindre sprickorna oftast inget problem, är den utsatt för väta riskerar du att få frostsprängningar där på sikt. Isåfall bör du lägga upp en plan för att åtgärda även dessa.

Kolla upp det där stupröret så det inte skvätter ut vatten då det mest troligt är orsaken till skadorna.

Mexisten nytillverkas idag bara av yxhult i Sverige vad jag vet (import egentligen), https://yxhult.se/mexi/ du kan ju kolla om någon av stenarna har liknande utseende. Annars är stalltipset att hålla utkik på blocket efter mexisten, till nöds borde det även funka att limma sprucken sten med stenlim.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Så länge fasaden är torr utgör de mindre sprickorna oftast inget problem, är den utsatt för väta riskerar du att få frostsprängningar där på sikt. Isåfall bör du lägga upp en plan för att åtgärda även dessa.

Kolla upp det där stupröret så det inte skvätter ut vatten då det mest troligt är orsaken till skadorna.

Mexisten nytillverkas idag bara av yxhult i Sverige vad jag vet (import egentligen), [länk] du kan ju kolla om någon av stenarna har liknande utseende. Annars är stalltipset att hålla utkik på blocket efter mexisten, till nöds borde det även funka att limma sprucken sten med stenlim.
Kan ju med fördel jobba med vattenslang för att se om det läcker någonstans istället för att invänta nederbörd :)

Vad gäller mexisten från yxhult så är det nog rakhuggen eller rundhuggen som är aktuellt. Dock är det ju kanske 150 stenar för mycket i en beställning. Men jag ska forska om det kanske ligger och skräpar sten i närheten som man kan få billigt. Sen behövs det nog sågas med diamantklinga då måtten varierar i hörnen osv också.

Vad gäller grunden så är det ju en tydlig lutning från början till slut och där skadan är finns det ju knappt något spelrum till marken. Ska det lösas med murbruk eller något annat? I slutändan kanske det blir att leja bort det hela då jag redan i planeringsfasen får gråa hår
 
  • Lutande mark täckt av röda stenplattor med vissa ogräs och en husgrund av ljus tegelsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Marksten med lutande grund och tydliga skador nära husvägg, några ogräs syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lutande stengrund mot terrakottafärgad markstensbeläggning och synlig differens i höjd nära grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robgra82 skrev:
Vad gäller grunden så är det ju en tydlig lutning från början till slut och där skadan är finns det ju knappt något spelrum till marken. Ska det lösas med murbruk eller något annat?
Ja, det är lite tight mellan markstenen och tegelkanten men det är i sig inget problem. Grunden behöver du reparera upp med finbetong eller reparationsbetong. Börja med att ta loss stenar så du kommer åt och knacka bort löst sittande betong i muren. Bygg sedan en liten gjutform av några lämpliga bärdbitar som du fixerar mot den gamla muren. Enklast är antagligen att ta upp några markstenar så du kommer åt. Överkant på formen ska vara i nivå med grundmuren. Pensla sedan på en vatten+cementblandning somr är som filmjölk i koncistensen och fyll sedan på med betong upp till kanten på formen så får du en ny fin murkant att sätta teglet på.

Den där svarta rörstumpen ser märklig ut, fågan är om den håller tätt i nederkant vid större nederbörder? Om den läcker i nederkant så är det sannolikt orsaken.

Är huset omdränerat någongång som du vet om?
 
  • Gilla
Robgra82
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är lite tight mellan markstenen och tegelkanten men det är i sig inget problem. Grunden behöver du reparera upp med finbetong eller reparationsbetong. Börja med att ta loss stenar så du kommer åt och knacka bort löst sittande betong i muren. Bygg sedan en liten gjutform av några lämpliga bärdbitar som du fixerar mot den gamla muren. Enklast är antagligen att ta upp några markstenar så du kommer åt. Överkant på formen ska vara i nivå med grundmuren. Pensla sedan på en vatten+cementblandning somr är som filmjölk i koncistensen och fyll sedan på med betong upp till kanten på formen så får du en ny fin murkant att sätta teglet på.

Den där svarta rörstumpen ser märklig ut, fågan är om den håller tätt i nederkant vid större nederbörder? Om den läcker i nederkant så är det sannolikt orsaken.

Är huset omdränerat någongång som du vet om?
Har kollat upp det med förra husägaren (vi har bott här sedan november förra året).

Han menar att det är läckage från skarven mellan rören på stupröret som behöver tätas och rensas från skräp. Det fryser och spränger där på våren.
Sen är det ordentligt dränerat i marken så det är nog inget problem, men skadorna på teglet är frysskador orsakade av vatten som läker ut i skarven och fryser på marken.

Det var inte markisolering runt sockeln tidigare, men det har han grävt runt garaget och monterat.

Så då har jag iaf lite kött på benen. Nu gäller det dels att få tummen ur arslet (som i övrigt är mitt i handen) och få det hela åtgärdat på enklaste sätt
 
Det ska sitta lövsil på alla stuprör så passa på att göra om det där rätt och riktigt (och på övriga stuprör också om det saknas där också).

Ta det bara lugnt och metodiskt så kommer det gå hur bra som helst. Att bygga/renovera är ingen hjärnkirurgi.
 
  • Gilla
Robgra82
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det ska sitta lövsil på alla stuprör så passa på att göra om det där rätt och riktigt (och på övriga stuprör också om det saknas där också).

Ta det bara lugnt och metodiskt så kommer det gå hur bra som helst. Att bygga/renovera är ingen hjärnkirurgi.
Hade förbi en kompis som har tummen lite mindre mitt i handen. Efter att ha dragit upp och tittat, samt sett hur det ser ut vid betongen osv, så ansåg han att jag nog vinna på att leja någon som både gjuter, murar, lägger in ny ränna, gräver upp samt plattsätter. Lejer jag in olika för varje moment så blir det sen lätt för dem att skylla på varandra om det skulle vara något. Som det ser ut nu när semestern är slut så tror jag att det hela blir bättre om man låter någon annan pilla i det. Rännan har dessutom blivit rätt mörbultad en bra bit upp så jag börjar själv fatta varifrån allt kommer.

Lövsil blir det absolut!
 
Staffans2000
mexitegel mexitegel skrev:
PS; Bry dig inte om @Staffans2000 inlägg. Han är som en fästing här på forumet - verkar inte vara till någon nytta och är svår att bli av med ;).
Ah. Det där säger han bara för att jag en gång skrev att "Mexitegel är ett helvete" och sedan dess har han varit kränkt:D.

Staffans
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Kan ju göra en liten uppdatering.

Har köpt mig en sån där slang till högtryckstvätten (Kärcher rör-och hängrännerensare) och har kört rätt flitigt. Blev en del fynd i röret som löper under jord. Även fast jag jobbat med att rensa skiten i några timmar så blir det fortfarande tvärstopp ca 3 meter in. Kan det vara så att en stenkista är placerad på det avståndet? Har lejt bort allt som ska göras med garageväggen men att få vattenflödet i röret bra har jag satt som prio ett. Tänkte att jag skulle slippa gräva upp en massa om jag nu bara fick till det.

Har iaf testat att köra ner vattenslangen nu efteråt och spola en minut på full fräs och det fylls inte upp, vilket inledningsvis är ett gott tecken.
 
  • En hög av grus och stenar på röda stenplattor nära en byggnad, resultatet av röjning i ett underjordiskt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är omöjligt att säga utan att filma, men spontant skulle jag säga att placeringen i så fall är lite väl nära huset, särskilt om ni har källare.

Det är ju bra att du fått bättre flöde men en vattenslang ger ju inte så mycket flöde jämfört med ett fullt stuprör :cool:.


Det finns USB-inspektionskameror med lång sladd för några hundralappar som du skulle kunna prova med själv om du inte vill ta dit någon med riktig rörfilmutrustning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.