Fönstertillverkaren har skruvat pianogångjärnen som håller fönsterbågarna utan att förborra vilket medfört att bågarna spruckit. Inte särskilt snyggt men det syns ju inte när fönstren sitter uppe. Frågan är om det är någon risk för att bågen spricker mer eller att fukt tränger in. Tillverkaren hävdar att sprickan har stannat och att det inte är någon som helst fara för någonting. Är detta något man får räkna med (det är ganska dyra fönster)?

Spricka3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Reklamera. Sprickorna är en försvagning i virket. Om de inte förborrar och använder gångjärn där alla skruvar ligger i linje så är de amatörer.
Du har inte betalat för sprickor.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
De är inte ett dugg intresserade av någon reklamation. Säger att sprickorna inte påverkar något och om de stör mig kan jag fylla i med lim eller fog och måla över. Hur mycket de försvagar virket kan jag inte avgöra men jag tycker ju som Thomas att jag inte har betalat för sprickor.

På frågan om varför de använder gångjärn med alla skruvar i linje svarar de bara att det är så koppelgångjärnen ser ut.
 
Så här ser koppelgångjärn ut. Inte som på dina fönster.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, ja den modellen borde de använt.

Frågade även varför de inte förborrar. Svaret:

"För att skall man göra det är det 2,5 mm borr man skall ha och detta fungerar ej i våran eller någon annans beslagsmaskin (för små borr ).

Då det handlar om en yta där det ej påverkar något varken funktion eller synligyta så stör det ej mej ."

Vad gör man?
 
Reklamera. Jag skulle aldrig lämna från mig en produkt som ser ut sådär. Skulke du köpa en ny bil med repor i lacken? Stå på dig!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
M
Man köper inte ett trasigt fönster, man köper ett helt.
Trä där fibrer gått isär drar lättare åt sig fuktskador och är svagare än helt trä. Kanske inte kommer påverka ditt fönster jättemycket men det är helt klart fel.

Du kan väl betala bara en liten del av fakturan och be dem lappa/spackla/limma ihop det ekonomiska hålrummet efter egen bästa förmåga? Dem kommer ju inte gå i konkurs av det ;)
 
Instämmer med föregående, reklamera. Finns säker fönster som är uppemot 100 år som inte har liknande sprickor, varför skall du då betala nya med sprickor ? Syns kanske inte på insidan nu, men vem vet hur det ser ut om några år och då vill han inte kännas vid det. Stäm i bäcken direkt, betala inte.

Tramsigt svar angående borren, är väl bara att köpa en liten skruvdragare och borra med. En händig person borrar väl de hålen på max en minut/ båge.

Risken är väl att han tar ur bågarna , limmar ihop sprickan, borrar hål och skruvar tillbaka allt och sen kanske sprickorna dyker upp igen om några år pga temperaturrörelser.
 
vad är det för fönster? Ser ut att vara gamla fönster som restaurerats, ser ut att vara målade med pensel? hursomhelst skulle jag inte acceptera det där...
 
Redigerat:
Trist, nog f-n borde man kunna förborra även om man inte har exakt rätt dimension, det kan ju inte vara omöjligt...
Jag har tänkt köpa några nya "klassiska" 2-glas-fönster inom nåt år och det vore intressant att veta vilka leverantörer man inte ska beställa av. Om du inte vill "hänga ut" leverantören här (innan frågan är löst) så PMa gärna.
 
öringen skrev:
vad är det för fönster? Ser ut att vara gamla fönster som restaurerats, ser ut att vara målade med pensel? hursomhelst skulle jag inte acceptera det där...
Håller med. Detta kan inte vara nya fönster? ser ut som eftermålade färgrinningar i topp och vid fogar...
 
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
Jodå, det är nya, specialbeställda, handmålade fönster. 2 lager målade av tillverkaren, sedan var det upp till oss att måla kitt + eventuellt sista lager.
 
Fick idag svar på frågan om varför de inte använder koppelgångjärn av den typ som Johan Gunverth visade:

"Vi har tittat på detta men är inget för oss då det ej uppfyller våra krav på funktion."

Vad nu det skall betyda...
 
RM-snickerier m.fl. seriösa tillverkare av kopplade fönster använder dessa koppelgångjärn.
 
Ja, deras svar låter bara som någon sorts konstigt svepskäl. Det är väl inte mycket dyrare med denna typ av gångjärn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.