Hej,
Jag har nyligen flyttat till ett nybyggt hus. Det har dom senaste veckorna uppstått sprickor i ett innerhörn (vägg/vägg) i badrummet, precis vid duschen. Jag trodde först att det var rörelsefogen som fäst lite dåligt, men sprickan blir större/längre (nästan golv till tak) och det har på vissa ställen lossat små kakelflisor.

Det ser ut som att byggaren låtit foga hörnet med "vanlig" fog, för att sedan foga över med silikon, vilket jag antar är felaktigt utförande?

Bör jag vara orolig? Jag antar att det sitter ett tätskikt bakom, kan jag isåfall täcka över sprickan med ytterligare rörelsefog och sova gott om natten?
 
  • Närbild, kakelfogar, behov av rengöring eller underhåll, badrum eller kök potentiellt, vita plattor, vertikal och horisontell linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vit vägg med sprucken och skadad fog eller list, slitage och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kakel, duschhuvud, metallstång, del av duschkabin, rent, badrum, inomhus, ingen vattenskada, modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, tätskikt under. Ser ut som torkad silikon. Jag ser dock inte kakelbitar som spruckit, finns bilder? Normalt sett rek ingen silikon just där , duger med fog. Du kan ta bort silikonet och bättra på fog om du vill.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, tätskikt under. Ser ut som torkad silikon. Jag ser dock inte kakelbitar som spruckit, finns bilder? Normalt sett rek ingen silikon just där , duger med fog. Du kan ta bort silikonet och bättra på fog om du vill.
Jag ser och känner att en "vanlig" fog ligger under silikonfogen, den har spruckit och smulats sönder vilket gjort att silikonfogen spruckit/lossnat. De flisor som lossnat är väldigt små, det går att se på den andra bilden.

Tror du tätskiktet kan ta skada av att väggen rört sig och att fogen spruckit?
 
BirgitS
Risken finns så det bör kontrolleras. Tätskiktet tål en del rörelse men inte hur mycket som helst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Risken finns så det bör kontrolleras. Tätskiktet tål en del rörelse men inte hur mycket som helst.
Hur kontrollerar jag det?
 
BirgitS
Jag tycker väl i och för sig inte att det är du som ska kontrollera eftersom huset är nybyggt, men man kan mäta fukt på andra sidan väggarna.
 
Det ser ut att vara delvis tomrum bakom silikonfogen. Här är en väldigt imzoomad bild.
 
  • Spricka i vit vägg med synliga fibrer eller isoleringsmaterial och texturdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske trots allt bara är fästmassan som tryckts fram när man fäste plattorna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Det är rätt svårt att på en bild skilja mellan grå fix och grå hårdfog så det tror jag du gör bäst själv.
 
  • Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
Bumpar tråden lite. Hur hållbart är ett tätskikt? Jag är ganska säker på att väggen rört sig 1-2mm.
 
vad har du på andra sidan väggen , syns det även där att väggen rört sig?
 
E egge80 skrev:
vad har du på andra sidan väggen , syns det även där att väggen rört sig?
Det är ett T-hörn (eller vad man kallar det). Jag ser ingenting i hörnet på andra sidan väggen, däremot har det spruckit ganska mycket i hörnet mellan vägg och tak.
 
  • Spricka i hörnet där en vägg möter taket, synlig skada på fogmassan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
för att ett foliebaserat tätskikt skall spricka så ska det nog ganska stora krafter till skulle tro att det släpper från väggen innan det spricker....
Alla trähus rör sig , det är mer regel än undantag att det är sprickor i hörnor takvinklar och dylikt oftast på grund av byggfukt , dessa åtgärdas på en tvåårsbesiktking men är du orolig och känner att dett inte är normalt så ta kontakt med entrprenören
 
  • Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
E egge80 skrev:
för att ett foliebaserat tätskikt skall spricka så ska det nog ganska stora krafter till skulle tro att det släpper från väggen innan det spricker....
Alla trähus rör sig , det är mer regel än undantag att det är sprickor i hörnor takvinklar och dylikt oftast på grund av byggfukt , dessa åtgärdas på en tvåårsbesiktking men är du orolig och känner att dett inte är normalt så ta kontakt med entrprenören
Tack för ett lugnande svar!

Så tätskiktsfolie är ganska seg/hållbar?

Huset är byggt av ett enmansföretag, jag tror tyvärr inte det blir någon tvåårsbesiktning.
 
BirgitS
Det bör väl reklameras oavsett om det görs i form av en tvåårsbesiktning eller något annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.