Vi börjar 0600 men man försöker väl att låta hydraulhammare och sånt som för oväsen va lite lugnt på morgonen men 0700 så här jag inga eftertänksamheter om att nån är morgontrött
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vi börjar 0600 men man försöker väl att låta hydraulhammare och sånt som för oväsen va lite lugnt på morgonen men 0700 så här jag inga eftertänksamheter om att nån är morgontrött
Hoppas någon gör likadant mot dig ett tag innan du behöver gå upp, eller har en ledig dag efter att ha arbetat intensivt eller har jetlag typ..
 
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja om nån skulle komma förbi nån morgon innan 0430 och väcka mej så får det väl va så ...

Edit jag antar att du och andra vill ha både el och fiber hemma?
 
  • Gilla
Johan456 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
C Carbonara84 skrev:
Vem sover lägre än 7 på morgonen? Har vi tonåringar på forumet eller?
Jag kan göra det efter en krävande tjänsteresa med kanske 7 timmars tidsskillnad som ger en jobbig jetlag. Eller efter att ha arbetat till kl 23 kvällen innan...
 
Redigerat:
Nissens
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja om nån skulle komma förbi nån morgon innan 0430 och väcka mej så får det väl va så ...
Lätt att säga när du sitter framför datorn på kvällen. Jag har blivit terroriserad av grävare och sprängare från kl 6:40 till 18:40 i ett halvår nu. Förhoppningsvis är de klara snart. Men de gräver, borrar, skriker till varann och tutar med lastbilen om vartannat. Påminner om barn i sandlådan. Ungefär som att någon sagt till dem : här har ni en massa leksaker, för nu så mycket oväsen ni någonsin kan. Att det ligger människor och sover i husen gör inget, det är bara kul om ni väcker dem...
Man blir trött på detta i längden. Det är bara att hoppas att karma drabbar er...
 
  • Haha
  • Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
Tror inte dom leker utan dom kanske utför ett arbete på platsen? Våra maskiner kostar lite för mycket för att bara åka runt att tuta i
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tror inte dom leker utan dom kanske utför ett arbete på platsen? Våra maskiner kostar lite för mycket för att bara åka runt att tuta i
Men ändå tutas det och skriks, rätt fånigt.
Jag skrev ”som om” - det är lätt att associera till barn när man hör allt skrikande och tutande. Rätt primitivt...
Och att ägna sig åt sådant som kanske inte låter så mycket fram till efter det obligatoriska 9 fikat hade ju gjort mycket...
En vanlig komradio eller mobil hade ju lätt ersatt tutandet från lastbilen när pojken med grävmaskinen fyllt flaket. Men det är väl roligare att tuta, speciellt när man är utanför kanske 5 villor folk kigger o sover i..
Låter kanske gnälligt, men efter ett halvår med detta är man lite trött på det, och med pandemin har man ju försökt jobba hemifrån en del, det har ju gått sådär.
 
Redigerat:
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Då kan jag berätta för dej hur det funkar på en sådan arbetsplats beträffande tutandet så kan det vara signal för sprängning med några korta signaler att detonation kommer för att sedan en sammanhängande signal bekräftar att sprängning är klar. Det görs för att alla på arbetsplatsen ska veta när det smäller så ingen blir skadad. Det kan även vara en signal till lastbilen att den befinner sej korrekt för att bli lastad eller att den är full och kan lämna. Detta är oxå bra för säkerheten när chaffören alltid sitter kvar i bilen. Vad som inte är gynnsamt för säkerheten är idioter som tycker att 90-150kmh är en bra hastighet att hålla på min arbetsplats. Men det skiter dom i för att dom är lediga från sina jobb på dagarna...
 
  • Gilla
faf och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Då kan jag berätta för dej hur det funkar på en sådan arbetsplats beträffande tutandet så kan det vara signal för sprängning med några korta signaler att detonation kommer för att sedan en sammanhängande signal bekräftar att sprängning är klar. Det görs för att alla på arbetsplatsen ska veta när det smäller så ingen blir skadad. Det kan även vara en signal till lastbilen att den befinner sej korrekt för att bli lastad eller att den är full och kan lämna. Detta är oxå bra för säkerheten när chaffören alltid sitter kvar i bilen. Vad som inte är gynnsamt för säkerheten är idioter som tycker att 90-150kmh är en bra hastighet att hålla på min arbetsplats. Men det skiter dom i för att dom är lediga från sina jobb på dagarna...
Du, jag vet hur en signal för sprängning fungerar, har hört den säkert 50 gånger hemmavid, men som jag skrivit innan är det inte den tutan jag syftar på. Det är pojken i lastbilen som tutar när pojken i grävmaskinen fyllt flaket. Det är väl roligare att tuta än att använda komradio eller mobil typ. Men rätt hänsynslöst när det är mitt i ett villaområde...
 
Det är som jag sa lastbilen backar mot grävmaskinens skopa när maskinisten är nöjd med placeringen ges en kort signal när bilen är full ges en signal jag har inte mobilnummer till alla bilar som hämtar schaktmassor där för används detta system. Det har inget att göra med att det är roligt att tuta. Sker detta i ett villaområde så är det troligt att det är en byggarbetsplats där folk arbetar mellan 06 och 18
 
  • Gilla
faf och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
C Carbonara84 skrev:
Vem sover lägre än 7 på morgonen? Har vi tonåringar på forumet eller?
Har inte gått upp före 9 på över en månad, och kan bli 12 ibland. Jobbar hemifrån tider jag själv bestämmer. Okej att bli väckt av arbetsoljud dock. Skulle nån däremot få för sig att "leka" kl 7 på morgonen så gäller det att jag är trött nog, annars kommer jag nog bli dömd för något.
 
Nissens
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är som jag sa lastbilen backar mot grävmaskinens skopa när maskinisten är nöjd med placeringen ges en kort signal när bilen är full ges en signal jag har inte mobilnummer till alla bilar som hämtar schaktmassor där för används detta system. Det har inget att göra med att det är roligt att tuta. Sker detta i ett villaområde så är det troligt att det är en byggarbetsplats där folk arbetar mellan 06 och 18
Med komradio behövs inga mobilnummer. Och eftersom de jobbat från 6:40 till 18:40 må-to i ett halvår så är det nog den arbetstiden de har. Det går att ställa klockan efter dem, så punktliga är de...
 
Nu är ju inte alla maskiner och lastbilar utrustade med komradio men tror inte dom skulle bli ledsna om du bekostar såna för att slippa lite tutande.....
Har själv jobbat natt och skift men accepterat att andra har mer ”vanliga” arbetstider och fört oljud när man ska sova.......
Tänk om du bott granne med ett dagis där barn leker och skriker 06.30-17.30?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nissens
T Taxture skrev:
Nu är ju inte alla maskiner och lastbilar utrustade med komradio men tror inte dom skulle bli ledsna om du bekostar såna för att slippa lite tutande.....
Har själv jobbat natt och skift men accepterat att andra har mer ”vanliga” arbetstider och fört oljud när man ska sova.......
Tänk om du bott granne med ett dagis där barn leker och skriker 06.30-17.30?
Komradio hade både grävare och lastbilar förr, min granne där jag växte upp hade grävare på 70- och 80-talet. De försvann kanske när mobilen kom. Det är klart att företagen har råd att beställa med en komradio när de köper maskiner för många 10tals miljoner. De hade ju råd med det för 40 år sedan...
Jag hade aldrig köpt ett hus om det låg nära ett dagis, men dagis låter betydligt mindre än dessa pojkarna. Dagis har inga tutor och vuxna karlar som står och skriker till varann låter förskräckligt. Hade de jobbat ute i skogen eller på en stor byggarbetsplats hade det ju varit en sak, men när de är mitt i ett bostadsområde, nästan i folks sovrum är det märkligt att de fullständigt ignorerar de boende. Någon vecka eller nåt hade man väl stått ut, men efter ett halvår är man liiite trött på de där jönsarna. Nu är jag en fredlig person, så jag hoppas som sagt på karma. Att bete sig så otrevligt borde slå tillbaka på ett eller annat sätt. :)
 
Det blir nog bra ska du se när de är klara:D
Ibland får man acceptera lite störmoment.
Finns öronproppar som fungerar bra, du får ju sådana på långflygningarna du kan ta med hem:cool:
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.