Även om det inte ligger andra fastigheter nära, kan det finnas hus som ligger på samma berg som du skall spränga. Då kan vibrationerna skada de fastigheterna, så det är bra att sätta mätare på de husen. Hos oss var det den som besiktigade före och efter sprägningen som satte upp sådana mätare.
 
hej
då är min fråga, vem utför mätningar för och efter sprängingen, det kan väl aldrig vara samma gubbe som spränger?
 
Nej det är inte sprängaren. Jag tror att det var genom kommunen vi fick namn på en som hade den behörigheten, att sätta upp mätare.
 
Sen blir 1 kubik berg mycket mer när det hamnar ovan mark så att säga. :)
Sprängde en del på min tomt och det var en rejäl överraskning när man kom hem och skulle sätta sig i grävmaskinen och städa. Det är lite mera kompakt när det är osprängt om man säger så.
 
Tyresö
En kul grej jag såg på ett bygge där jag pumpade betong. Bredvid stod en grävmaskin och skulle lasta en schacktbil med sprängsten. Innan schacktbilen hade backat till hade grävmaskinsföraren hållt på och trixa med ett enormt skut (säkert 3 - 4 ton). Schacktbilschauffören satt och läste morgontidningen och drack kaffe i hytten under tiden grävmaskinisten balanserade in det enorma skutet i skopan.

Grävmaskinisten gjorde vad han kunde för att lägga skutet i bergflaket, så försiktigt som möjligt......givetvis ramlade skutet ur skopan ca 1 m över flaket.

Resultatet blev att schacktbilschauffören, med smörgås och kaffekopp slungades rakt upp i hyttaket, med kaffe som spred sej som en fontän i hela hytten. Tidningen åkte in i vindrutan...

Var ganska underhållande och se när chauffören slet upp grävmaskinsdörren hade en "gemytlig" diskussion med grävmaskinisten, Mycket fäktande med armarna under diskussionen....
 
Redigerat:
Tyresö skrev:
En kul grej jag såg på ett bygge där jag pumpade betong. Bredvid stod en grävmaskin och skulle lasta en schacktbil med sprängsten. Innan schacktbilen hade backat till hade grävmaskinsföraren hållt på och trixa med ett enormt skut (säkert 3 - 4 ton). Schacktbilschauffören satt och läste morgontidningen och drack kaffe i hytten under tiden grävmaskinisten balanserade in det enorma skutet i skopan.

Grävmaskinisten gjorde vad han kunde för att lägga skutet i bergflaket, så försiktigt som möjligt......givetvis ramlade skutet ur skopan ca 1 m över flaket.

Resultatet blev att schacktbilschaufförens smörgås och kaffekopp slungades rakt upp i hyttaket, med kaffe som spred sej som en fontän i hela hytten. Tidningen åkte in i vindrutan...

Var ganska underhållande och se när chauffören slet upp grävmaskinsdörren hade en "gemytlig" diskussion med grävmaskinisten, Mycket fäktande med armarna under diskussionen....
Ha haa d^_^b
Gjorde samma sak fast över mig själv så att säga. Tilten på grävmaskinen orkade inte hålla i stenen när jag var precis höst upp över ett dumperflak, så sakta och fint välte den ur stenen ner över schaktbladet på maskinen jag satt i. Var bara att hålla in fötterna i hytten och vänta när jag såg att den var påväg ur. Hade tur att den landade där.
 
Suhagg skrev:
Sen blir 1 kubik berg mycket mer när det hamnar ovan mark så att säga. :)
Sprängde en del på min tomt och det var en rejäl överraskning när man kom hem och skulle sätta sig i grävmaskinen och städa. Det är lite mera kompakt när det är osprängt om man säger så.
Man brukar uppskatta svällningen till mellan 30% och 40%
 
anaitis skrev:
Man brukar uppskatta svällningen till mellan 30% och 40%
Vi brukar räkna på 35% från fast berg till sprängt och anbringat, packat när vi återanvänder sprängstenen på bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.