Nyfniken skrev:
Nix. Nyfunkishus.
Märkligt...kollar du specarna på deras fönster så skall de vara limmade.
 
San_87 skrev:
Dina fönster är troligtvis tillräckligt gamla för att inte vara limmade, men det är olika beroende på tillverkare.
Men däremot kan tätningslisten som sitter mot rutan vara fastbränd i glaset, enklast är att ta en brytbladskniv och skära lös den. Givetvis måste då tätningslisterna byta.

När du tar lös rutan kolla hur klossarna sitter runt om rutan, beroende på hur gångjärnen sitter ska klossarna sitta på lite olika sätt. Sidohängda fönster stabiliseras av rutan och om du då sätter klossarna fel kommer fönstret att hänga ner sig och bli svårare att öppna och stänga.
Sen är det tre ggr enklare och säkrare om ni är två st som hjälps åt när ni byter isolerglaset.

Sist kan jag tillägga att nya fönster inte är speciellt svåra att bryta sig in i. Faktum är att det brukar vara enklare att komma in i dem än i lite äldre fönster. Just nu finns det en stor tillverkare som säljer fönster som det tar ca 1 min att ta sig in i med endast en brytbladskniv, en glassug och och en kittkniv, utan att det blir någon synlig åverkan.
Sen går det att montera tillbaka rutan igen nästan lika fort.
Nu läste jag i efterhand och fönstret har satt sig och är svårt att stänga :(

Hur löser man det nu tro?? Allt är såklart monterat och fastspikat med en Jäkla massa spikar...

Får lyfta fönstret lite för att kunna stänga det.
 
Du måste ta lös listerna igen och klossa enligt bilden.
Det gröna är gångjärnen och de röda strecken är klossarna.
Börja med den att lägga två klossar i botten och ställ i glasen, justera höjden på klossarna så att glaset är mitt i fönsterbågen.
Sätt sen dit klossen som är närmast gångjärnen så att glaset är mitt i bågen på den ledden.
Ta sen och sätt dit klossen som är på långsidan längst ifrån gångjärnen, det viktiga är att glaset nu ska bli att sitta rakt i bågen, i alla fall om man jämför med långsidorna.
Sista steget är att ta lös en av klossarna som du ställde glaset på och sätta det i överkant som på bilden.
Prova att stänga fönstret, men akta så att inte rutan trillar ut.
Tar det fortfarande i nertill sätt i en tjockare kloss i överkant.

Klossning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par saker som kan vara bra att tänka på är att klossarna inte ska ligga ända ut i hörnen, gärna 5 cm in.
Klossarna ska vara tillräckligt breda för att båda glasen ska ligga på.
När du sätter dit översta klossen kanske du måste lyfta fönsterbågen i nederkant.
Det kan vara bra att "låsa" fast klossarna med en klick silikon så att de inte kan röra sig, men gör det efter du har justerat rutan annars kan det lätt bli kladdigt.

Hoppas att du förstod allting :)
 
  • Klossning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sir_erken och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket, blir helt enkelt "gör om gör rätt" :)
 
OT
Nya, superenergisnåla, argonfyllda fönster har en stor fördel.

Det syns direkt om en glaskasett läcker: Då immar den inte igen på utsidan :)
 
Tack för hjälpen, gjorde om det idag och nu är fönstret perfekt!
 
  • Gilla
San_87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.