Håller på att måla mina fönster. Slant på ena med skrapan och så här blev det.

Fönstrena är ca 30 år gamla.
Ska jag byta hela fönstret (och det bredvid så dom blir lika eftersom det är enda fönstrena på denna sida av huset) eller ska jag köpa en ny isolerglas kassett och bara byta den?
 
Bilderna
 
  • uploadfromtaptalk1377675566473.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1377675575758.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bytt alla 3-glaskassetter i huset pga. läckage.
Lite meckigt, men troligtvis åtskilligt enklare än att byta fönster. Och klart billigare.
 
BrokenArrow skrev:
Jag har bytt alla 3-glaskassetter i huset pga. läckage.
Lite meckigt, men troligtvis åtskilligt enklare än att byta fönster. Och klart billigare.
Kollade lite snabbt med en glasmästare som trodde ca 1000-1500kr för en kasett. Byter man från utsidan? Hur sitter kassetten fast?
 
Man byter utifrån, ta bort listerna vid kanten bara så är den lös.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Då blir det nog en ny kassett. En veckas leveranstid... Men men, är man klantig så är man..
 
Stefan N skrev:
Man byter utifrån, ta bort listerna vid kanten bara så är den lös.
På mina polska träfönster sitter listen som håller glasen på insidan.
Mer inbrottssäkert, inte så lätt att bryta upp fönstret från utsidan :)
 
  • Gilla
Fredrik Hult
  • Laddar…
Riktiga fönster har glaskassetten limmad nuförtiden. Så att bara ta bort listerna och sen lyfta ur glaset är inte så lätt.
 
verktygsgurun skrev:
Riktiga fönster har glaskassetten limmad nuförtiden. Så att bara ta bort listerna och sen lyfta ur glaset är inte så lätt.
Vad är nuförtiden då? Mina är 30 år gamla.. Känns iofs lite klent om de bara sitter med listerna från utsidan...
 
Dina fönster är troligtvis tillräckligt gamla för att inte vara limmade, men det är olika beroende på tillverkare.
Men däremot kan tätningslisten som sitter mot rutan vara fastbränd i glaset, enklast är att ta en brytbladskniv och skära lös den. Givetvis måste då tätningslisterna byta.

När du tar lös rutan kolla hur klossarna sitter runt om rutan, beroende på hur gångjärnen sitter ska klossarna sitta på lite olika sätt. Sidohängda fönster stabiliseras av rutan och om du då sätter klossarna fel kommer fönstret att hänga ner sig och bli svårare att öppna och stänga.
Sen är det tre ggr enklare och säkrare om ni är två st som hjälps åt när ni byter isolerglaset.

Sist kan jag tillägga att nya fönster inte är speciellt svåra att bryta sig in i. Faktum är att det brukar vara enklare att komma in i dem än i lite äldre fönster. Just nu finns det en stor tillverkare som säljer fönster som det tar ca 1 min att ta sig in i med endast en brytbladskniv, en glassug och och en kittkniv, utan att det blir någon synlig åverkan.
Sen går det att montera tillbaka rutan igen nästan lika fort.
 
verktygsgurun skrev:
Riktiga fönster har glaskassetten limmad nuförtiden. Så att bara ta bort listerna och sen lyfta ur glaset är inte så lätt.
På våra SP-fönster från 2009 är kasetten inte limmad.
 
Nyfniken skrev:
På våra SP-fönster från 2009 är kasetten inte limmad.
Den fabriken har jag varit på många gånger och de limmar sina rutor enligt MTK3 standard. Har även bytt ut många såna glaskassetter oxå och de har alla varit limmade. Har du något kulturfönster från SP?
 
Bytte 4 kassetter i förra veckan, Elitfönster från 1979. Har bytt varefter kassetterna börjat läcka så nu är alla ok. Satt bara med spikade lister runt och skruvad list i underkant samt klämda i ramen. Är väl känt att detta inte är perfekt på gamla modeller, hade hjälp av en kompis som har hand om garantiärenden etc på fönster och han sa att Många PVC-fönster går betydligt snabbare att ta sig in i (blivit bättre på nya modeller) så tyckte absolut jag skulle byta kassetter och behålla träramarna då dom är i nyskick för sin ålder.
 
verktygsgurun skrev:
Den fabriken har jag varit på många gånger och de limmar sina rutor enligt MTK3 standard. Har även bytt ut många såna glaskassetter oxå och de har alla varit limmade. Har du något kulturfönster från SP?
Nix. Nyfunkishus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.