T
Hur djupt måste jag borta för att få effekt, har läst runt lite och då står de att man ska använda 30-35 mm borr och komma ner minst 30 cm eller 80% av stenen. Klarar jag mig på borra ca 15 cm djupt?
M Maximarcus skrev:
Snigamit funkar fint men det är ganska dyrt (i Sverige i alla fall) och det kräver ännu större borrhål, typ 35mm. Det är inget man borrar med en vanlig SDS-MAX borrhammare. Då får man hyra maskin för borrningen, Hilti har en som nog är den kraftigaste elektriska man kan hitta (kräver också vatten). Annars åker man på hela konkarongen med kompressor man drar efter bilen och allt.
Ett alternativ kan vara att borra tätt med 10mm hål och köra med bilhammare i hålen. Det har funkat fint för mig på halvstora stenar, det är när det är hela berghällar det blir riktigt tufft.
Det är svårt att se på bilden; hur många stenar behöver du spräcka?
 
Är det ok för grannen att stenarna är stora? Om det bara handlar om att flytta dem så hyr en minigrävare för det. Jag har flyttat stenar som säkert väger 400kg med min lilla Kubota!
Kan inte svara på om det räcker att borra grundare, jag tror i så fall att kilar är ett bättre alternativ (eftersom borrningen blir så mycket rimligare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.