Ja, spottar i taket är nog en modefluga.....

Om 30 år så kommer vi nog att säga att typiskt för 2000-talshusen är alla dessa förbannade spottar...

Dyrt att byta tak överallt. Måttligt är bäst....jag har bara en spott i hallen......jaja kanske det blir fler man vet ju aldrig...

Tidlöst är bäst.... men smaken är ju som baken.....

Nej nu tycker min sambo att jag ska sluta skriva en massa nonsens på byggahus.se

*ajaj* ;D
 
När de små vännerna är igång bränner de 1000w.
Visserligen på full effekt då och man kanske kör lite nerdimmat, men å andra sidan är det inte ovanligt att ha ännu fler i huset. Sen tillkommer alla andra lampor...

Som parantes kan jag säga att 1100w värmer jag huset på ner till -15 grader.
Men hur många watt blir belysning av detta? Inte så många va? Resten blir värme och alltså värms huset upp!

Hur mkt drar de om man kör 12volts-system? Vilka skäl finns det att välja 230 kontra 12 volt?
 
jonasmj skrev:
Hur mkt drar de om man kör 12volts-system? Vilka skäl finns det att välja 230 kontra 12 volt?
Få se nu. Om man har en 12 volts spot som drar 60 Watt så kräver den alltså 5 Ampere på 12 V sidan (sekundärsidan). Motsvarande ström på transformatorns uppsida (230 V) blir alltså:

5* 12/230 = 0,26 Ampere vilket ger en effekt på 230*0,26 = 60 W

Ur förbrukningssynpunkt så spelar det alltså ingen roll om man väljer 12 V eller 230 V spottar.

v.s.b = vilket skulle bevisas ;)

Jag har läst att det finns diod-ljus på gång. Dom drar bara en bråkdel effekt av vad en spot gör. Finns även nån tråd på forumet om det.
 
Det är dock inte hela sanningen. Förluster i kablar, transformator etc blir större. Å andra sidan har en 230V spot sämre frekningsgran (ljusutbyte per watt). Vete katten varför.

Vi har dock 230V spottar.
 
johawk3 skrev:
Jag har läst att det finns diod-ljus på gång. Dom drar bara en bråkdel effekt av vad en spot gör. Finns även nån tråd på forumet om det.
Det låter spännande! Nu har jag sökt på diod-ljus, diod och dioder, men hittar inte den tråden. Hjälp?
 
johawk3 skrev:
Här är den efter en ihärdigt letande  ;)

[länk]
Tusen tack! :D
 
jonasmj skrev:
Men hur många watt blir belysning av detta? Inte så många va? Resten blir värme och alltså värms huset upp!
Ser man på! En takvärmeentusiast! ;D
 
Jag tycker inte man skall sitta o snåla på lampor eller spotlights om man nu tycker det är snyggt, det är knappast det som utgör den största elkostnaden i villan, man måste leva lite också :)
 
Nä, jag håller med. Jag tror vi får över 30 spottar i huset totalt. Då har jag snålat ;D ::)
 
Nä man får ju se spotar för vad de är; väldigt varma (halogen) glödlampor för punktbelysning (spotlight).
Skall man använda dem som allmän belysning så blir det till att sätta upp många =hög energiförbrukning (allt är relativt).

Ett vanligt alternativ är väll att dimma ner spotarna lite, man får då en längre hållbarhet på lampan och kan ställa in en lagom nivå på ljuset (och får en lägre energiförbrukning).Om man istället använder lågenergi lampor så tror (observera tror) jag att det en blir dyrare lösning om man vill kunna dimma ner dessa.Fördelen är ju att de drar mycket mindre med energi och dagens system är ju som Kalle dussin säger helt OK i färgtemperatur på ljuset m.m.

Slutligen så håller jag med M@ze;
Jag tycker inte man skall sitta o snåla på lampor eller spotlights om man nu tycker det är snyggt, det är knappast det som utgör den största elkostnaden i villan, man måste leva lite också
 
Räknade efter och jag har satt  in 56 st olika spottar/downlights i huset och i stort set alla går att dimma :p

De flesta är 10W downlights som sitter i varje fönster för att ge den rätta mysbelysningen så det blir inte så förfärligt många Watt totalt :)
 
Yeah Kalsipper, du verkar ha samma tycke som jag då :)

Har du inga bilder osv hur det ser ut, vore väldigt trevligt att se lite faktiskt.
 
Jag är fortfarande inte såld. Jag tycker om belysning som kommer från något belyst, men tycker inte om att se själva ljuskällan (som man gör på takspottar).

Men förmodligen har jag inte kollat upp det noga nog.

Ännu en "att-kolla-upp-innan-underskrift-grej". Börjar bli många nu. :p

 
Jag valde 230V i köket uppdelat på två sektioner med 4 respektive 5 stycken i kromat utförande, naturligtvis är dom dímmade. I badrum och toalett har jag 12V, 5 respektive 4 stycken i borstat stål. Jag satte 230V i köket mycket tack vare den enkla installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.