elmont skrev:
Ledsen jag hade fel Trafos för dosmontage är tex E52 814 20 och E52 801 12 och, 20-70W, samma gäller alla fabrikat jag känner till det skulle dock vara möjligt att det finns nått udda märke som ger 80 Watt
lugnt.
jag vill lära mig mera om detta.
saken e den att svärfar e egen elektriker...
vart me å montat mycket av detta+ hemma hos mig+ byggt 300 villor dåvissa kunder velat ha spottar.
man får ej ha burkar i taket om man har fullhöjd då man får kallras genom burken.
slår man då på belysningen å det är kallt ute blir det kondens i burken.
offtast har man limtr takstolar på s.k funkishus som nu e så himla poppis att bygga.
därför har detta kommit fram då att man kör med takdosor...

mvh
snickar estwing
 
Vad menar ni med takdosor? Vanliga väggdosor alltså för strömbrytare & vägguttag fast anpassat för takmontage? Sätter man den på samma sätt som en potta? Eller göra man lika stora hål i taket som dosan är stor?

Varför blir det inte kondens i en dosa när det kan bli det i en potta om den monteras på ett "utsatt" ställe? Förstår inte riktigt detta med dosor. (I mitt fall kommer det ligga isolering avanpå pottan o kallras stoppas.

Föresten, stavade ni fel? Hidi Lights? Finns inget som heter så när jag kollade på googel, eller skall det va Hide Lights? Fick inget napp då heller, ska leta lite mer.
 
Redigerat:
Det handlar om armaturdosor eller kopplingsdosor som man (om man vill) kan sätta både spottar och trafos i och jag har aldrig haft problem med kondens i en "potta" och kall ras där man monterat spottar . Med stigande temperatur lägre relativ fuktighet.
Och dom heter Hide-a-lite och Hide-a-lite är ett varumärke som ägs och marknadsförs av Elektro Elco AB.
 
Va inne på deras hemsida, men som sagt det verkar vara ett varumärke, så säkert är det olika typer av lampor. Dessa ni syftar på måste vara någon speciell tjofräs de har, men jag såg ingen info på resa hemsida om dessa, känner mig helt korkad när jag läser deras sajt. Kan någon länka till dessa spottar som kan monteras i mindre dosor? Skulle gärna vilja se bild på hur det ser ut lite mer när den monteras o i dosan.

Denna tkr jag va snygg o kan tänka mig :

http://www.hidealite.se/svenska/dow...469535-3020v-downlight-kvadrat.-vit-230v.html
 
elmont skrev:
Det handlar om armaturdosor eller kopplingsdosor som man (om man vill) kan sätta både spottar och trafos i och jag har aldrig haft problem med kondens i en "potta" och kall ras där man monterat spottar . Med stigande temperatur lägre relativ fuktighet.
Och dom heter Hide-a-lite och Hide-a-lite är ett varumärke som ägs och marknadsförs av Elektro Elco AB.
har du 60 cm iso klarar du dig men burken bygger 20 cm.
men på funkishusen har man runt 30 cm i snedtaket, sätter man do en burk blir det inget kvar.
du kan få kallras genom detta.
en försiktighetsåtgärd.

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
lugnt.
+ byggt 300 villor

Ojoj.... om du håller på 10 veckor /villa så är det nästan 60 år... utan semester...
 
Micke_vb skrev:
Ojoj.... om du håller på 10 veckor /villa så är det nästan 60 år... utan semester...
vart me å byggt flåt jag gör inte allt på en villa man e flera,,,skärp dig....:rolleyes:
 
Sorry, jag rycktes med och kom med lite felaktiga uppgifter den enda? godkända för montering i apparatdosa är Vinga Ljus E7467407
 
elmont skrev:
Sorry, jag rycktes med och kom med lite felaktiga uppgifter den enda? godkända för montering i apparatdosa är Vinga Ljus E7467407
ok tack!
 
estwing skrev:
vart me å byggt flåt jag gör inte allt på en villa man e flera,,,skärp dig....:rolleyes:
Då kanske man ska vara försiktig att referera till sånt i syfte att verka duktig.... Bättre att säga att du är en vanlig byggnadssnickare då... :D
 
Micke_vb skrev:
Då kanske man ska vara försiktig att referera till sånt i syfte att verka duktig.... Bättre att säga att du är en vanlig byggnadssnickare då... :D
du verkar veta hur lång tid det tar å bygga en villa... 10 v tar det ej...
tänk på att vara försiktig med att referera sig...;)
 
estwing skrev:
du verkar veta hur lång tid det tar å bygga en villa... 10 v tar det ej...
tänk på att vara försiktig med att referera sig...;)
Tog bara till en osannolik tid eftersom du förmodligen hade varit död efter din 70:e villa som du byggt annars.... Nu fick jag fram en period som det finns de som trots allt haft en aktiv yrkesbana på.... fast med semester då... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.